Garth Erasmus – Threnody for the KhoiSan

Anxious Magazine Garth Erasmus – Extinct

Garth Erasmus jest artystą i muzykiem mieszkającym w Kapsztadzie w RPA. Threnody for the KhoiSan to jego pierwszy album pod własnym nazwiskiem. Od 1985 roku jego artystyczne zainteresowania poszerzyły się o tworzenie muzyki, projektowanie i tworzenie własnych instrumentów w oparciu o rdzenną wiedzę KhoiSan. W latach 1999-2012 był członkiem południowoafrykańskiej grupy aktywistów Khoi Khonnexion. W ciągu ostatnich kilku lat Garth Erasmus był również kluczową częścią różnych międzynarodowych performansów i projektów artystycznych, które regularnie sprowadzały go do Europy. Większość z tych działań została opracowana i wykonana we współpracy z hamburskim zespołem Kante i jego zespołem Khoi Khonnexion. W kwietniu 2024 roku Garth Erasmus będzie częścią wystawy grupowej Oscillations w Akademie der Künste w Berlinie.

Jego prace muzyczne charakteryzują się przede wszystkim niespokojnym poszukiwaniem alternatywnych form ekspresji i materiałów, w tym samodzielnie budowanych instrumentów, nagrań terenowych lub różnych elektronicznych urządzeń muzycznych.

W tym kontekście muzyka na Threnody for the KhoiSan nabiera pierwotnego i metaforycznego znaczenia. Zamiast formalnej, fizycznej inicjacji, proces ten jest bardziej duchowy, ale jest to duchowość, która jest konsekwentnie wprowadzana w życie. „Odkąd byłem studentem sztuki, eksperymentowałem z alternatywnymi materiałami, aby uwolnić się od zachodnich wartości edukacyjnych, które otrzymałem. Kiedy zacząłem tworzyć te instrumenty w latach 80. moim zamiarem było stworzenie obiektów artystycznych, ale kiedy odkryłem dźwięk, jaki wydawały, otworzyło to drzwi, które przeniosły mnie głębiej w moich poszukiwaniach, uświadamiając mi, że jestem na właściwej ścieżce.”.

W rzeczywistości wszystkie instrumenty, które pojawiają się na Threnody for the KhoiSan są produktami procesu odkrywania rozpoczynającego się od zera. Wszystko to opiera się na pięknie prostoty i minimalizmu, symbolizowanym przez pojedynczy łuk muzyczny Khoisan i strzałę jako transowy instrument muzyczny. W tym sensie wkrótce stało się dla Gartha Erasmusa manisfestem łączenie instrumentów łukowych z różnymi instrumentami elektronicznymi. Oprócz rozwijania własnego, unikalnego języka muzycznego, był on również zainteresowany eksperymentalną estetyką dźwięku, awangardową kompozycją i free jazzem. Jednak jego nieakademickie podejście do dźwięku i muzyki zawsze było napędzane chęcią ponownego połączenia się z ziemią i idegeniczną wiedzą KhoiSan, których walka o status Pierwszego Narodu trwa nadal.

Data wydania: 26 kwietnia 2024

Opracował: Artur Mieczkowski