Five Traces to bezsłowna opera w trzech aktach. Jej dźwięk zawiera słowa i obrazy. Nuty muszą mówić… Ta pozbawiona słów opera jest z pewnością moim najbardziej śmiałym eksperymentem z dźwiękiem w tekście.
W ciągu dziesięciu lat, które spędziłam na odkrywaniu majestatycznego Geomungo, sześciostrunowej koreańskiej cytry basowej granej plektrum suldae, praca nad Héros de la pensée (2012/vol I) dała miękkie, poetyckie, melodyjne i uspokajające dźwięki. Niektóre z moich studiów kontynuowały proces redukcji, który rozpoczęłam na fortepian i skrzypce (a następnie na Gayageum), w kompozycjach, które napisałam w latach 1986-2023, próbach skrajnej redukcji i uproszczenia do linii (vol I), muzyki wyrażonej na jednej i pojedynczej nucie (z wyjątkami).
Linie pozwalają interpretatorom wyrazić siebie w zakresie rytmu, niuansów, wibracji, akcentów i ataków oraz pokazać wiele niesłyszanych możliwości orkiestrowych leżących u podstaw tego wyjątkowego instrumentu. W przeciwieństwie do nich, Chanson cubique (vol II) czy Trace III zawierają momenty, w których nadmierna różnorodność nut zapędza instrument w kozi róg. Dzięki ciepłym barwom nagrań zawartych na dwóch pierwszych płytach, słuchacz staje się wspólnikiem wykonawcy, stojąc na jego skrzydłach podczas pocierania strun o progi, przygotowywania palców i puszczania strun, strojenia instrumentu podczas gry itp. Z drugiej strony, Traces (po przesłuchaniu każdej z pięciu płyt) oferuje bardziej panoramiczny widok, spojrzenie na geometryczne struktury kompozycji. Tom I był moją bramą do geomungo, podczas gdy kompozycje zebrane w tomie II były eksploracjami (eksperymentami, studiami) o bardziej technicznym aspekcie, w ramach przygotowań do napisania Five Traces
Baudouin De Jaer
Data wydania: 4 maja 2024
Wydawca: Sub Rosa Label
Baudouin de Jaer
Composer, violonist, Baudouin de Jaer studied composition with Philippe Boesmans, Henri Pousseur, Frederic Rzewski and at McGill University (Montréal) with Bruce Mather. He composes for the Korean instruments Daegeum, Haegeum, Gayageum and Geomungo, and for orchestras of Korean traditional instruments. In 2010 he resolved the enigmatic music system of Swiss artist Adolf Wölfli and released a CD called ‘The Heavenly Ladder’ on the Sub Rosa label (SR312). In 2010, Baudouin de Jaer was awarded a prize from the National Gugak Center for his Gayageum compositions.