Amirtha Kidambi’s Elder Ones – New Monuments

𝐏𝐫𝐞𝐦𝐢𝐞𝐫𝐚: Amirtha Kidambi's Elder Ones – New Monuments

Amirtha Kidambi od dawna potwierdza, że rola dźwięku w akcie protestu jest kluczowa. Latem 2020 roku wokalistka i kompozytorka z Brooklynu brała udział w masowych demonstracjach w Nowym Jorku po zabójstwie George’a Floyda, gdzie organizowała występy zespołów, aby przeciwstawić się brutalnej obecności zmilitaryzowanej policji. „Bez sal koncertowych graliśmy na ulicach, a koncerty DIY odbywały się pod mostami, w tunelach, przy użyciu generatorów, przedłużaczy wyciągniętych z witryn sklepowych i galerii, przynosząc dźwięk muzyki eksperymentalnej i rewolucyjnej szerszej publiczności” – wspomina Kidambi. Dla artysty i aktywisty, który niegdyś kultywował społeczność w nieistniejących już przestrzeniach zewnętrznych dzielnic, takich jak Death By Audio i The Silent Barn, te protesty stały się miejscem publicznego wzmacniania podziemia. „Zyskaliśmy narzędzia i taktyki, zrozumieliśmy siłę kolektywności, tę samą siłę, którą czuję jako muzyk improwizujący, gdzie hierarchie są eliminowane, a jednostki spotykają się, aby wspólnie wyrażać swoje głosy”.

Ten wywrotowy duch kolektywnego demontażu i ponownego składania służy jako katalizator dla długich form, które składają się na New Monuments, trzecie pełnometrażowe nagranie Kidambi z jej zespołem Elder Ones. Jak pisze ich liderka w towarzyszących jej notatkach, tytuł przywołuje “zburzenie starych kolonialnych i rasistowskich pomników i śladów władzy… w celu zbudowania nowych dla męczenników walki”. Album, nagrany w Figure 8 Studios nad Prospect Park, jest dziełem artysty zajmującego się wieloma powiązanymi ze sobą miejscami globalnego konfliktu: między innymi protestami rolników przeciwko reformom rolnym w Indiach, ewolucją irańskiego ruchu na rzecz praw kobiet po śmierci Mahsy Amini i ciągłym narastającym wezwaniem do wyzwolenia Palestyny.

Tym razem kolektyw Elder Ones składa się z basistki Evy Lawitts, saksofonisty Matta Nelsona, wiolonczelisty Lestera St. Louisa i perkusisty Jasona Nazary’ego – cała czwórka wnosi swój wkład w elektroniczne tekstury i elektroakustyczne zabiegi. Jako dokument niezgody, te cztery kompozycje stanowią dowód na to, że improwizacja jest instrumentalna w sferze oporu. Głos Kidambi unosi się nad wypalonym dźwiękowym krajobrazem w równym stopniu opartym na muzyce wyzwolenia Czarnych Amerykanów, dewocyjnej płynności klasyki karnatycznej i uwolnieniu wewnętrznego krzyku, który słuchacze mogą kojarzyć z hardcore punkiem i ostrym hałasem. New Monuments składa hołd „wszystkim tym, którzy niestrudzenie organizują się i stawiają opór wiatrom nie do pokonania”. Z pewnością napędzająca sekwencja powtórzeń, mantr i wzorców call-and-response natychmiast wywołuje protest w szczytowym momencie, a to, co pozostaje, to ekologia zespołu, która waha się między konsonansem a kolizją.

Wydawca: We Jazz Records
https://wejazzrecords.bandcamp.com

Amirtha Kidambi: Compositions, Vocals, Harmonium, Synthesizer, Effects
Matt Nelson: Soprano Saxophone, Effects
Lester St. Louis: Cello, Electronics
Eva Lawitts: Bass, Effects
Jason Nazary: Drums, Modular Synthesizer

Engineer: Lily Wen
Mixing: Nathaniel Morgan
Mastering: Matthew Mehlan
Recorded at Figure 8 Studios in Brooklyn, New York
Artwork by Justin Daashuur Hopkins
Design by Matti Nives

Opracował: Artur Mieczkowski