Sævar Jóhansson – Where The Light Enters

Anxious Magazine Sævar Jóhansson – Where The Light Enters

Sævar Jóhannsson to wielokrotnie nagradzany pianista i kompozytor mieszkający w Reykjaviku w Islandii. Jego muzyka eksploruje pełne spektrum ludzkich emocji i doświadczeń; czasami melancholijna, ale także zabawna i ciepła. Poprzez swoje kompozycje zastanawia się nad pytaniami takimi jak: „Czy nasze miejsca pochodzenia mają znaczenie – i jaki jest nasz związek z nimi?”. Istnieje dobrze znane niemieckie powiedzenie “Ich bin Weltbürger: überall zu Hause, überall fremd”, które z grubsza tłumaczy się jako „Jestem obywatelem świata: Wszędzie jestem u siebie i wszędzie jestem obcy”. Sævar uważa, że jest to zdanie, które dobrze go opisuje; jego miejscem urodzenia jest Londyn, częściowo wychował się w Niemczech, a obecnie mieszka w Islandii. Jóhannsson wydał do tej pory cztery albumy, w tym pracę jako S.hel na Whitelabrecs z “Disconnect” w 2020 roku i “RAMMI” w 2021 roku, przy którym współpracował z Mikaelem Lindem. Jego najnowszy album “Whenever You’re Ready” był pierwszym albumem pod jego własnym nazwiskiem i był dystrybuowany przez Sony, zdobywając nagrodę „powinieneś to usłyszeć” na Reykjavík Grapevine Music Awards w 2023 roku.

Z każdym albumem Sævar buduje i rozwija swój poprzedni, eksplorując nowe style, takie jak ambientowa elektronika, preparowane techniki fortepianowe, złożone rytmy inspirowane jego jazzowym pochodzeniem i bogate aranżacje smyczkowe. Oprócz pracy solowej, Sævar skomponował i wyprodukował oryginalną muzykę i towarzyszące jej pejzaże dźwiękowe do trzech dużych produkcji teatralnych. Stworzył również ścieżkę dźwiękową do filmu dokumentalnego “Ég Sé Þig” autorstwa Anny Hildur Hildibrandsdóttir.

“Where the light enters” to zbiór 12 solowych utworów fortepianowych, zainspirowanych przemyśleniami na temat tego, jak nasze rany wpływają na nas i same w sobie są wyjątkowymi opowiadaczami historii. Istnieje japońska technika naprawy ceramiki zwana kintsugi, w której połamane rzeczy są sklejane z powrotem przy użyciu złota, srebra lub innych podobnych materiałów, a idea polega na tym, że pęknięcia sprawiają, że obiekt jest piękny i wyjątkowy, a zatem powinien być widoczny. Sævar zastanawia się jednak również nad ranami, których nie widzimy. Zdaniem Jóhannssona decyzja o graniu tylko na fortepianie odzwierciedla troskę o samego siebie, lub mówiąc prościej, poświęcenie czasu sobie i swoim myślom lub problemom i zamiast próbować je rozwiązywać lub wchodzić z nimi w interakcję, pozwól im delikatnie przejść obok ciebie. Album, choć ma określoną strukturę, jest również częściowo improwizowany, pozwalając rzeczom rozwijać się tak, jak są, bez uprzedzeń i oczekiwań.

Data wydania: 12 sierpnia 2023 r.
Wydawca: Whitelabrecs

Piano compositions by Sævar Jóhannsson
Recorded, mixed and mastered by Elvar Smári Júlíusson
Artwork by Ráchel Jutka
Photography by Magnus Andersen

Opracował: Artur Mieczkowski