Maciej Wirmański – Dziatki/​Dziadki

Anxious magazine Maciej Wirmański – Dziatki/​Dziadki

Każdemu nagraniu towarzyszy tekst oraz obraz bądź rysunek Natalii Wirmańskiej, dlatego zachęcam do otwarcia utworów w osobnych kartach i zapoznania się z opisami i ilustracjami.

Wystawa pt. Dziatki/Dziadki stanowi kontynuację dyplomu malarskiego absolwentki malarstwa ASP w Katowicach, Natalii Wirmańskiej pt. Wracam tam, gdzie początek. Dyplom Wirmańskiej jest wynikiem pogłębionej pracy nad pamięcią prywatną i wspólnotową polskiej wsi. Obrazy pochodzącej z Podhala wsi dalekie są od poromantycznej sielanki. Tutaj wieś jest przestrzenią relacji władzy i podporządkowania, której przedmiotami i podmiotami są kobiety, mężczyźni, dzieci, zwierzęta gospodarskie i natura. W wystawie Dziatki/dziadki Natalia Wirmańska – artystka wizualna wraz ze swoim bratem Maciejem Wirmańskim – artystą dźwiękowym skupią się wyłącznie na prywatnej pamięci i intymnej więzi, jaką rodzeństwo jest ze sobą związane oraz ze swoimi nieżyjącymi dziadkami.

Dziatki/Dziadki to cykl obrazów olejnych, obrazów dźwiękowych (soundscape’ów), nagrań terenowych oraz obiektów pozostających w relacji z konkretnymi miejscami domu i obejścia dziadków artystów. Posługując się różnymi formami wyrazu rodzeństwo odtwarza miejsce, które było dla nich dziecinną idyllą – jedynym miejscem, gdzie czuli się szczęśliwi i bezpieczni. Niemniej to minione szczęście i bezpieczeństwo nadal kryje w sobie gorycz – choćby gorycz przemijania i ciągle wybrzmiewających pokoleniowych traum. Siostra odpowiada za część wizualną, brat za audialną. Z kolei za pozyskanie obiektów z rozsypującego się pustostanu – pustej skorupie, pozostałości po dziecięcym szczęściu oraz za koncepcję Wirmańscy odpowiedzialni są po równej części.

Nagrania występują ze sobą w parach. Jedno nagranie z pary opisane “stan dzisiejszy” to nagranie terenowe z przestrzeni domu i w obejściu, gdzie spędzaliśmy dzieciństwo. Z kolei drugie nagranie z pary opisane “stan pamiętany i wyobrażony” to próba odtworzenia pejzaży dźwiękowych dzieciństwa. Utwory te nie zawsze są realistyczne. 

Data wydania: 13 listopada 2023

Wywiad w ANXIOUS: Maciej Wirmański/Szara Reneta — sztuka lawirowania od rozczarowania do rozczarowania