Avant Art Festival 2023

MUZYKA – SZTUKI WIZUALNE – KINO – SPOTKANIA

Avant Art Festival 2023 Anxious magazine

Przed nami jesień, a wraz z nią kolejne edycje Avant Art Festival, który po raz szesnasty zagości we Wrocławiu, po raz szósty – w Warszawie, po raz czwarty – w Berlinie i po raz pierwszy – w Poznaniu, we współpracy z CK Zamek. Od ponad 15 lat Avant Art Festival prezentuje muzykę i sztukę, które nie goszczą w line-upach popularnych festiwali. Pozostaje przy tym wydarzeniem interesującym dla osób poszukujących, głodnych nowych możliwości dźwięku i twórczej ekspresji. Przedstawiane projekty wzmocnione są ponadto silnym przekazem i postawą samych artystów. W tegorocznym programie nie zabraknie eksperymentów, awangardy gitarowej, ale też noise’u i folku, czyli różnorodnej estetyki i mieszanki gatunków, które u podstaw łączy wspólny mianownik – innowacyjne podejście do muzyki, antysystemowość i, oczywiście, jakość – czyli aspekty, które stanowią pewnego rodzaju dewizę i misję Avant Art Festival, która nadaje kierunek działaniom i aktywnościom podejmowanym przez festiwal.

We Wrocławiu i w Warszawie wystąpi Liturgy – legenda awangardowego metalu, którą kuratorzy festiwalu starali się sprowadzić do Polski od wielu lat. W obu miastach, w dwóch dość różnych odsłonach, pojawi się również avant-pop – we Wrocławiu zobaczymy Xiu Xiu, czyli zespół, który także można byłoby określić mianem legendarnego, natomiast w Warszawie wystąpi Marina Herlop, czyli wschodząca gwiazda alternatywy, rozchwytywana przez czołowe europejskie festiwale. Jak co roku – pomiędzy nieco bardziej rozpoznawalnymi nazwiskami – organizatorzy festiwalu proponują swoje rekomendacje czy odkrycia: i tak podczas nadchodzącej edycji usłyszymy zespoły Raja Kirik i Širom – oba czerpiące z rdzennych i etnicznych motywów muzycznych. Obecność indonezyjskiego Raja Kirik w programie Avant Art to również efekt wieloletniej fascynacji afrykańskim wydawnictwem Nyege Nyege i zainteresowania muzyką postkolonialną, której wyrazem będzie także cykl spotkań organizowanych we Wrocławiu, Warszawie i Poznaniu pod nazwą „Neokolonializm – o nie!”.

Ale Avant Art Festival to nie tylko koncerty. Znany głównie publiczności we Wrocławiu cykl „Avant Art Film” zmienia w tym roku swoją dotychczasową formułę, stając się pełnoprawnym, 3-dniowym minifestiwalem filmów dokumentalnych o muzyce, wzbogaconym o spotkania z twórcami, współorganizowanym z Kinem Nowe Horyzonty. W programie znajdą się również wystawy i działania interdyscyplinarne, szeroko eksplorujące pole sztuk wizualnych, m.in. wystawa Kościoła Nihilistów pt. „Obol” oraz działanie realizowane w Warszawie z Galerią V9, podczas których włoski artysta Pysellino dokona artystycznej interwencji w nowym lokalu V9 przy Nowym Świecie w ramach wystawy „Time Trauma”.

W tym roku Avant Art Festival pojawi się gościnnie w Poznaniu na specjalnej edycji festiwalu realizowanej wspólnie z CK Zamek. W programie wydarzenia: Radian oraz koncert międzynarodowego składu Ensemble E pod batutą samego Matsa Gustafssona, seans filmowy „Singeli Movement: Greed for Speed” oraz dyskusja o postkolonializmie. Wezmą w niej udział: Kuba Ziołek, znany polski muzyk i szef wydawnictwa Brutality Garden z Bydgoszczy, Piotr Cichocki z Krakowa, szef wydawnictwa płytowego 1000Hz, oraz Jan Moszumański (Jan Moss), filmowiec, muzyk i autor dwóch filmów o muzyce z Ugandy i Tanzanii.

Avant Art 2023 WROCŁAW / WARSZAWA / POZNAŃ oraz miniedycja BERLIN to 4 miasta, 15 partnerskich lokalizacji, 18 dni oraz 59 projektów muzycznych i artystycznych polskiej i światowej sceny niezależnej.


Avant Art Festival 2023 odbędzie się w następujących przestrzeniach:

Impart Centrum
Klub Firlej
Bulvary
Bemma Bar
Wyspa Tamka
Kino Nowe Horyzonty
Klub SPATiF
Pardon, To Tu
Komuna Warszawa
Kino Iluzjon
TR Warszawa
Galeria V9
Hydrozagadka
CK Zamek
Arkaoda Berlin


///////// WROCŁAW /////////
15.09-17.09.2023 
19.09-23.09.2023

Avant Art Festival / Kino Nowe Horyzonty – Przegląd filmów o Muzyce: pokazy, spotkania

Miejsce: Kino Nowe Horyzonty
piątek 15.09.2023

CAN and Me, reż. Michael P. Aust, Tessa Knapp, Niemcy 2022, 90’Meet Me in the Bathroom, reż. Dylan Southern, Will Lovelace, Wielka Brytania 2022, 105′

sobota 16.09.2023

Singeli Movement: Greed for Speed, reż. Jan Moszumański, Polska/Tanzania 2022, 60′
Kołysanka Maxa Richtera / Max Richter’s Sleep, reż. Nathalie Johns, Wielka Brytania 2019, 99′

niedziela 17.09.2023

What You Could Not Visualise, reż. Marco Porsia, Kanada 2022, 93′
+ spotkanie z Marco Porsia

II koncert na wiolonczelę i orkiestrę, reż. Maciej Stuhr, Polska 2019, 29′
+ spotkanie z Pawłem Mykietynem

AVANT ART FESTIVAL 2023 WROCŁAW

19.09.2023
Miejsce: Bulvary
Kościół Nihilistów OBOL (wernisaż wystawy) 
[HILO] Guro Moe & Mette Rasmussen (NOR)

//

Miejsce: Bemma Bar
[HILO] Guoste Tamulynaite (LIT/NOR)
[HILO] JON WESSELTOFT (NOR) 

20.09.2023
Miejsce: Impart Centrum
[INB] Eivind Vullum Feat. Jerzy Mączyński & Nicolas Stocker A/V Performance – VLF VISUALS 
[HILO] Gerard Lebik plays Wacław Szpakowski (1883–1973) / Rhythmical lines (PL)
[INB] Beam Splitter: Henrik Munkeby Nørstebø & Audrey Chen (NOR, US) 
[INB] MOE (NOR) 

21.09.2023
Miejsce: Impart Centrum
[INB] Naaljos Ljom (NOR) 
RAJA KIRIK (IDN) 
ŠIROM (SL)

//

Miejsce: Klub Firlej
Liturgy (US)

22.09.2023
Miejsce: Wyspa Tamka
Open call (PL) 
Takkak Takkak (IND, JP) 
XIU XIU (US) 
VOMITATRIX (US) 
LUSTSICKPUPPY (US)

23.09.2023
Miejsce: Impart Centrum 
Radian (AUT) 
[INB] Ensemble E (INT) 

//

Miejsce: Klub Firlej
Kaszel (PL) 
ENXIN/ONYX (JP/GER)
[INB] Złe oko (NOR) 


Współfinansowano ze środków Miasta Wrocławia

[INB] Wydarzenia realizowane w ramach projektu „In between Norway and Poland – culture”, finansowanego ze środków EOG w ramach Działania 2. “Poprawa dostępu do kultury i sztuki”.

[HILO] wydarzenia realizowane we współpracy z Fundacją Sztuki Współczesnej In Situ w ramach projektu “HILO – Norwegian-Polish Platform for new Music Development” dofinansowano ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MF EOG) 2014-2021 oraz ze środków budżetu państwa.

Organizator: Avant Art 
Współorganizator: Fundacja Sztuki Współczesnej In Situ
Patronat: wyborcza.pl, Radio Luz, NN6T notes na 6 tygodni, Pełna Sala

Partnerzy: Kino Nowe Horyzonty, Impart Centrum, Firlej, Wyspa Tamka, Bulvary, Bemma Bar, Going., EMPIK, ZAiKS


///////// WARSZAWA /////////
26.09-30.09.2023

26.09.2023

Miejsce: Kino Iluzjon
Kołysanka Maxa Richtera / Max Richter’s Sleep (film)
Singeli Movement: Greed for Speed (film)

//

Miejsce: TR Warszawa
Halny: Jacek Sienkiewicz & Lukáš Jiřička (PL/CZ) (słuchowisko)

//

Miejsce: Pardon, To Tu
Open call (INT) 
[INB] Ensemble E (INT) 

27.09.2023

Miejsce: Kino Iluzjon
Neptune Frost (film)

//

Miejsce: Hydrozagadka
ENXIN/ONYX (JP/GER) 
DIVIDE AND DISSOLVE (AUS) 
Liturgy (US) 

28.09.2023

Miejsce: Kino Iluzjon
Meet Me in the Bathroom (film)

//

Miejsce: SPATiF
VALENTINA MAGALETTI (IT) 
Daniel Blumberg (GB) 

//

Miejsce: Pardon, To Tu
POIL UEDA (FR/JP) 
Open call (PL) 

29.09.2023

Miejsce: Kino Iluzjon
CAN and Me (film)

//

Miejsce: Komuna Warszawa
MONIKÉ (PL) 
RAJA KIRIK (IDN) 
||ALA|MEDA|| (PL) 
Sote (IR) 

30.09.2023

Miejsce: Kino Iluzjon
What You Could Not Visualise (film)

//

Miejsce: Komuna Warszawa
Open call (PL)
Takkak Takkak (IND, JP) 
MARINA HERLOP (ESP) 
LUSTSICKPUPPY (US)

///

Miejsce: Nowy Świat 41a (wejście od ul. Tuwima)
Pysellino (IT)
+ koncert (TBA)


Wydarzenie jest współfinansowane ze środków M.st. Warszawa. 

[INB] Wydarzenia realizowane w ramach projektu „In between Norway and Poland – culture”, finansowanego ze środków EOG w ramach Działania 2. “Poprawa dostępu do kultury i sztuki”.

Organizator: Avant Art 

Patronat: wyborcza.pl, Radio Kapitał, NN6T notes na 6 tygodni, Pełna Sala

Partnerzy: Kino Iluzjon, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, Pardon, To Tu, Klub SPATiF, Komuna Warszawa, TR Warszawa, Hydrozagadka, Galeria V9, Going., EMPIK, ZAiKS, Warszawska Jesień, Czeskie Centrum Warszawa


///////// POZNAŃ /////////
AVANT ART FESTIVAL / CK POZNAŃ
25-28.09.2023

25.09

Miejsce: CK Zamek

Singeli Movement: Greed for Speed (film)

26.09
Miejsce: CK Zamek
Neokolonializm – o nie! (spotkanie)
HISS Collective (PL) 

27.09

Miejsce: CK Zamek
[INB] Ensemble E (INT) 

28.09

Miejsce: CK Zamek
Radian (AUT) 


[INB] Wydarzenie realizowane w ramach projektu „In between Norway and Poland – culture”, finansowanego ze środków EOG w ramach Działania 2. “Poprawa dostępu do kultury i sztuki”.

Organizator: Avant Art, CK Zamek
Patronat: wyborcza.pl, NN6T notes na 6 tygodni
Partnerzy: Going., EMPIK, ZAiKS


///////// BERLIN /////////
TBA


OPISY PROJEKTÓW

||ALA|MEDA|| (PL)
Warszawa / 29.09.2023 / Komuna Warszawa

||ALA|MEDA|| powraca z trzecim albumem „Spectra. Vol. 1”, który ukazał się w lutym 2022 roku. Zrzucając płaszcz muzyki rockowej, zespół maksymalizuje wpływ afrykańskich i latynoamerykańskich rytmów, łącząc je z industrialem, post-punkiem, gqom, dubem i vaporwavem, tworząc unikalną tropikalno-industrialną mieszankę. Najnowszy materiał prezentuje fuzję elementów elektronicznych z żywym instrumentarium, zacierając granice między wysublimowaniem a wulgarnością, dostarczając intensywnych brzmień, które urzekają głębokim groovem.

BEAM SPLITTER: Audrey Chen & Henrik Munkeby Nørstebø (NOR, US)
Wrocław / 20.09.2023 / Impart Centrum

Beam Splitter to projekt-dialog, gra między dwoma doświadczonymi muzykami, którzy, odpowiadając na swoje kolejne kroki, tworzą na żywo zupełnie nowy muzyczny język. W trakcie występów Audrey Chen, amerykańska artystka chińskiego pochodzenia, tworzy dźwiękową poezję za pomocą instrumentalnego podejścia do swojego wokalu i przetwarzania go poprzez analogowe syntezatory. Na jej dźwięki odpowiada Henrik Munkeby Nørstebø, norweski puzonista i muzyk elektroniczny, poruszający się na co dzień głównie w zakresie muzyki konceptualnej. Duet zagrał już ponad dwieście koncertów na całym świecie i wydał trzy albumy będące zapisami live’owych improwizacji.

DANIEL BLUMBERG (GB)
Warszawa / 28.09.2023 / Klub SPATiF

Londyński multidyscyplinarny artysta Daniel Blumberg wystąpi we Wrocławiu prezentując materiał ze swojej najnowszej płyty „GUT”. Jednak wedle swojego powiedzenia, że „muzyka na żywo ma być żywa”, można spodziewać się jedynej w swoim rodzaju wariacji na temat tego bezwzględnie surowego, osobistego i pięknego albumu w kameralnych, intymnych okolicznościach. Daniel Blumberg występuje solo, za pomocą swojego oryginalnego, czystego wokalu tworząc unikalny i porywający świat wewnątrz sali koncertowej.

DIVIDE AND DISSOLVE (AUS)
Warszawa / 27.09.2023 / Hydrozagadka

Od wczesnych protest songów, które powstawały podczas brutalnej okupacji Turtle Island, poprzez walkę muzyki punkowej z systemem, sztuka zawsze była na czele zmian społecznych. Mimo to mało jest projektów uderzających tak mocno (i to za pomocą muzyki instrumentalnej!) jak czirokesko-maoryski duet Divide and Dissolve.

W grze dziewczyny łączą dziką perkusję z gitarą elektryczną i saksofonem, wspierając się syntezatorowymi pejzażami. Ciężkie, fatalistyczne kompozycje przywołują w pamięci, skąd wzięła się nazwa gatunku ‘doom metal’. Odzwierciedlają ból i pasmo przemocy związanych z kolonizacją, a jednocześnie zdają się piękne i monumentalne, przypominając o determinacji walki o swoją kulturę.

Od końca 2022 perkusistka Sylvie Nehill rezygnuje z występów na żywo – podczas koncertu wystąpi gitarzystka i saksofonistka Takiaya Reed wraz z godnym zastępstwem.

EIVIND VULLUM FEAT. JERZY MĄCZYŃSKI & NICOLAS STOCKER
A/V PERFORMANCE – VLF VISUALS
Wrocław / 20.09.2023 / Impart Centrum

Formy i kształty kompozycji Eivinda Vulluma odzwierciedlają jego lata doświadczeń z sound designem, które mają silny wpływ na dynamikę i narracyjne elementy jego muzyki. Po swoim ambientowym solowym debiucie „Ohms Love” (HMD Records 2022) norweski muzyk rozpoczął współpracę z polskim saksofonistą i kompozytorem Jerzym Mączyńskim ((Polish Jazz, Yeyeh, UHF, Jerry & The Pelican System) i szwajcarskim bębniarzem Nicolasem Stockerem (KALI Trio, Nik Bärtsch ‘Mobile’, Maarja Nuut). W tym właśnie składzie najnowsze kompozycje Vulluma zostaną przedstawione publiczności na festiwalu – wraz z hipnotycznymi, abstrakcyjnymi wizualizacjami tworzonymi na żywo przez Katarzynę Dębską (CTM-Festival, Affluenza, South Explorer Festival).

Dzięki współpracy z Mączyńskim i Stockerem muzyka Vulluma nabiera bardziej rytmicznych, ale i bardziej improwizatorskich oraz eksperymentalnych wartości. Do charakterystycznych dla niego filmowych pejzaży dodane są elementy free jazzu, harmonicznego ambientu czy orkiestrowego drone’u.

ENSEMBLE E (INT)
Wrocław / 23.09.2023 / Impart Centrum
Warszawa / 26.09.2023 / Pardon, To Tu
Poznań / 27.09.2023 / CK Zamek

Ensemble E to międzynarodowy zespół artystów i muzyków działających na polu współczesnej muzyki eksperymentalnej, noise’u, muzyki improwizowanej, współczesnego folku, free jazzu i innych eksperymentalnych dziedzin i tradycji muzycznych. Muzycy działają pod kierownictwem Matsa Gustafssona i prowadzą pogłębione badania nad tradycyjnymi i alternatywnymi sposobami ekspresji muzyki ludowej Skandynawii i Polski oraz nad tym, jak poprzez umieszczanie tych tradycji w zupełnie nowych sytuacjach może powstać nowa muzyka. W utworze tym, poza tradycyjnym jazzowym instrumentarium, wykorzystane zostaną instrumenty tradycyjne Polski (suka biłgorajska) oraz Norwegii (skrzypce hardingfele). Sam Mats Gustafsson to zjawiskowy spec od improwizowanych scenariuszy muzycznych, mistrz stwarzania dużych muzycznych form w kontakcie z żywym dźwiękiem w czasie realnym. Kawał żywego muzycznego przebiegu ewokujący kolory i mnóstwo energii.

ENXIN/ONYX (JP)
Wrocław / 23.09.2023 / Firlej
Warszawa / 27.09.2023 / Hydrozagadka

„Niepewne chwianie się między chaosem a harmonią” – tak określają swój najnowszy, wspólny projekt dwie gigantki industrialno-noise’owej sceny. Jest w tym dużo racji, wszystkie dźwięki wydają się dobrze przemyślane, a ustawione tak, by wprowadzić atmosferę chaosu i szaleństwa. Hiro Kone (aka Nicky Mao) i Tot Onyx (aka Tommi Tokyo, znana m.in. z Group A) łączą siły, style i umiejętności, aby stworzyć zupełnie nowy rodzaj muzycznych doświadczeń. Jest to pokaz niezwykłych umiejętności i doświadczenia obu artystek. Na najnowszej EPce „Dorothy” opętańczy wokal wybija się raz po raz z metalicznych, mrocznych i ostrych elektronicznych dźwięków, utrzymując zainteresowanie słuchacza od początku do końca.

Gerard Lebik plays Wacław Szpakowski (1883–1973) / Rhythmical lines (PL)
Wrocław / 20.09.2023 / Impart Centrum

Gerard Lebik to działający od wielu lat na polskiej scenie muzyk, kompozytor, saksofonista, improwizator i artysta dźwiękowy, także popularyzator sceny niezależnej i eksperymentalnej, od lat prowadzący artystycznie założone przez siebie Sanatorium Dźwięku, festiwal muzyczny w Sokołowsku (Sanatorium of Sound Festival). Ukończył Akademię Muzyczną we Wrocławiu i występował na festiwalach muzycznych na całym świecie, takich jak Rewire (Holandia), TPAM (Japonia), Umbrella, Experimental Intermedia (USA) i wiele innych. Zajmuje się muzyką eksperymentalną, improwizowaną i intermedialną oraz eksploruje różnorodne źródła i metody badań dźwięku, koncentrując się na takich zagadnieniach jak percepcja i propagacja fal dźwiękowych, zaburzenia czasowe, psychoakustyka czy relacja dźwięku z architekturą i kontekstem miejskim. Jako performer jest aktywny na polu muzyki improwizowanej, wykorzystując do tego saksofon i elektronikę. 

Halny: Jacek Sienkiewicz & Lukáš Jiřička (PL/CZ)
Warszawa / 26.09.2023 / TR Warszawa

Halny przedstawia spuściznę literacką postaci polskiego modernizmu – Tadeusza

Micińskiego. Kompozycja będzie balansować między współczesną abstrakcyjną elektroniką, muzyką klasyczną z elementami muzyki ludowej z pogranicza polsko-słowackiego oraz death metalem. Swoich głosów użyczą aktorzy Mirosław Zbrojewicz i Klara Bielawka oraz dwoje wokalistów Antoni Beksiak (improwizator głosu) i Tomáš Mitura (czeski wokalista death metalowej grupy Sněť i punkowego zespołu Vole, który jest również cenionym malarzem młodego pokolenia). Jest to bardzo eklektyczna grupa wykonawców, którzy są w stanie opanować szeroki zakres podejść zarówno do głosu, jak i gestu ciała. Performans „Halny” to ostatnia część swobodnej trylogii, nad którą czeski reżyser Lukáš Jiřička pracuje z Jackiem Sienkiewiczem od 2017 roku.

JON WESSELTOFT (NOR)
Wrocław / 19.09.2023 / Bemma Bar

Zafascynowany fizycznością dźwięku, tego, czym jest, cielesnymi doznaniami związanymi ze słuchem, chociażby przez poziom głośności, oraz ich psychologicznymi efektami. Mieszkający w Oslo multiinstrumentalista pracuje z muzyką od ponad 20 lat na przestrzeni mnóstwa gatunków -– noise’u, elektroakustyki, improwizacji i sound artowych eksperymentów. Lubi pracę z innymi twórcami, współpracował z takimi postaciami jak Okkyung Lee, C. Spencer Yeh czy Anla Curtis. 

KASZEL (PL)
Wrocław / 23.09.2023 / Firlej

Kaszel powstał gdzieś pomiędzy drugą a czwartą falą koronawirusa. Początkiem historii zespołu była infekcja płuc. Chorzy byli wszyscy. Kaszel był tak intensywny, że zespół czterech muzyków postanowił go nagrać telefonem. Nagranie następnie przetworzyli przez przetworniki gitar i efekty, a powstałe pętle kaszlu stały się koncepcją na zespół.

Kaszel tworzy psychodeliczne pejzaże muzyczne na podstawie nagrań z telefonów komórkowych. Kaszel to projekt młody, ale współtworzą go starzy wyjadacze wrocławskiej alternatywy, związani m.in. z takimi kapelami jak Ślina, Młyn, Torteks czy Kapela Timingeriu, jak również z niedawno powstałą Wrocławską Orkiestrą Improwizowaną.

LITURGY (US)
Wrocław / 21.09.2023 / Firlej
Warszawa / 27.09.2023 / Hydrozagadka

Trans, transgresja, transcendencja, transpłciowość. To tylko niektóre określenia, które w prosty sposób mogłyby określić nieoczywistość Liturgy. Bo umówmy się, Liturgy to ona – Haela Hunt-Hendrix.

Istniejący od 2005 roku amerykański projekt, któremu przez wiele lat przyświecała pejoratywna łatka „hipsterskiego black metalu” wraz ostatnim albumem „93696” tylko utwierdził w przekonaniu, jak błędne było posługiwanie się nią. Muzyka od zawsze stroniąca od kategoryzacji i schematów, z albumu na album ujawnia kolejne sfery (co nie ulegało wątpliwości) niezwykle wszechstronnej wyobraźni muzycznej grupy. Strukturalnie mamy do czynienia teraz z czymś przypominającym bardziej muzykę klasyczną, a nawet operową (sic!) niż metalową. Ale nie jest to pompatyczny patetyzm okraszony jaskrawymi kliszami. Hendrix uwydatnia z muzyki ekstremalnej jej podniosły charakter, nie przekraczając przy tym cienkiej linii przesady.

To opera z życia wzięta.

Mimo odświeżonego niemal całego składu, Liturgy trzyma się swojej linii programowej dając do zrozumienia, kto tu gra pierwsze skrzypce, a raczej gitary. Ewolucja muzyczna, wbrew burzliwym perypetiom życia Hendrix, zachodzi w tempie jednostajnie przyspieszonym – jest inaczej, ale jesteśmy gotowi na zmianę i domyślamy się w jakim kierunku pójdzie.

Oczywiście miłośnicy black metalu, zwłaszcza jego melodyjno-atmosferycznych odmian, będą czuli się z muzyką Liturgy komfortowo, lecz nie ma co na siłę wciskać jej w ramy tylko ze względu na wszechobecny krzyk, gitarowe tremolo czy blast beat. Liczy się efekt, nie środki, a ten jest zdecydowanie ponadgatunkowy. Bo mamy tutaj ducha rocka progresywnego, na pewno avant-gardowego, są elementy etno, pojawia się klasyczne instrumentarium – smyczki, klawisze, chóry, są też (co charakterystyczne) zmodyfikowane dźwięki gitary przypominające dzwonki. Jest to eksperyment, fakt, ale nie wyobcowany i nieprzystępny. Chciałoby się powiedzieć, że każdy znajdzie coś w Liturgy dla siebie, ale jesteśmy przekonani, że to raczej muzyka znajdzie najpierw coś w nas.

LUSTSICKPUPPY (US)
Warszawa / 30.09.2023 / Komuna Warszawa

LustSickPuppy to projekt wywodzący się z młodej, intensywnie rozwijającej się nowojorskiej sceny elektronicznej muzyki eksperymentalnej. Krew i brokat, ogromna prędkość, drum’n’bass, rap, punk i gabber – ta wyskokowa mieszanka zapewnia  energiczne, nieprzewidywalne i orzeźwiające show, mające wciągnąć widownię na przejażdżkę życia! Bawi się kliszami muzyki elektronicznej, spuszczając ciśnienie dzikimi, perwersyjnymi tekstami. LustSickPuppy ma na koncie współprace z takimi twórcami jak Bonnie Baxter (Kill Alters), Andy Morin (Death Grips) czy Matthew Stephenson (Machine Girl).

MARINA HERLOP (ESP)
Warszawa / 30.09.2023 / Komuna Warszawa

Pomimo wykształcenia w muzyce klasycznej, katalońska artystka Marina Herlop komponuje swoje utwory „prowadzona bardziej przez swoje poczucie estetyki i intuicję niż przez znajomość teorii muzyki”. Rezultatem są przepiękne kolaże złożone z nut pianina, krystalicznego wokalu i elektronicznie przetworzonych wstawek znalezionych dźwięków, które łączą się w organiczne kompozycje przypominające świat natury. Jej najnowszy album „Pripyat”, zainspirowany słynnym ukraińskim miastem dotkniętym wybuchem w Czarnobylu, jest hołdem oddanym przyrodzie i jej sile odradzania się. Marina Herlop jest świeżo wschodzącą gwiazdą alternatywy, rozchwytywaną przez czołowe europejskie festiwale. Jej warszawski występ w ramach Avant Art Festivalu to pierwszy koncert artystki w Polsce i niesamowita okazja dla widowni do doświadczenia czegoś zupełnie nowego w świecie muzyki.

Guoste Tamulynaite (LIT/NOR)
Wrocław / 19.09.2023 / Bemma Bar

Pianistka i kompozytorka mieszkająca w Oslo. Zarówno jako edukatorka, jak i kompozytorka, Guoste jest zainteresowana badaniem złożoności pojedynczych rzeczy, takich jak dźwięk, gest lub przedmiot, a następnie jest w stanie je połączyć, obok siebie lub w stosunku do siebie. W ten sposób wyłania się minimalistyczna ekspresja, którą można rozpoznać zarówno w jej pracach dźwiękowych, jak i konceptualnych. W ostatnim czasie rozszerzyła swój repertuar, aby obok materiału muzycznego współpracować również z obiektami, ruchem i światłem.

GURO MOE & METTE RASMUSSEN (NOR)
Wrocław / 19.09.2023 / Bulvary

Guro Skumsnes Moe to jedna z najbardziej wpływowych postaci norweskiej sceny muzyki. Jej bezpośrednie podejście do tworzenia fizycznych dźwięków za pomocą basu i głosu przyniosło jej uznanie na całym świecie. Do pierwszego spotkania Guro z Mette Rasmussen, duńską wirtuozką saksofonu altowego, doszło w 2018 w ramach wspólnego koncertu, gdzie Mette zagrała u boku zespołu MoE. Grupa w tej kombinacji wystąpiła już m.in. w Norwegii, Meksyku i Japonii – teraz czas na Polskę! To zdecydowanie materiał, którego trzeba doświadczyć na własnej skórze, dać porwać się dźwiękom i pozwolić się zaskoczyć hałaśliwym, rockowo-jazzowym popisom.

MoE (NOR)
Wrocław / 20.09.2023 / Impart Centrum

MoE, eksperymentalny zespół z Oslo, który od momentu powstania w 2008 nieustannie przesuwa granice muzyki. Zainspirowany legendarnymi zespołami crossover rocka, takimi jak Pink Floyd, Sonic Youth i Swans, MoE tworzy stale zmieniający się wszechświat nieoczekiwanych dźwięków, łącząc rock, noise, performance i słowo mówione. Ich mroczny i ciężki gitarowy krajobraz, w połączeniu z dynamicznym wokalem, tworzy unikalną mieszankę podobną do Swans i Diamandy Galás. Zespół wystąpił w ponad trzydziestu krajach na czterech kontynentach. Nieustanna aktywność MoE zaowocowała wystawą w norweskim Muzeum Rocka, Rockheim, zatytułowaną „For the Love of Chaos”, trwającą do września 2023 roku. Główna kompozytorka, basistka i wokalistka, Guro Skumsnes Moe, jest jedną najbardziej wpływowych postaci norweskiej sceny muzycznej. Jej bezpośrednie podejście do tworzenia fizycznych dźwięków za pomocą basu i głosu przyniosło jej uznanie na całym świecie.

MONIKÉ (PL)
Warszawa / 29.09.2023 / Komuna Warszawa

Po siedemnastu latach pracy z muzyką, wszelakich kolaboracji i doświadczeń, spod rąk Roberta Skrzyńskiego wychodzi nowe, odważne dzieło o nazwie MONIKÉ. Ta odwaga płynąca z doświadczenia i samoświadomości pozwala na refleksję z dystansem i uśmiechem, pełną wigoru zabawę dźwiękiem i konwencją. Surrealistyczne teksty odtworzone przez elektroniczne głosy mrugają do widzów. Projekt jest pełen pozytywnej energii, czuć w nim radość tworzenia, swobody i gry inspiracjami. Pojawiają się dźwięki i rytmy kojarzące się z tradycyjną muzyką Egiptu, Grecji, Tunezji i kalejdoskop gatunków muzyki. Zapewniona jest świetna, pełna fantazji zabawa.

NAALJOS LJOM (NOR)
Wrocław / 21.09.2023 / Impart Centrum

Inspiracja muzyką folkową to żywy trend, dzięki któremu można cieszyć się z zachowania tradycji, budowania więzi z kulturą. Można też cieszyć się z możliwości eksperymentowania i zabawy z formułą, co raz na parę lat zrodzi taki muzyczny majstersztyk jak Naaljos Ljom. Gdyby puścić muzykę tego projektu norweskiemu podróżnikowi w czasie z pierwszej połowy XIX wieku prawdopodobnie świetnie by się bawił, tony i rytmy pozostają takie same. Jednak Naaljos Ljom stoi daleko od odtwórstwa i skansenu, nie byłoby to w stylu dwójki muzyków tak związanych ze światem muzyki eksperymentalnej i jazzu – ich kompozycje są nowatorskie i taneczne, łączą folklor ze współczesną muzyką elektroniczną, która świetnie prezentuje się przed żywą widownią.

POIL UEDA (FR/JP)
Warszawa / 28.09.2023 / Pardon, To Tu

Francuska prog-rockowa grupa PoiL i japońska wokalistka, grająca na satsuma-biwa Junko Ueda, tworzą unikalną fuzję japońskiej tradycji i współczesnego brzmienia. Pełna przygód muzykalność PoiL stanowi plac zabaw dla starożytnych japońskich opowieści ludowych śpiewanych przez Uedę. Album „Poil Ueda” eksploruje mieszankę nowoczesnej muzyki europejskiej z tradycyjnymi japońskimi elementami, tworząc urzekający i hipnotyzujący spektakl. PoiL Ueda – połączenie piękna i chaosu, inspirującej międzykulturowej współpracy, która przekracza muzyczne granice. 

RADIAN (AUT)
Wrocław / 23.09.2023 / Impart Centrum
Poznań / 28.09.2023 / CK Zamek

Pionierska scena muzyczna w Wiedniu znajduje swoje ucieleśnienie w przełomowym trio Radian. Martin Brandlmayr (perkusja, elektronika), Martin Siewert (gitara, elektronika) i John Norman (bas) są cenionymi postaciami w europejskiej społeczności muzyki współczesnej. Ich muzyka to urzekająca mieszanka napięcia, sprzeczności i mikrotonalności, tworząca emocjonalnie naładowaną aurę niepokoju. Nadchodzący jesienią album „Distorted Rooms” przesuwa granice mikrotonów, koncentrując się na abstrakcyjnych motywach gitarowych i elektronicznych eksperymentach. Dzięki skrupulatnemu procesowi twórczemu, który obejmuje przekształcanie najdrobniejszych dźwięków w bogate i teksturowane aranżacje, Radian tworzy charakterystyczny krajobraz dźwiękowy, zacierając przy tym granicę między człowiekiem a maszyną. „Distorted Rooms” ukaże się 22 września, czyli dokładnie dzień przed wrocławskim koncertem. 

RAJA KIRIK (IDN)
Wrocław / 21.09.2023 / Impart Centrum
Warszawa / 29.09.2023 / Komuna Warszawa

Wejdź do hipnotyzującego świata Raja Kirik, projektu muzyczno-performatywno- badawczego autorstwa Yennu Ariendra i J. Mo’onga. Ich eksploracja zagłębia się w historię i teraźniejszość ludowych tańców transowych z Jawy w Indonezji, takich jak Reog, Jaran i Jathilan, przepełnionych magią i rytualnością. Muzyka i opowieść tych tańców odsłaniają burzliwą historię ciemności, chaosu, przemocy i oporu, które wciąż rezonują w dzisiejszych walkach politycznych Indonezji. Poszukiwania Raja Kirik wracają do czasów holenderskiej kolonizacji, zespół eksploruje wpływy zachodu we własną kulturę, manifestując przy tym formę postkolonialnego protestu, zgrabnie posługując się w swojej muzyce tradycyjnie rdzennymi brzmieniami Indonezji i zachodnio-klubowymi perkusyjnymi samplami. 

ŠIROM (SL)
Wrocław / 21.09.2023 / Impart Centrum

Bałkańska tempura brač, bliskowschodni bęben daf, północnoafrykańskie guembri, hurdy-gurdy, lira, altówka, trzystrunowe banjo, balafon, ribab, mizmar, okaryna, lutnia… mówiąc o trio Širom nie można nie wspomnieć o różnorodności dźwięków, instrumentów i pomysłów. Mimo inspiracji tradycjami i historią trudno nazwać zespół odtwórczym czy nawet jednolitym. Ich styl ewoluuje z płyty na płytę: zachowując swój mistyczny minimalizm, krąży od szeroko rozumianego folku po akustyczno-rockowe medytacje.  Muzyka Słoweńców jest kontemplacyjna, ale pokazuje zęby, gdy jest to konieczne. Mimo skromnego składu niesie ze sobą energię big bandu, a nie zespołu kameralnego.

Ich najnowsza płyta „The Liquified Throne of Simplicity” to efekt szukania inspiracji w pieszych wycieczkach po odległych zakątkach ojczyzny zespołu, nawiązywania relacji z otoczeniem i rozszerzenia już bogatej kolekcji dźwięków i instrumentów. Iztok Koren, Ana Kravanja i Samo Kutin zignorowali ograniczenia fizycznych wydawnictw, by z pełną swobodą stworzyć dłuższe dzieło, które w mistrzowski sposób buduje atmosferę, hipnotyzując słuchacza.

SOTE (IR)
Warszawa / 29.09.2023 / Komuna Warszawa

Sote to kompozytor muzyki elektronicznej i artysta dźwiękowy pochodzący z Teheranu, znany z głębokiego zamiłowania do bogatych dźwięków i tekstur. Muzyka Sote zabiera słuchacza w podróż przez hardcorowe klubowe bity, innowacyjne kompozycje łączące tradycyjne elementy akustyczne i elektroniczne oraz oszałamiająco ciężką eksperymentalną elektronikę. Jego kompozycje mistrzowsko tkają rozległe opowieści dźwiękowe, łącząc techniki elektroakustyczne, projektowanie dźwięku, systemy mikrotonalne i motywy polirytmiczne. Uderzające pejzaże dźwiękowe Sote, zarówno analogowe, jak i cyfrowe, wahają się od delikatnie eterycznych do potężnie ściernych, przekazując intensywne i kontrastujące emocje. Solowy projekt Sote to unkalna okazja, aby doświadczyć na własnej skórze fuzji harmonicznie maksymalistycznych symfonii, niezapomnianego doświadczenia dla entuzjastów muzyki. 

Takkak Takkak (IND, JP)
Wrocław / 22.09.2023 / Wyspa Tamka
Warszawa / 30.09.2023 / Komuna Warszawa

Takkak Takkak, nowy i dynamiczny duet, który łączy unikalne talenty japońskiego producenta Shigeru Ishihary (znanego również jako Dj Scotch Egg, waqwaq kingdom, scotch rolex) i indonezyjskiego multiinstrumentalisty J. Mo’ong Santoso Pribadi (połowa Raja Kirik). Razem tworzą radosną, ale i wymagającą fuzję dźwięków, czerpiąc z zamiłowania obu muzyków do polirytmii i wybuchowej muzyki tanecznej. Nazwa Takkak Takkak oddaje hołd onomatopejom w kulturach perkusyjnych i perkusji wokalnej występujących w tradycjach azjatyckich, odzwierciedlając ich dziką energię i transowe bity. Poprzez zabawne obalanie tradycyjnych i współczesnych instrumentów, Takkak Takkak tworzy muzykę wolną od paszportów, która jest zarówno znajoma, jak i tajemnicza. Dzięki różnorodnemu doświadczeniu muzycznemu Shigeru i innowacyjnemu podejściu Mo’onga do instrumentów DIY, ich występ zapowiada niezapomniane i przełamujące granice doświadczenie. Widzowie Avant Art mogli doświadczyć Takkak Takkak w nieoficjalnej jeszcze formie podczas koncertów w Kantine Am Berghain w 2022 roku.

VALENTINA MAGALETTI (IT)
Warszawa / 28.09.2023 / Klub SPATiF

Bębniarka i perkusistka Valentina Magaletti stale eksperymentuje z nowymi materiałami i dźwiękami, poszukuje nowych metod i technik, nie ogranicza się do instrumentów, co czyni jej twórczość wiecznie ewoluującą i żywą. Bez wysiłku porusza się między gatunkami i stylami. Występowała i nagrywała z artystami takimi jak Thurston Moore, Nicolas Jaar, Jandek, Helm, Tightpaul Sandra (Coil, Spiritualized). Współtworzyła elektroniczny duet Tomaga, znana jest z trio The Vanishing Twin. W pracy solowej skupia się na tworzeniu wielowarstwowych i bogatych tekstur, poszukuje kolejnych możliwości wydobycia dźwięku z instrumentu.

VOMITATRIX (US)
Wrocław / 22.09.2023 / Wyspa Tamka

Czy w ekstremalnej muzyce noise’owej można mówić o ‘superbandach’? Jeśli tak, to Vomitatrix jest jednym z nich, a za wizytówkę ostrych przeżyć służą nazwiska poszczególnych członków z Timem Dahlem na czele, który widowni Avant Art jest dobrze znanych, choć chyba nie w tak hardcorowym wydaniu.

Vomitatrix to:
Gyna Bootleg (wokal) to jedna z czołowych wykonawczyń gatunku ostatnich lat, znana z kontrowersyjnych, szokujących i oczyszczających, fizycznych performance’ów. Współtworzyła zespoły Tinsel Teeth (Load Records), SIRE oraz In Heat.

Rick Eye (gitara) jest znany z niekonwencjonalnego podejścia do swojego instrumentu i współtworzenia zespołów o urokliwych nazwach takich jak Flesh Narc, Bukkake Moms, Gay Cum Daddies; współdzielił też scenę z takimi klasykami jak Wolf Eyes czy Black Bananas.

Weasel Walter (bębny) z punkowo-jazzowo-no-wave’owej progresywnej hordy The Flying Luttenbachers. Przez trzy dekady rozwijał swój brutalny styl gry. Czerpie inspiracje z technik black- i death-metalu czy grindcore’u, a następnie przekształca je we free-jazzowe perkusyjne szaleństwo.

Tim Dahl (gitara basowa, wokal) to niekwestionowany profesjonalista, od 25 lat zwiedzający świat jako członek projektów światowych sław muzyki alternatywnej, od progresywnego rocka przez jazz po czysty noise. Kool Keith, Jandek, Tatsuya Yoshida (Ruins), GRID, Mary Halvorson – to tylko niektórzy z nich. Jest stałym współpracownikiem Lydii Lunch i współtwórcą podcastu The Lydian Spin.

XIU XIU (US)
Wrocław / 22.09.2023 / Wyspa Tamka

Przez ostatnie dwie dekady działalności projekt Jamiego Stewarta wyrobił sobie status kultowego na całym globie; doceniany jest zarówno przez krytyków, jak i przez oddanych fanów. Mimo wielu eksperymentów i muzycznych eksploracji dla Xiu Xiu niezmiennie charakterystyczne pozostają… sprzeczności. Delikatność i romantyczność głosu i poezji Jamiego opisują brutalność i zgniłość rzeczywistości, głośna taneczna muzyka wybucha po momentach ciszy i refleksji. Wśród wczesnych inspiracji lider wymienia kompozytora Krzysztofa Pendereckiego i punkowe The Birthday Party. Xiu Xiu nigdy nie próbowało zaszokować słuchacza tanimi efektami, pozostawało szczere we własnych próbach zrozumienia, wyczulenia się wobec okropności.

W najnowszej odsłonie, którą jest płyta „Ignore Grief  do Stewarta i Angeli Seo dołącza stary przyjaciel David Kendrick (znany m.in. z Devo czy Sparks). Album podzielony jest na połówki, opowiada historie prawdziwe i zmyślone, wokal zmienia się z żeńskiego (Seo) na męski (Stewart), a brzmienie przechodzi z agresywnego industrialu w bardziej spokojne rejony. Xiu Xiu warto zobaczyć zawsze, jako że pojawiają się w Polsce każdorazowo z nowymi pomysłami i świeżymi rozwiązaniami, niezmiennie dostarczając koncertowych doświadczeń z najwyższej półki.

ZŁE OKO (NOR)
Wrocław / 23.09.2023 / Firlej

Wrażliwość na aktualne problemy społeczne, inspiracja średniowiecznymi pogańskimi motywami, otwarta buntowniczość i gotowość do ataku – raz, dwa, trzy, Złe Oko patrzy! Jednoosobowy projekt artystki Olgi23 to efekt niezgody na ludzkie okrucieństwo, nierówności, stan polskiej i światowej polityki. Jest ujściem emocji w starym dobrym punkowym duchu i industrialno-elektronicznej estetyce. Surowe kolaże stworzone z sampli z YouTube’a i telewizji tworzą tło dla wypowiedzianych metalicznym głosem, ostrych jak nóż, manifestów.


FILMY

Sekcja filmów dokumentalnych o muzyce

Max Richter’s Sleep, reż. Natalie Johns, Wielka Brytania, 2019 (1 godzina 39 minut)

„To moja osobista kołysanka dla szalonego świata. To manifest na rzecz wolniejszego tempa egzystencji” – to słowa, które padają z ust reżyserki filmu. Film koncentruje się wokół koncertu na świeżym powietrzu w Los Angeles, a także koncertów w Berlinie, Nowym Jorku oraz Paryżu. Zanurzając się w życie oraz proces artysty, zgłębiamy proces powstawania uznanego przez krytyków 8-godzinnego opusu „Sleep”. Wyreżyserowany przez nominowaną do nagrody Emmy i wielokrotnie nagradzaną południowoafrykankę Natalie Johns, przełomowy oraz wizualny portret odzwierciedla kontemplacyjną istotę twórczości Richtera. Wykonanie „Sleep” wymaga od muzyków bezprecedensowej wytrzymałości, a ze strony publiczności otwartej wrażliwości. 

Singeli Movement: Greed for Speed, reż. Jan Moszumański, 2023 (1 godzina)

Nakręcony bardzo blisko społeczności muzyków film „Singeli Movement: Greed for Speed” przedstawia scenę superszybkiej tanzańskiej muzyki, która angażuje twórców i fanów w każdym wieku i każdej płci. Muzyka Singeli narodziła się na przełomie wieków w slumsach Mburahati w Dar es Salaam, kiedy po 40 latach budowy socjalistycznej gospodarki Tanzania zaczęła wdrażać pierwsze kapitalistyczne reformy. Twórcy Singeli wywodzą się z pierwszego pokolenia, które wychowało się w tej nowej rzeczywistości. Film pokazuje, jak ambicje i marzenia o sławie rozkwitają u artystów, którzy dorastali w starciu między altruizmem minionych socjalistycznych czasów, a konkurencyjnością kapitalistycznego przyspieszenia.

CAN and Me, reż. Michael P. Aust, Niemcy, 2022 (1 godzina 30 minut)

Co oznacza słowo “dźwięk”? Co oznacza “cisza”? Intymny portret życia i twórczości Irmina Schmidta, założyciela niemieckiego zespołu CAN, którego indywidualny styl ukształtował pokolenia muzyków popowych i elektronicznych. Film śledzi jego ścieżkę jako klasycznego dyrygenta, ucznia słynnych kompozytorów Karla Heinza Stockhausena i György Ligetiego, członka CAN, kompozytora ścieżek filmowych i opery oraz miłośnika elektronicznej muzyki klubowej. W filmie zawarte są materiały z czasów, które z dzisiejszej perspektywy wydają się kolorowe i szalone.

What You Could Not Visualise, reż. Marco Porsia, Kanada, 2022 (1 godzina 33 minuty)

To intymny portret legendarnego zespołu Rema Rema spod szyldu brytyjskiej wytwórni muzycznej 4AD. Rema Rema była częścią początkowej fali zespołów post punkowych, które powstały około 1978-1980, po upadku punka. Nie istnieje żaden materiał zespołu na żywo i przetrwała tylko garstka zdjęć, co przełożyło się na powstanie mitu wokół zespołu, który jest żywy po dziś dzień. Ich innowacyjne brzmienie sprawiło, że dorównują takim zespołom jak Joy Division, The Fall, Siouxsie and the Banshees, Throbbing Gristle i wiele innych. Rema Rema – Mark Cox, Mick Allen, Gary Asquith, Marco Pirroni i Dorothy “Max” Prior – zagrali tylko 11 koncertów, wszystkie w Londynie w 1979 roku. Rozstali się w 1980 roku przed wydaniem pierwszej i zarazem jedynej płyty „Wheel in the Roses”. Po ponad 40 latach Rema Rema zostaje wskrzeszona dzięki wydaniu właśnie tego albumu oraz odkryciu starych taśm z prób i nagrań na żywo.

II koncert na wiolonczelę i orkiestrę, reż. Maciej Stuhr, Polska, 2019 (29 minut)

Maciek to młody okulista, który w wolnym czasie, wraz ze swoim zespołem muzycznym, oddaje się koncertowaniu. Podczas jednego z występów dochodzi do tragedii. Zostaje poddany bardzo trudnej, ratującej jego życie, operacji. W skutek głębokich obrażeń mężczyzna czuje się zarówno uwięziony w swoim ciele, jak i w swoim związku. Rozpoczyna walkę o wolność. Film jest inspirowany prawdziwymi wydarzeniami i oparty na reportażu Małgorzaty Smolak. Scenariusz został napisany do koncertu wiolonczelowego Pawła Mykietyna.

Neptune Frost, reż. Anisia Uzeyman, Saul Williams, Rwanda, USA, 2021 (1 godzina 45 minut)

Afrofuturystyczna fantazja, a zarazem porywający punkowy musical science-fiction rozgrywa się na szczytach Burundi, gdzie grupa zbiegłych górników koltanu tworzy antykolonialistyczny kolektyw hakerów. Ze swojego obozu na nieziemskim wysypisku e-odpadów próbują przejąć autorytarny reżim eksploatujący zasoby naturalne regionu i jego mieszkańców. Neptune Frost jest ożywczym i pomysłowym dziełem, antykapitalistyczną alegorią i wezwaniem do odzyskania technologii dla postępowych celów politycznych. Historia toczy się pomiędzy wieloma stanami istnienia – przeszłością i teraźniejszością, snem i jawą, skolonizowanym i wolnym.

Meet Me in the Bathroom, reż. Will Lovelace, Dylan Southern, Wielka Brytania, 2022 (1 godzina 45 minut)

The Strokes, Interpol, Yeah Yeah Yeahs, LCD Soundsystem czy TV on the Radio to zespoły niegdyś kojarzone ze scenami w klubach, teraz – wyłącznie z gwiazdami grającymi koncerty na wielkich stadionach. Pod koniec lat 90. zespoły te zaczynały swoje kariery, kiedy wydawało się, że moda na rock’n’roll powoli gaśnie. Młodzi artyści na nowo szukali brzmienia w gitarowej muzyce spod znaku undergroundowej rewolucji, a zarazem nowojorskiej bohemy. Rozpoczęła się nowa era rocka, która zgromadziła tłumy alternatywnej młodzieży pod klubowymi scenami. Dokument został zmontowany z archiwalnych materiałów, których wcześniej nigdzie nie pokazywano. Film jest adaptacją znakomitej książki Lizzy Goodman „Meet Me in the Bathroom”, której tytuł został zapożyczony z jednej z piosenek The Strokes.