Matilde Meireles – Vanishing Points

Anxious Magazine Matilde Meireles Vanishing Points

Dźwięk jest wszędzie. Istnieje w tak wielu skalach, że czasami trudno to pojąć. Jego energie przeplatają się z innymi systemami miasta, wykrwawiając się poza granice i przechodząc przez nasze postrzegane granice. Wiele z tych przecinających się energii jest niezauważalnych dla ludzi. Nawet przestrzenie, które uważamy za ciche, są w rzeczywistości niezwykle ruchliwe, pełne akcji i energii. Aby stworzyć Vanishing Points, udokumentowałam, w jaki sposób niektóre z tych miejskich przepływów przecinają się z moimi codziennymi ruchami, a także w jaki sposób je współtworzę, nagrywając cichą przestrzeń mojego domu, w której gotuję i pracuję; cichą ścieżkę otoczoną drzewami na starej linii kolejowej, gdzie często biegam; ruchliwe pociągi, którymi dojeżdżam do pracy w południowo-zachodniej Anglii; zatłoczone londyńskie linie metra; oraz przepływ ludzi i ruchu w gęstych środowiskach miejskich Brixton i Bristolu.

Gdy przemierzam te przestrzenie za pomocą nagrań stereo i pola elektromagnetycznego, staje się jasne, że codzienne scenariusze są pełne życia i aktywności, bardziej niż moglibyśmy sobie wyobrazić.

Nagrywałam te miejskie ruchy przy użyciu różnych rodzajów nagrań terenowych, takich jak czujnik elektromagnetyczny, mój smartfon, a także mikrofony stereo podłączone do małego rejestratora terenowego Zoom F3. Ta na wpół dokumentalna dźwiękowa dryfująca i eksploracyjna podróż zestawia te różne rodzaje nieprzetworzonych nagrań terenowych i ustawia je obok mocno przetworzonych nagrań impulsów elektromagnetycznych, które przeszły różne iteracje przetwarzania dźwięku, aż stały się ewoluującym dronem obecnym w całej kompozycji.

Przepływy te są konsekwencją i kluczową częścią tego, co oznacza uczestnictwo we współczesnych społeczeństwach, jednak uważa się, że mają one negatywny wpływ na ludzi i inne zwierzęta. Ta intensywna dźwiękowa obfitość może sugerować tragiczną przyszłość dla środowisk miejskich, ale być może zamiast tego możemy zastanowić się, czego możemy się nauczyć z tych ruchów i przyczynić się do alternatywnych przyszłości.

Vanishing points jest częścią moich szerszych badań artystycznych nad wzajemnymi powiązaniami i rozszerzonymi metodologiami aktywnego słuchania, które obejmują różne iteracje albumu Sunnyside wydanego przez Crónica w 2020 roku; Multiple Perceptions of the Everyday Unfolded: The Case Study of Sunnyside, artykuł w czasopiśmie naukowym opublikowany w Journal of Sonic Studies w styczniu 2022 r.; Echoes, wędrujący koncert z okazji europejskiej nocy muzeów w Cité de l’Architecture et du Patrimoine w Paryżu, współpraca między SONCITIES i Eric de Visscher; warsztaty krytycznego słuchania prowadzone przez zespół badawczy SONCITIES; oraz ten album, który łączy ślady moich ruchów w różnych przestrzeniach miejskich i ich dialog z otaczającymi mnie impulsami elektromagnetycznymi. Matilde jest obecnie stypendystką podoktorancką na Uniwersytecie Oksfordzkim w ramach projektu Sonorous Cities: Towards a Sonic Urbanism. Projekt ten otrzymał dofinansowanie od Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERC) w ramach programu badań i innowacji Unii Europejskiej Horyzont 2020 w ramach projektu Sonorous Cities: Towards a Sonic Urbanism (umowa o dotację nr 865032).

Matilde Meireles jest artystką dźwiękową i badaczką, która wykorzystuje nagrania terenowe do komponowania projektów zorientowanych na miejsce. Jej praca charakteryzuje się wielozmysłowym i wieloperspektywicznym krytycznym podejściem do miejsca, w którym Matilde bada potencjał słuchania w różnych zakresach jako sposób na spotkanie i wyrażenie wielorakiego doświadczenia świata – ludzkiego i nie tylko. Począwszy od wewnętrznej architektury roślin trzcinowych i złożonych ekologii wodnych, po lokalne sąsiedztwo, rezonanse w przedmiotach codziennego użytku i architekturę sygnałów radiowych. Często podkreśla współpracę i uczestnictwo jako katalizatory wspólnego rozumienia miejsca, rozwijając współpracę opartą na projektach lub długoterminową. Jej prace są regularnie prezentowane w formie koncertów, instalacji, wydawnictw i projektów społecznościowych.

Data wydania: 22 sierpnia 2023 r.
Wydawca: Crónica

Opracował: Artur Mieczkowski