Driftmachine & Ammer – Sonic Behaviour

Anxious magazine Driftmachine & Ammer – Sonic Behaviour

Sonic Behavior autorstwa Driftmachine & Ammer to album badający pochodzenie dźwięku, “noise’u” i różnych gatunków muzycznych. Oprócz lirycznych deklaracji miłości do “noise’u” (Song to Noise), album to zagłębienie się w dźwiękowe refleksje na temat tego, jak piękno i emocje wyłaniają się z prozaicznych wibracji w powietrzu (A Siren Is A Simple Device). Po raz pierwszy analogowi badacze dźwięku z Driftmachine (Andreas Gerth, Florian Zimmer) włączają język mówiony i “noise” do swoich badań nad dźwiękiem. Współpracowali z artystą słowa i dźwięku Andreas’em Ammer’em, znanym ze swoich słuchowisk radiowych z Acid Pauli, aka Console (Spaceman 85) lub FM Einheit (Radio Inferno, Symphony of Sirens).

A Siren is a Simple Device słowa wypowiada 81. letni muzyk i poeta legenda Ted Milton (Blurt, Loopspool). Pomimo swojej prostoty i oczywistej zdolności do generowania dużej głośności, syrena prowadziła marginalną egzystencję jako instrument muzyczny. Jednak jest ona w stanie wywołać najbardziej intensywne stany emocjonalne u słuchacza w najkrótszym możliwym czasie, jak prawie żaden inny mechanizm wytwarzający dźwięk. Sonic Behavior wykorzystuje ten fakt. Znajomym hipnotycznym dźwiękom Driftmachine towarzyszą syrenie organy inspirowane rewolucyjnym rosyjskim futurystą Arsenijem Avranovem i zbudowane przez Andreasa Ammera, podczas gdy teksty opowiadają o prostych fizycznych przyczynach stojących za dźwiękowym chaosem, który właśnie został uwolniony: Syrena… tnie powietrze na dźwięk.

Rdzeniem albumu jest Song to Noise, elektroakustyczna mini-symfonia o pięknie “noise’u” i wszystkich jego twórcach, oparta na wierszu brytyjskiej poetki Deryn Rees-Jones i wypowiedziana przez samą poetkę i Alexandra Hacke (Einstürzende Neubauten, Hackedepicciotto). Driftmachine & Ammer tworzą ścieżkę dźwiękową, która jest równie potężna, co głośna i taneczna (dlatego LP zawiera również beztekstową wersję kompozycji).

Sonic Sculpture to szczyt tej pracy: utwór tekstowo-muzyczny wypowiadany przez Ted’a Milton’a, który stwarza możliwość wykreowania „rzeźby” dźwiękowej obejmującej wszechświat: Co by było, gdyby można było wyobrazić sobie piekielny dźwięk, który obejmuje wszystkie możliwe harmonie w tym samym czasie? Pianino to robi, gdy zrzuca się je z ziemskich schodów (uosobieniem muzyki jest pianino spadające ze schodów) przez cichą przestrzeń kosmiczną do następnej teoretycznie wypełnionej życiem, podobnej do Ziemi planety, Proxima Centauri B. Radio sprawia, że jest to możliwe. Driftmachine & Ammer spróbowali. Rezultat będzie słyszalny za 4,24 roku świetlnego. Na Ziemi nadszedł czas 2 maja 2024 roku. Tego dnia ukaże się Sonic Behavior, konceptualny album Driftmachine & Ammer badający dźwięk, jego tworzenie i moc.

Data wydania: 3 maja 2024
Wydawca: Umor Rex

Cała muzyka skomponowana przez Andreasa Ammera, Andreasa Gertha,
Florian Zimmer; Berlin & Berg 2022-2023.

Andreas Gerth / Florian Zimmer: elektronika
Andreas Ammer: syreny.

Song to Noise słowa Deryn Rees-Jones, zaczerpnięte z Signs Round a Dead Body (Seren) 1998; niemieckie tłumaczenie Birgit Kreipe; głosy: Deryn Rees-Jones & Alexander Hacke. The Siren is a simple device” & Sonic sculpturesłowa Andreas Ammer; głos: Ted Milton.

Grafika: Daniel Castrejón.
Mastering: John Tejada.

Opracował: Przemek Król