CoH – Radiant Faults

Anxious Magazine COH – Radiant Faults

Ivan Pavlov aka CoH charakteryzuje swoje najnowsze solowe dzieło, “Radiant Faults”, jako „nagranie dialogu”, a nie zestaw kompozycji. Stworzony przy użyciu rzadkiego nowego syntezatora, Silhouette Eins, pierwsze spotkanie Pavlova z instrumentem podczas długiej, późnej nocnej sesji zaowocowało ciągłym zestawem tekstur, wzorów i podprogowych melodii. W pewnym momencie tego procesu zdał sobie sprawę, że nie jest sam: ”To było tak, jakby coś mówiło do mnie przez sprzęt – uczucie było bardzo intensywne. Bez względu na to, jak zdeterminowany i konkretny starałem się być, wyniki były czymś innym. Czułem się jak „odpowiedź”. To natychmiast przypomniało mi o ELpH”.

ELpH to nazwa wymyślona przez Coil dla „niebiańskiego bytu”, który emanuje ze sprzętu elektronicznego w tajemniczych momentach, zmieniając proces twórczy w nieprzewidziany sposób. Termin ten został wymyślony podczas sesji studyjnych w 1994 roku, podczas których długotrwałe wypadki oprogramowania ostatecznie wydawały się posiadać nadprzyrodzoną inteligencję, tworząc własny mit. Jako wieloletni członek wewnętrznego kręgu Coil, Pavlov jest przesiąknięty ideologią i wpływami ELpH – i ma wysokie kwalifikacje do zidentyfikowania takiego spotkania. Radiant Faults oferuje fascynujący dodatek do kanonu ELpH, na progu muzyki i manifestacji, obejmujący „boską jakość błędu”.

Silhouette Eins to unikalny instrument łączący koncepcję „optycznej ścieżki dźwiękowej” z 1920 roku ze sprzętowym interfejsem syntezatora Pure Data: wizualnym językiem programowania do tworzenia interaktywnej muzyki, wykorzystującym sygnał wideo w czasie rzeczywistym do syntezy dźwięku. Na próby manipulacji podejmowane przez Pawłowa odpowiadały nieczytelne transmisje z jakiegoś odległego, nieznanego miejsca. Gwiezdne kształty fal dronują i wyginają się na tle szkieletowych metronomów; szemrane impulsy migoczą pustymi korytarzami; wysokie fluorescencyjne tony błyszczą i migoczą w zerowej grawitacji – nastrój przez cały czas jest jednym z generatywnych szeptów, ukrytej świadomości i duchów w maszynach. Postludzki teren rusztowań, cieni i półświadomych obwodów, falujący zawoalowanymi energiami.

Pomijając autorstwo, proces Pavlova jest transformujący: „To, co postrzegamy jako błąd lub pomyłkę, może równie dobrze być wiadomością. I chociaż nie jesteśmy w stanie rozszyfrować tej wiadomości, czasami – podobnie jak w przypadku pęknięcia w powierzchni lub rozdarcia w tkaninie – nieoczekiwanie przenika przez nią światło”.

Data wydania: 20 października 2023
Wydawca: Dais Records

Recorded with Silhouette Eins at Olivier Lebeau studio, December 2022
Music & Artwork by CoH

Opracował: Przemek Król