Cole Peters – Four Unbindings

Anxious Magazine Cole Peters – Four Unbindings

LINE wita kanadyjskiego artystę / field recorder’a Cole’a Petersa. Four Unbindings, jego pierwsze wydawnictwo dla LINE, polecane jest słuchaczom, którzy lubią twórczość Chrisa Watsona, Jany Winderen, Manji Ristić, Normana W. Longa, Tomoko Hojo + Rahel Kraft czy Simona Whethama.


W ciągu ostatnich lat zacząłem postrzegać większość mojej pracy z dźwiękiem jako akt wytyczania granic.

Rozmieszczenie mikrofonów i czas ich odsłuchu definiują zarówno fizyczną, jak i czasową granicę, oddzielając jedną przestrzeń od wszystkich innych, jednolity czas trwania od wszystkich innych. W akcie nagrywania dokonuje się również subtelniejsze rozgraniczenie: między zdarzeniami akustycznymi a zjawiskami, z których pochodzą. W ten sposób realizacja mojej pracy staje się funkcją redukcji – przestrzeni, czasu trwania i akustyki. Jest to, z pewnością, niezwykle formalna idea; jednak rozważając moją pracę w ten sposób, znalazłem głęboki rezerwuar ciekawości i fascynacji.

Kompozycje składające się na Four Unbindings powstały głównie w oparciu o te ramy koncepcyjne. Utwory te mają funkcjonować przede wszystkim jako formalne badania pozbawione zewnętrznego kontekstu. Albo prościej: te utwory są ściśle o tym, jak brzmią. (Pod wieloma względami uważam tę pracę za dźwiękowy odpowiednik moich wcześniejszych poszukiwań za pośrednictwem fotografii – zwłaszcza serii Heir, 2018).

A jednak, same w sobie powstałe wyłącznie z nagrań terenowych (przetworzonych w minimalnym stopniu pod kątem dynamiki i spektrum częstotliwości), nie sposób nie słuchać tych utworów z nastawieniem na pochodzenie i identyfikację. W tym napięciu tkwi dla mnie szczególna fascynacja: możliwość obserwowania reakcji umysłu słuchającego, gdy napotyka materiał dźwiękowy, który oferuje niewiele poza brutalistyczną treścią formalną.

Należy być może zauważyć, że w całej wczesnej historii nagrań terenowych, redukcyjne strategie (jakkolwiek słabo przemyślane) były nierzadko wykorzystywane do przeprowadzania ekologicznej i kulturowej przemocy. Wynika z tego, że perspektywa, przez którą dokonuje się formalistycznej kontemplacji nagrań terenowych, powinna być wymagająca. Moim priorytetem w tych pracach była adoracja nienadzorowanych zjawisk akustycznych wynikających z interakcji między światem zbudowanym a naturalnym. Wiele antropicznych uwarunkowań, z których te zjawiska się wywodzą, zasługuje jednak na uważną i ciągłą analizę. – Cole Peters, 2023


Cole Peters (ur. 1985) jest multidyscyplinarnym artystą zafascynowanym materią, energią, przestrzenią i czasem oraz sposobami, w jakie te siły kształtują nasz wszechświat, nasze środowisko i naszą percepcję. Koncentrując się na fizyczności i tymczasowości, jego prace wyłaniają się w kompozycjach, które podkreślają właściwości i procesy materialne.

Prace dźwiękowe Cole’a opierają się na metodologii muzyki konkretnej, nagrań terenowych i syntezy redukcyjnej. Jego nagrane prace i występy badają teksturę, ciśnienie i fenomenologię jako rusztowania w ewoluujących ramach tematycznych czerpiących z nauk przyrodniczych i doświadczeń sensorycznych.

Jego nagrania zostały opublikowane przez LINE (USA), Park70 (USA), Room40 (Australia), Makade Star (Kanada), Grisaille (Niemcy) i Presque Tout (Francja). Występował u boku lokalnych i międzynarodowych artystów w Kanadzie i Wielkiej Brytanii.

Data wydania: 8 września 2023 r.
Wydawca: LINE


Sounds for tracks 1–3 recorded 2022 in Treaty 1 territory, Central Canada. Sounds for track 4 recorded 2023 in the ancestral lands of the O’Odham and Piipaash peoples, Southwest US.

The title ‘Vegas Room’ is derived from the book ‘There Is No Antimemetics Division’ by qntm.

Recording, assemblage, mix and photography by Cole Peters.
Mastered by Lawrence English at Negative Space.

Opracował: Artur Mieczkowski