Idealistic Festival vol. 5

IDEALISTIC FESTIVAL Anxious Magazine

22–25 września podczas jubileuszowej edycji festiwalu na scenach stołecznych klubów spotkają się najciekawsi artyści młodego pokolenia oraz międzynarodowi twórcy muzyki kreatywnej. Koncerty to nie wszystko. W ramach wydarzenia odbędą się warsztaty i sesje muzyki improwizowanej.

Jak wygląda festiwal idealistyczny? Według pomysłodawców to taki, który nie stawia na gwiazdy, nie szufladkuje artystów według stylu, like’ów czy liczby nagród na koncie, ale taki, który w odpowiedzi na „kulturę headlinerów” stawia na połączenie artystów o ugruntowanym kierunku twórczym, niezależnie od ich stażu, gatunku granej muzyki i pozycji na rynku. Wiemy, że wybitni twórcy już tu są, czasami wystarczy tylko zaprosić ich na scenę.

Niektórzy zaproszeni twórcy z powodzeniem grają podczas największych wydarzeń muzycznych na świecie, zdecydowali się jednak również wystąpić w kameralnych, stołecznych klubach, by wspierać ideę stojącą za festiwalem. Idealistic Festival łączy niezależną duńską scenę z polskim środowiskiem muzycznym, promując twórczą bezkompromisowość, nacisk na muzykę autorską i wspólną improwizację. Dlatego po każdym wydarzeniu odbędą się kameralne koncerty w legendarnym sklepie z winylami – Plakaton. Ważnym elementem wydarzenia jest też jego wartość edukacyjna. W ramach Idealistic Festival będzie można również wziąć udział w darmowych warsztatach otwartych dla uczniów (i nie tylko) w Koncertowym Centrum Edukacji Muzycznej przy ul. Połczyńskiej.

Pierwszego dnia (piątek 22.09) w klubokawiarni Chmury swój elektroakustyczny set zaprezentuje perkusista Tymek Papior, glitchowo-noisowy materiał Jim Kimchi, a awangardowo-taneczną muzykę – paszka.

Drugiego dnia (sobota 23.09) w klubie SPATiF, wystąpią grający postindustrialny rock SVIN, tworzący radykalną improwizację na kontrabasie Asger Thomsen i wykonująca alternatywny pop Artificialice.

W Hashtag Labie (niedziela 24.09) będziemy mieć okazję obejrzeć trzy koncerty solowe. Na gitarze zagra Hubert Kostkiewicz, znany z zespołów Kurws i Atol Atol Atol. Marcela Lucatelli, radykalna kompozytorka i wokalistka, używając fortepianu i głosu wykona materiał oparty na jej solowym albumie “ANEW”. Koncertowy wieczór zakończy Kresten Osgood, duńska legenda muzyki improwizowanej i jazzu.

Koncerty to nie wszystko. Inicjatorzy wydarzenia chcą przenosić doświadczenia z edukacji muzycznej odbytej przez nich w pionierskiej uczelni Rhythmic Music Conservatory w Danii. I tak Kresten Osgood, sam także wykładowca tej szkoły,w poniedziałek 25.09 poprowadzi otwarte warsztaty z improwizacji i gry zespołowej na Scenie Foyer Koncertowego Centrum Edukacji Muzycznej przy ul.Połczyńskiej 56. Zaprezentuje na nich odmienne podejście do muzyki, znane z tego legendarnego konserwatorium. Wstęp na warsztaty jest darmowy.

Po koncertach, miejscem spotkań artystów i artystek festiwalu wraz z lokalnymi muzykami i słuchaczami będzie sklep muzyczny Plakaton, prowadzony przez legendarnego znawcę muzyki i winyli Jarka Polita. Każdego wieczoru będą się tam odbywały kameralne improwizowane sety z udziałem zaproszonych muzyków i ich przyjaciół. Wejście na sesje również jest darmowe.

Pomysłodawcami festiwalu są pianista Kamil Piotrowicz i perkusista oraz organizator niezależnych imprez Szymon Gąsiorek. Podczas studiów w Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze obserwowali w otaczającym ich środowisku wiele oddolnych inicjatyw, starających się eksponować bezkompromisową muzykę autorską. Inicjatywy te często zdawały się być indywidualne, a ich zasięg – mocno ograniczony. Dlatego wzorem Duńczyków, którzy stawiają na twórcze współdziałanie, postanowili stworzyć łączącą je platformę, która wzmocni niezależną scenę muzyczną.


Bilety na Idealistic Festival dostępne są w going
Bilety Early Bird 35 zł do 16 sierpnia
II pula 40 zł do 21 września
Karnet na 4 dni 95 zł – pula karnetów ograniczona
Bilety w dniu wydarzenia 45 zł

Wejścia na warsztaty i sesje improv są darmowe


PROGRAM:

22.09 / Piątek / Chmury, ul. 11 Listopada 22, Warszawa
Tymek Papior [PL] / Jim Kimchi [DK] / paszka [PL]

23.09 / Sobota / Klub SPATiF, Al. Ujazdowskie 45, Warszawa
SVIN [DK] / Asger Thomsen [DK] / Artificialice [PL]

24.09 / Niedziela / Hashtag Lab, ul. Barska 29, Warszawa
Hubert Kostkiewicz [PL] / Marcela Lucatelli [BR/DK] / Kresten Osgood [DK

25.09 / Poniedziałek / KCEM, Połczyńska 56, Warszawa
Warsztaty z Krestenem Osgoodem

22.09-25.09 / PLAKATON, Warszawskie Przejścia Podziemne pod Rondem 40-latka (przy Dworcu Centralnym lokal 58/59
Nocne improv sesje po głównych koncertach


Partnerzy wydarzenia:

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Danii i Ministerstwo Kultury Danii | Ambasada Królestwa Danii w Polsce | JazzDanmark | STOART | Glissando | Radio Kapitał | Nowe Idzie od Morza | Going. | Anxious Musick Magazine | Hałasy i Melodie | Pismo

Plakat: Aleksandra Ołdak | Instagram

Idealistic Festival: Facebook | Instagram


ARTYŚCI


Tymek Papior

Tymek Papior Anxious Magazine

Perkusista, multiinstrumentalista, kompozytor i producent. Chociaż od siódmego roku życia grał na akordeonie guzikowym, w wieku 16 lat porzucił go na rzecz perkusji, kupionej mu przez tatę – również perkusistę. Koncertuje solo, ale i współtworzy takie zespoły jak Alan Wykpisz Project, Paweł Pańta Trio, Wojtek Mazolewski Quintet oraz We Do Not Pretend. W marcu tego roku pojawiła się jego solowa EP “Wind”, a w maju ukazała się płyta składu We Do Not Pretend „Portrety 2” w wytwórni U Know Me Records. Występ Tymek Papior Quartet otworzył z kolei 26. edycję festiwalu Jazz Jantar.

linktr.ee/tymekpapior
Instagram


Jim Kimchi

Jim Kimchi Anxious Magazine

W wywiadzie dla Woulg Stream Kimchi opisał swoją muzykę jako „dźwięki wydawane przez zepsuty hardware ”. Od łagodnych harmonii lo-fi przez drony i sound design – Kimchi intensywnie resamplując i łącząc elementy EDM, IDM, free jazzu i muzyki glitch, tworzy hiperglitchowy energyfest, który łączy elastyczne rytmy, ściśle skomponowane struktury i aromatyczną mieszankę mętnej atmosfery, przycinającego sub-basu i blipów generowanych przez sprzężenie zwrotne.

Bandcamp
Soundcloud
Youtube
Instagram
Facebook


paszka

paszka Anxious Magazine

Jego album lapton (nazwany ku czci babci koleżanki, która wiecznie przekręca słowo “laptop”) znalazł się ostatnio w zestawieniu najlepszych albumów 2023 brytyjskiego portalu The Quietus, którego redaktorzy podkreślili uzależniającą naturę jego muzyki. W tej pędzącej, noisowej twórczości znaleźć można wiele dźwięków znanych z gier komputerowych i nawiązanie do fantastycznych postaci. Muzyka paszki odsłania świat odwróconego lustra, w którym kwarki i kwanty angażują się w antymelodyczne rozmowy, tworząc kosmiczną kompozycję cząstek, która zanurza nas w olśniewającym materiale brzęczących, wibrujących, pulsujących, piszczących, syczących i pękających baniek mydlanych, zapraszając nas do postrzegania cyberbiologii naszymi uszami i odkrywania innej galaktyki dźwięku.

Instagram
Bandcamp
Tiktok
twitter


SVIN

SVIN Anxious Magazine
fot. Helene Christensen

Twórcy tego awangardowego zespołu nazywają swoją muzykę „jazz-rockiem dla cyborgów”. Ich najnowsze wydawnictwo, “Introducing SVIN” eksploruje dźwiękowe multiwersum łączące rock pełen hałasu, dronowe krajobrazy, minimalizm new age i zakurzone afro-tripping, pod wpływem natury, folkloru, muzyki ceremonialnej i awangardy, obejmujące współpracę z artystami takimi jak Bisse i Marie Eline Hansen, podczas gdy ich występy na żywo uświetniły festiwale takie jak Roskilde Festival czy Eurosonic.

www.svin-music.com
Bandcamp
Facebook
Instagram


Asger Thomsen

Asger Thomsen Anxious Magazine

Artysta mocno zakorzeniony w jazzie i muzyce improwizowanej, stosuje radykalne kontrasty i niekonwencjonalne techniki gry na kontrabasie. Instrument jest dla niego akustycznym źródłem dźwięków, eksperymentuje z wydobywaniem ich w niestereotypowy sposób. Kubeczki papierowe, druty do szydełkowania wciskane w struny kontrabasu – te i inne przedmioty biorą zazwyczaj udział w przygotowaniach do jego koncertów.
Prowadzi i współtworzy takie projekty, jak Litterjug, Rhizom, The Hite Wouse i jego własny solowy projekt.

asgerthomsen.com
Bandcamp
Instagram
Youtube


Alicja Sobstyl, znana jako “Artificialice”

Alicja Sobstyl Artificialice Anxious Magazine
fot. Marcin Storma

Artificialice – to projekt, którego inicjatorką jest wokalistka i songwriterka Alicja Sobstyl. Debiutancki album “Prisoners of Expectations”, którego materiał muzyczny powstał w wyniku kolektywnej współpracy Alicji Sobstyl, Tomasza Rafalskiego, Alana Kapołki i Macieja Świniarskiego przeplecionej indywidualnym procesem produkcji muzycznej Ziemowita Klimka i Krzysztofa Hadrycha z gościnnym udziałem Michała Jana Ciesielskiego na saksofonie charakteryzuje hipnotyzujący wokal przywodzący na myśl Björk, świeże aranżacje w stylu Hiatus Kaiyote oraz bezkompromisowość w elektronicznych brzmieniach inspirowana Sophie czy Arcą.

artificialice.art
Bandcamp
Facebook
Instagram


Hubert Kostkiewicz

Hubert Kostkiewicz Anxious Magazine

To nie tylko gitarzysta, którego charakterystyczny „fizyczny” styl kształtował się w zespole Kurws. Teraz udziela się w postpunkowej grupie Atol Atol Atol. W życiu zagrał kilkaset koncertów i wydał kilka płyt i kaset, zorganizował również niezliczoną ilość wydarzeń. Poza zespołami daje upust swoim fascynacjom muzyką konkretną, elektroakustyczną i improwizowaną. Poszukuje artykulacji, które biorą się z ograniczeń, z niedoskonałości wykonania i zapisu. Swoich poszukiwań zazwyczaj dokonuje za pomocą gitary elektrycznej, ale sięga także po instrumenty akustyczne, przetwarzane nagrania terenowe czy dubowy miks. W solowej twórczości usłyszeć można więcej ambientowej gitary, styl gry podpowiada np. nazwa jednego z utworów “Obscure Guitar Music From Eastern Europe Vol. 3”.

Soundcloud
Bandcamp
Instagram


Marcela Lucatelli

Marcela Lucatelli Anxious Magazine
fot. Ana Alexandrino

Okrzyknięta jedną z najbardziej innowacyjnych artystek swojego pokolenia. Ta urodzona w Brazylii wokalistka i kompozytorka mieszka w Danii, gdzie zyskała międzynarodowe uznanie za swoje radykalne, politycznie naładowane i zmysłowe prace performatywne. Jej występy często opisywane są jako “nieludzko ludzki hałas” (The WIre). W swoich działaniach dąży do tego, by wyzbyć się wszelkiej powierzchowności, w pełni angażować się w sztukę, z humorem – “jak w prawdziwym życiu”. Jej twórczość wykonywana jest przez najbardziej prestiżowe instytucje, takie jak Duńska Narodowa Orkiestra Symfoniczna czy Neue Vocalsolisten Stuttgart, jak również w awangardowych kolektywach, m.in. brytyjski Apartment House.

www.marcelalucatelli.co
Instagram


Kresten Osgood

Kresten Osgood Anxious Magazine
fot. Hreinn Gudlaugsson

Artysta wymykający się wszelkim kategoriom: perkusista i improwizator, który nieustraszenie rzuca wyzwanie tradycji. Na koncie ma ponad 100 albumów, występował z niezliczonymi legendami, m.in. Williamem Parkerem czy zmarłym niedawno Peterem Brötzmanem. Koncertuje praktycznie na całym świecie, będąc jednocześnie odnoszącym sukcesy raperem, kompozytorem i multiinstrumentalistą. W Danii prowadził własne programy w radiu i telewizji, podcasty, jest prawdziwym człowiekiem-instytucją, szerzącym wiedzę na temat jazzu i muzyki improwizowanej. 

www.krestenosgood.com
Facebook
Instagram


WIĘCEJ O IDEALISTIC FESTIVAL

Festiwal powstał w 2019 z inicjatywy muzyków Kamila Piotrowicza (Kamil Piotrowicz Sextet, Wojtczak/Piotrowicz, LAWAAI, Howard Records) i Szymona Gąsiorka (Pimpono Ensemble, E/I, Czajka & Puchacz, Love & Beauty Music). Podczas studiów w Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze obserwowali w otaczającym ich środowisku wiele oddolnych inicjatyw, starających się eksponować bezkompromisową muzykę autorską. Wysiłki te często zdawały się być samotne i z mocno ograniczonym zasięgiem. Dlatego postanowili stworzyć platformę, która by je połączyła i wzmocniła alternatywną, niezależną scenę muzyczną. Celem tej międzynarodowej wymiany jest zwiększenie wpływu wartościowej, innowacyjnej muzyki w istniejącym środowisku artystycznym obu krajów. Rdzeniem festiwalu są koncerty duńskich oraz lokalnych zespołów w Polsce i na odwrót – prezentacja polskich artystów w Kopenhadze z lokalnymi projektami z Danii. Dzięki temu słuchacze w Polsce mogą spotkać się z twórczością powstającą w Danii i vice versa, inspirując się wzajemnie różnicami wynikającymi z kulturowego i geograficznego rozpięcia między Skandynawią a Europą Środkową i Wschodnią.

Pierwsze cztery edycje odbyły się w Kopenhadze (klub ALICE, Stairway, Mayhem), Warszawie (klub SPATiF) i Gdańsku (Kolonia Artystów), gdzie udało się zaprezentować 41 międzynarodowych zespołów i zrealizować 4 panele dyskusyjne. Do tej pory na festiwalu wystąpili: Erik Kimestad (NO), me(at) a plastic gun (IT), Wojtczak/Piotrowicz (PL), delay_ok (PL), Gestalt Minimal (UK), E/I (INTL), Uraño (DK/NO), Rafał Ryterski (PL), Phil Minton David Maranha Gerard Lebik (UK/PT/PL), Opla (PL), LOUFR (PL), Lawaai (DK/BE/PL), Pimpon (PL), Kasper Tranberg (DK), M8N + Rozrabianie (PL), Sofie Birch (DK), New Kids (DK), John Arne Rånes (NO), Pauline Hogstrand (SE), BODY WAVE (IT/HUN), Aleksandra Panasik (PL), takeoutthetrash (PL), Rasmus Kjær (DK), Bizarre Pinguin (PL), Hinode Tapes (PL), ioulus (DK), Birthgiving Toad (DK), BJKT (PL), Galushka (PL), Maja Laura (PL), BYE BYE Tsunami (IT/DK/LVA), Aleksandra Słyż (PL), Anne Efternøler (DK), Vera3 (DK), RASP Lovers (PL), Julek Ploski (PL), Michał Biel (PL), Pamela Angela (DK), Luca Curcio (IT), Jaleh Negari (DK) i Kamil Pater (PL). Festiwal był pozytywnie opisywany przez prasę taką jak m.in.: JazzPress, Dwutygodnik, Glissando, Seismograf, Polifonia, Passive/Aggressive.