Lustmord – Much Unseen Is Also Here

Anxious Magazine Lustmord – Much Unseen Is Also Here

Pionier dark ambientu, legenda stygijskiego drone’u i niemal mityczny byt LUSTMORD po raz kolejny przebija zasłonę dzięki Much Unseen Is Also Here; najnowszemu, solowemu, pełnometrażowemu wydawnictwu artysty w imponującej, 40 letniej karierze twórczej na czele muzyki industrialnej.

Namawiany przez Cosey Fanni Tutti i Chrisa Cartera z Throbbing Gristle do tworzenia muzyki, która uchwyciłaby jego charakterystyczną aurę, Brian Williams przyjął miano Lustmord w 1980 roku i rozpoczął pracę z dźwiękiem, ponieważ muzyka, której chciał słuchać, po prostu nie istniała. Dziewięć lat eksperymentów z nagraniami terenowymi i niemal ciągłej współpracy zakończyło się wydaniem trzeciego albumu Lustmord, Heresy, który stał się kamieniem milowym na scenie industrialnej i jest obecnie powszechnie uważany za początek gatunku dark ambient.

35 lat później Much Unseen Is Also Here kontynuuje dziedzictwo stworzone na Heresy i nawiązuje do jego porywającej narracji. Składający się z trzech odrębnych części Much Unseen Is Also Here jest przeznaczony do słuchania w jednym, nieprzerwanym posiedzeniu; przenosząc słuchaczy do bezkompromisowego równoległego świata, który istnieje tylko w muzyce, zanim wyrzuci ich z powrotem na zakończenie, na zawsze odmienionych.

Otwierający utwór Behold A Voice As Thunder to złowieszcza, dronowa mgła, która skrywa coś niewypowiedzianego. Lodowate smyczki, zitherowy hymn i zmanipulowane dźwięki znalezione są przerywane przez gigantyczną dudniącą obecność, czy to zbliżające się kroki, czy kolosalne bicie serca; wybór pozostawia się całkowicie wyobraźni słuchacza. Gdzie indziej, Their Souls Asunder wydaje się skupiać na chórze głosów; ważny przebłysk człowieczeństwa. Jednak w miarę trwania utworu głosy te słabną, więdną i wypaczają się, aż zostajemy z czymś podobnym do krzyków rannego zwierzęcia, co nasuwa pytanie: „czy głosy, za którymi ślepo podążaliśmy w ciemność, były w ogóle ludzkie?”.

To poczucie niepewności i przerażającej niewiadomej jest ważnym i powracającym motywem w twórczości Lustmord; „Zdecydowałem się pozwolić dźwiękowi mówić za mnie” – mówi Brian. „Moja muzyka nie jest przeznaczona do wyjaśniania – tylko do słuchania jako sposób na ujawnienie nieistotności naszych prymitywnych myśli i działań w ogromnej skali kosmosu – skali, której my jako gatunek nie jesteśmy w stanie pojąć”.

Nie powinno już nikogo dziwić, że urzekający precedens narracyjny Heresy był również katalizatorem niesamowitej kariery w dziedzinie produkcji i tworzenia dźwięku. Oprócz wielu solowych albumów w Lustmord, Williams współpracował z takimi artystami i zespołami jak Tool, Isis, Jarboe, John Balance z Coil, SWANS, Mortiis i Melvins; z jego najnowszym wydawnictwem ALTER z 2021 roku, będącym wspólnym albumem z wielokrotnie nagradzaną piosenkarką i autorką tekstów oraz członkinią Årabrot, Karin Park.

Mieszkający w Los Angeles od 1994 roku Lustmord przyczynił się również jako kompozytor i twórca dźwięku do muzyki do kultowych filmów i programów telewizyjnych, w tym The Crow, Strange Days, From Dusk Till Dawn, Underworld, a ostatnio do serialu FX Fear The Walking Dead i filmu Taksówkarz Paula Schradera z 2017 roku First Reformed. Wciąż zdeterminowany, by przesuwać granice dźwięku, gatunku i mediów; Lustmord przyczynił się również do powstania dźwięków w grach wideo, takich jak Assassin’s Creed, League of Legends i, całkiem trafnie, inspirowana H.R. Geigerem gra survival-horror Scorn z 2022 roku.

Z tak wieloma strunami na jego ścieżce dźwiękowej i jeszcze większą liczbą kolaboracji w pracach, Much Unseen Is Also Here służy zarówno jako triumfalna, retrospektywna brama do przełomowych dark ambientowych początków Lustmord, jak i kuszący smak tego, do czego jest zdolny teraz; co jeszcze przed nami. Występując na żywo zaledwie 39 razy w ciągu swojej 43 letniej kariery, być może Lustmord jest gotowy, aby podzielić się kosmicznymi tajemnicami ukrytymi w Much Unseen Is Also Here w rzeczywistości, na szczycie swojej niepowtarzalnej, ponadczasowej mikstury wstrząsającego ziemią sub basu, mrowiącego kręgosłup rytualizmu i nieuchronnego, egzystencjalistycznego strachu.

Data wydania: 15 marca 2024
Wydawca: Pelagic

Opracował: Artur Mieczkowski