Artysta dźwiękowy i kompozytor Richard Chartier prezentuje swoje pierwsze wydawnictwo LINE od ponad trzech lat. W tym nowym czteroczęściowym utworze, „w ciągłej formie”, Chartier eksploruje swój minimalistyczny język dźwiękowy. Szczegółowe, subtelne i pełne głębi dźwięki są sugerowane do słuchania w słuchawkach.
Chociaż muzyk może i będzie powracał do tych samych dźwięków, strach artysty przed powtórzeniami wciąż istnieje. Ale w mojej pracy jako artysty dźwiękowego / kompozytora, powtórzenia są częścią języka, który tworzę i wykorzystuję.
Przestrzenie między dźwiękami są częścią tego języka, tak jak przestrzenie między literami są częścią języka… zatrzymanie i rozpoczęcie symboli.
Wraz z wiekiem powracam do dźwięków, zagłębiając się w nie lub ponownie je kontekstualizując, próbując je lepiej zrozumieć. Dźwięki w strukturach, struktury w dźwiękach…
przeformatowanie…
restrukturyzacja…
udoskonalanie…
ponowne odnajdywanie…
Cała praca artysty porusza się w ciągłej formie, która jest całością jego twórczości. Pojedyncze prace są tylko częścią większej całości, przedłużeniem tego, gdzie byłem wtedy i gdzie jestem teraz.
to są przestrzenie
kontynuacje
przejścia.
powiększenie
zanikanie
pauza
powtarzamy
tworzy się paleta.
zanikanie
kontynuować
rezonujące w powtórzeniu
Richard Chartier (ur. 1971) to pochodzący z Los Angeles artysta i kompozytor uważany za jedną z kluczowych postaci sztuki minimalistycznej. Prace Chartiera badają wzajemne powiązania między przestrzenną naturą dźwięku, ciszą, skupieniem, percepcją i aktem słuchania.
Uznane przez krytyków prace dźwiękowe Chartiera były publikowane od 1998 roku w różnych wytwórniach na całym świecie, w tym Room40 (Australia), Editions Mego (Austria), INA GRM (Francja), Important Records (USA), Ash International / Touch (Wielka Brytania), mAtter (Japonia), Raster-Noton (Niemcy), Spekk (Japonia), Trente Oiseaux (Niemcy), NVO (Austria), 901editions (Włochy), 12k (USA) i jego własny imprint LINE (USA).
Współpracował z kompozytorem Williamem Basinskim, artystami dźwiękowymi ELEH, France Jobin, Robertem Curgenvenem, Taylorem Deupree, AGF, CoH, Yannem Novakiem i niemieckim pionierem muzyki elektronicznej Asmusem Tietchensem. W formie instalacji stworzył prace z artystami multimedialnymi Eveliną Domnitch i Dmitrijem Gelfandem, artystką wizualną Linn Meyers i artystą światła projektowanego Anthonym McCallem. W ramach projektu Pinkcourtesyphone współpracował z Cosey Fanni Tutti, Kid Congo Powers, harfistką Gwyneth Wentink, AGF i thereministką Eveliną Domnitch.
Prace dźwiękowe/instalacje Chartiera były prezentowane w muzeach i galeriach na całym świecie, w tym na Whitney Biennial i wpływowej wystawie sztuki dźwiękowej “Sounding Spaces” w NTT/ICC w Tokio. Jego występy miały miejsce na żywo w Europie, Azji, Australii i Ameryce Północnej.
Od 2000 roku Chartier jest kuratorem swojej wpływowej wytwórni nagraniowej LINE, publikując ponad 140 wydań dokumentujących prace kompozytorskie i instalacyjne międzynarodowych artystów dźwięku i wideo, którzy eksplorują estetykę współczesnego minimalizmu.
Data wydania: 14 lipca 2023 r.
Wydawca: LINE
Stworzony i nagrany w latach 2021-2023.
Okładka autorstwa Richarda Chartiera
Podziękowania dla Roberta Geralda Pietrusko i Lawrence’a Englisha
Opracował: Artur Mieczkowski