Martina Berther / Philipp Schlotter – Matt

Anxious Magazine Martina Berther / Philipp Schlotter – Matt

Martina Berther i Philipp Schlotter są płodnymi artystami, aktywnymi odpowiednio w muzyce pop i jazzowej, a także grającymi w zespołach i eksplorującymi zewnętrzne obrzeża sztuki dźwiękowej lub komponującymi muzykę do filmów. Ich pierwszy wspólny album “Matt” został nagrany w ciągu czterech dni w kościele w szwajcarskiej wiosce, od której pochodzi nazwa albumu. Berther i Schlotter pracowali z organami znajdującymi się w budynku, a także syntezatorami i basem elektrycznym, aby podążać za eksperymentalnym podejściem, które oscylowało między kompozycją a swobodną improwizacją. Pięć utworów, nagranych bezpośrednio na taśmę przez Flo Götte bez żadnych dodatkowych dogrywek, charakteryzuje się intymnością i surowością, która przywodzi na myśl introspektywną atmosferę FUJI||||||||||TA kolegi z wytwórni Hallow Ground lub najnowszy album inżyniera masteringu Lawrence’a English’a dla szwajcarskiej wytwórni. “Matt” to wynik pracy dwóch wszechstronnych kompozytorów i muzyków, którzy realizują minimalistyczne pomysły, dając im dużo przestrzeni do rozwinięcia.

Album otwiera “Unruhe”, kompozycja oparta na technice dwunastotonowej. Używając stopera, aby zapewnić przestrzeganie wcześniej ustalonych interwałów czasowych między poszczególnymi nutami, Berther i Schlotter wykorzystali organy kościelne i syntezatory do stworzenia złowieszczego utworu, który przechodzi przez różne nastroje i poziomy intensywności przez cały 14. minutowy czas jego trwania. “LFO1” i “LFO2” to różne wariacje tej samej koncepcji: Oparte na presecie syntezatora i ustrukturyzowane przez dron organowy, dwa generatory tonów powoli milkną, tworząc elegijne utwory, które przywodzą na myśl twórczość Éliane Radigue. “Frachter” i “Gallia” kładą większy nacisk na elementy perkusyjne. Ponownie pracując z organami, a także przygotowanym basem elektrycznym Berthera, improwizacja ta obejmuje zazębiające się tekstury, które brzmią niemal groźnie w “Frachter”, podczas gdy tworzą zupełnie inną atmosferę w “Gallia”. Te znaczące rozbieżności w brzmieniu i nastroju są jeszcze bardziej zdumiewające, jeśli weźmie się pod uwagę, że oba utwory są oparte na dokładnie tym samym nagraniu, odtwarzanym w różnych prędkościach.

Jako dwie wariacje na temat tego samego pomysłu z bardzo różnymi rezultatami, te dwa utwory doskonale pokazują, jak duet skutecznie tworzy emocjonalnie oddziałujące światy dźwiękowe przy użyciu bardzo niewielu środków. Konceptualny minimalizm Berthera i Schlottera przynosi satysfakcjonujące, wieloaspektowe rezultaty estetyczne. “Matt” to intymny album, naznaczony poczuciem żywości i spontaniczności, ale także produkt kompozytorskiej zwięzłości.

Data wydania: 29 września 2023 r.
Wydawca: Hallow Ground


Music by:
Martina Berther (bass, organ)
Philipp Schlotter (synthesizer, organ)

Recorded by Flo Götte at Reformierte Kirche Matt (GL)
Pre-Mix by Roland Wäspe
Mastering and Post-Production by Lawrence English
Cover photo by Andrea Ebener
Band photo by Jeremie Luke
Design by Laurin Huber

Opracował: Artur Mieczkowski