MIKI YUI – Str​ö​men

Anxious Magazine MIKI YUI Str​ö​men

Jedna z pierwszych artystek wytwórni LINE, Miki Yui, powraca dokładnie 20 lat po wydaniu swojego ostatniego albumu “silence resounding” (LINE_015). Prezentuje pięć nowych intuicyjnych eksperymentów stworzonych na syntezatorach modularnych w celu zmiany akustyki otoczenia. Yui, jedna z artystek tworzących microsound / lowercase, nadal tworzy wysublimowane niewielkie dźwięki w zmieniającym się, głośnym świecie.


W 2018 roku moja pierwsza wizyta w amazońskim lesie deszczowym w Manaus w Brazylii stała się ważnym doświadczeniem, które zmieniło moje postrzeganie środowiska.

Dźwięki, które słyszałam w lesie, były bardzo podobne do tych, które tworzę od 1999 roku. To było tak wzruszające, czuć dźwięki lasu, jakby pochodziły z mojego wnętrza – tak osadzone w moim artystycznym wszechświecie i vice versa. Co więcej, czułam, że moje ciało i las stanowią jedność. Oddychamy i pocimy się razem, las jest częścią ludzkiego ciała, my jesteśmy częścią lasu.

Moja praktyka artystyczna zaczyna się od obserwacji środowiska i tworzenia „innego środowiska” poprzez dźwięki, w którym „naturalne” i „sztuczne” łączą się. Tworząc inne środowisko, staram się stworzyć strukturę muzyczną, która ujawnia relacje lub dalej splata nowe relacje między różnymi sprawami w środowisku.

Muzyka może zapewnić inny rodzaj narracji poprzez relacje niewerbalne, ponieważ dźwięki mają zdolność dotykania nas bezpośrednio i fizycznie oraz uruchamiania naszej wyobraźni.

W końcu zaczęłam pracować z syntezatorami modularnymi. Dźwięki z syntezatora mają zadziwiające podobieństwa do dźwięków, których doświadczyłam w lesie deszczowym. Ponieważ mam niewielkie pojęcie o syntezatorach modularnych, tworzę dźwięki intuicyjnie. Złożona struktura modularnej syntezy pozwala mi na włączenie przypadkowych operacji do mojej muzyki. Proces odkrywania dźwięków, obserwowania, jak dźwięki wypływają z tych maszyn i tworzenia muzyki z tych dźwięków przy minimalnej interwencji… jest tym samym podejściem, które stosuję do nagrań terenowych, jak w moich poprzednich wydawnictwach LINE z 2001 i 2003 roku.

“Strömen” (Streams w języku niemieckim) wyłonił się z moich eksperymentów z syntezatorami modularnymi w latach 2021–2023, są to przykłady „innego środowiska”, które samo w sobie podlega ciągłej transformacji. Mam nadzieję, że te dźwięki pomogą zmienić relacje między słuchaczami a ich otoczeniem.

– Miki Yui, maj 2023


Miki Yui jest artystką / kompozytorką / muzykiem z Tokio w Japonii, mieszkającą w Düsseldorfie w Niemczech.

Z wykształcenia plastyk, Miki Yui bada szarą strefę naszej percepcji i wyobraźni w dziedzinie muzyki, rysunku, instalacji i performance. Jej prace na płytach LP/CD oraz instalacje były publikowane i wystawiane w całej Europie i Azji.

Od czasu jej debiutanckiego albumu “small sounds” w 1999 roku, jest znana ze swojego unikalnego, tajemniczego, minimalistycznego i organicznego podejścia. Od delikatnego syczenia po odległy szum, elektroniczne dźwięki i nagrania terenowe są wplecione w muzykę z narracyjnym napięciem, które są subtelnymi odniesieniami do egzystencji.

Jej ostatnie prace to dźwięki syntezatora modularnego i szumy, które ujawniają piękno pustki, zjawiska współistnienia i rezonansów w życiu. Współpracowała z Klausem Dingerem, Rolfem Juliusem, Carlem Stone’em (jako Realistic Monk) i Asmusem Tietchensem. Jej siódmy solowy album “APERIO!” został wydany przez Hallow Ground (Szwajcaria) w 2020 roku, a jej wspólny album z pionierem muzyki elektronicznej Asmusem Tietchensem “Neues Boot” w 2021 roku przez TAL (Niemcy).

Data wydania: 14 lipca 2023 r.
Wydawca: LINE

Opracował: Artur Mieczkowski