A Colourful Storm rozpoczyna rok 2024 luksusową suitą marzycielskich introspekcji dzięki uprzejmości Unchained, wieloletniego solowego projektu Nathaniel’a Davis’a.
Nagrany w domu w latach 2020-2023, Gabbeh jest najnowszym przejawem gitarowych instrumentalnych rozważań Davis’a i reprezentuje trwającą prawie dwie dekady stylistyczną ewolucję jego samodzielnie wydanych taśm noise i płyt CD-R w romantyczne, inspirowane bossa novą tworzenie melodii. Utwory pisał sporadycznie, przy minimalnym udziale instrumentów i interwencji. Gitara elektryczna, improwizacje basowe i rytmy ze starego automatu perkusyjnego są nakładane warstwami i otrzymują nowe życie, a przestrzeń między nimi delikatnie oddycha detalami codzienności: brzęczeniem cykad, przejeżdżającymi samochodami, gwizdaniem przechodniów.
Psychogeografia Grenoble, domu Davisa od 2018 roku, odegrała świadomą rolę w tkaniu tkaniny Gabbeh: “Myślę, że niektóre piosenki w pewien sposób odzwierciedlają naturalne otoczenie Grenoble. Tytuł Drac pochodzi od rzeki, która płynie z gór do miasta… Dru to nazwa znanego szczytu w pobliżu Chamonix”. A od dziwnej wilgotności miasta, alpejskiego otoczenia i znaczenia w życiu, powiedzmy, Henri Fantin-Latour i Stendhala, uczucia jednocześnie beznadziejnie romantyczne i głęboko melancholijne przenikają przez cały album.
Otwierający Largo wprowadza nastrój, jego prymitywny rytm samby ukryty jest w chmurze saudade, prowadzonej przez ducha Wesa Montgomery’ego. „Czerpię inspirację z braku szacunku Wesa dla konwencjonalnej techniki i jego nacisku na uczucie ponad wszystko”, zastanawia się Davis, który wymienia również wieloaspektową zręczność Toninho Horty i przejrzysty ekspresjonizm Maurice’a Deebanka jako wpływ na jego twórczość. Wrażliwość bebopowa podąża za tym w utworze tytułowym, napięcie między jego kanciastymi kilofami i perkusyjnym shuffle jest cudownym aktem równoważenia, podczas gdy odurzające kołysanie Rambler, zaktualizowana wersja utworu, który Davis wydał samodzielnie w 2020 roku, jest być może najbardziej przejmującym wyrazem tęsknoty i straty, jaki słyszeliśmy w ostatnich latach.
Data wydania: 21 marca 2024
Wydawca: A Colourful Storm
Nate Davis: electric guitar, electric bass, drum machine, synthesizer
Recorded in Grenoble, 2020-23
Mastered by Mark Klon
Monotype prints by Hélène Rivière
Opracował: Artur Mieczkowski