Mechanika kwantowa rozwija skomplikowaną sferę nieograniczonych możliwości i prawdopodobieństwa, wymykając się łatwej definicji. Maluje obraz wszechświata znacznie różniący się od naszej postrzegalnej rzeczywistości. To, co mnie urzeka, to perspektywa, przez którą widzę dźwięk, podobna do zasad fizyki kwantowej – nie tylko słyszę to, co słyszalne, ale raczej wyodrębniam elementy, aby skonstruować nowe doświadczenia słuchowe.
Moje głębokie zainteresowanie nauką, w szczególności mechaniką kwantową, narodziło się w latach 2008-2009 podczas ponownego wzrostu zainteresowania teorią strun (10-33cm wydane na ROOM40), sugerując możliwość stworzenia wszechstronnej teorii wszystkiego. Pojęcie istnienia w 11 wymiarach, w przeciwieństwie do naszych znanych czterech, miało hipnotyzujący urok.
Brak doświadczenia w mechanice kwantowej potęgował wyzwanie mojej eksploracji, ale nadal byłam na bieżąco z pojawiającymi się teoriami, choć na podstawowym poziomie ze względu na ograniczenia czasowe. Nadejście pandemii dało mi możliwość zanurzenia się w zawiłościach mechaniki kwantowej, ze szczególnym uwzględnieniem dziwacznego zjawiska splątania kwantowego, które jest jednym z najbardziej enigmatycznych aspektów współczesnej fizyki, obok grawitacji.
Rozpoczęcie tej intelektualnej podróży wiązało się ze znacznym wysiłkiem, który sprawił, że przez pierwsze sześć miesięcy pozostawałam w stanie konsternacji. Jednak pośród tego zamieszania uzyskałam głęboki wgląd: nieodłączna natura prawdopodobieństwa w mechanice kwantowej oznacza, że uczucie dryfowania i zagubienia nie jest przeszkodą, ale raczej zaletą. Staje się przygotowaniem do niezliczonych możliwości i niewiadomych, które definiują ten urzekający i ekscentryczny świat.
Przenosząc się do 2021 roku, dochodzę do czterech źródeł inspiracji projektem Entanglement: płynności czasu, zasady splątania, interpretacji kopenhaskiej i interpretacji wielu światów. Do tej pory powstały trzy iteracje z artystą wizualnym Markusem Heckmannem: Entanglement AV, Entanglement XR, Entanglement Dome i wreszcie czwarta, seria czterech albumów zatytułowanych Entangled quantum states.
Na koniec zostawiam was z tym cytatem: „Bohm wierzył, że powodem, dla którego cząstki subatomowe są w stanie pozostawać w kontakcie ze sobą niezależnie od dzielącej je odległości, nie jest to, że wysyłają one jakiś tajemniczy sygnał tam i z powrotem, ale dlatego, że ich odrębność jest iluzją”.
Data wydania: 10 maja 2024
Wydawca: Room40
France Jobin – Field recordings, sound processing, composition
All sounds recorded at various locations in Europe, Japan and South America, at MESS (Melbourne Electronic Sound Studio) and at EMS (Elektronmusikstudion, Stockholm).
Cover image: Markus Heckmann
Special thx to Lawrence English, Chandra Shukla, Markus Heckmann, Sebastián Duque Mesa – MSc in physics, Richard Hodgskin-Brown – PhD student, my mentor during my studies of Quantum Physics.
Opracował: Artur Mieczkowski