SOFA z dumą świętuje swoje setne wydawnictwo z zachwycająco pięknym podwójnym albumem Hereafter, nowym dużym dziełem gitarzysty/kompozytora Kima Myhra, napisanym dla 15. osobowego zespołu Kitchen Orchestra z siedzibą w Stavanger.
„Hereafter można postrzegać jako medytację nad śmiertelnością i przemijaniem”, wyjaśnia Myhr. „Został napisany w czasie, gdy premier Norwegii powiedział ludności kraju, że “musisz być przygotowany na utratę kogoś bliskiego”. To było jak wyjęte z Sacrifice Tarkowskiego. Ta atmosfera nadała ton Hereafter, który został napisany w 2020 roku. Dla mnie ten utwór jest o akceptacji katastrofy”.
Podczas wielu miesięcy komponowania muzyki Myhr nieustannie nucił piosenkę śpiewaną przez Salamata Ali Khana w klasycznym filmie Satyajita Raya Jalsaghar, w scenie, w której syn i żona głównego bohatera giną podczas burzy. Dla Myhra piosenka ta rezonowała z nastrojem chwili i działała jak pod prąd przy tworzeniu Hereafter. “W tej piosence jest przejmujący smutek, ale jest w niej też coś bardzo przyziemnego. Sposób, w jaki wokalista patrzy prosto na bohatera. Nie ma od tego ucieczki. To było to uczucie”.
Poprzednie wydawnictwo Kim Myhr Sympathetic Magic, które powstało rok później, miało utopijny i optymistyczny charakter. W Hereafter jest silna powaga, a stan umysłu jest skoncentrowany. „Myślę, że to jeden z moich bardziej wymownych i zróżnicowanych tytułów. Nawet jeśli ramy są poważne, to przechodzą przez wiele różnych odcieni. A gdy utwór wkracza na bardziej ekstatyczne terytorium, muzyka szybko powraca na bardziej wyciszony grunt”. Utwór składa się z dwóch głównych części, trochę jak poranna i wieczorna raga, gdzie pierwsza część jest mroczniejsza, a druga ma bardziej podnoszący na duchu charakter (obie części są podzielone na mniejsze sekcje dla wygody słuchacza).
Tak więc wschód i zachód słońca, morze i brzeg, życie i śmierć przenikają często elegijną muzykę na Hereafter, oszałamiającym utworze, który należy do najlepszych dzieł Myhra. Album został wydany w formie podwójnej płyty CD i DL, z pięknym zdjęciem na okładce autorstwa Eleonore Huisse i oprawą graficzną autorstwa Stephena O’Malleya.
Kitchen Orchestra to zróżnicowany zespół z siedzibą w Stavanger, składający się z muzyków pochodzących z różnych scen muzycznych, co idealnie pasuje do muzyki Kim Myhr. W jego skład wchodzą perkusiści Ståle Birkeland i Dag Magnus Narvesen, Marius Munthe-Kaas na wibrafonie, Øyvind Dale na organach i syntezatorze, Johan Egdetveit na akordeonie, Signe Irene Time na wokalu i magnetofonie, Dag Egil Njaa na laptopie, dwaj basiści John Lilja i Thomas Bang podwajający się na gitarze, a także elektryczne i kontrabasy, smyczkowcy Nils Erga i Jenni Witick oraz waltorniści Arild Hoem, Petter Frost Fadnes, Gunhild Seim i Gaute Vikdal skupiający się głównie na ciemniejszych barwach z dwoma saksofonami barytonowymi, puzonem basowym i trąbką. Sam Kim Myhr gra na 12. i 6. strunowej gitarze elektrycznej.
Data wydania: 23 lutego 2024
Wydawca: Sofa Music
Kim Myhr – guitar, additional organ and synthesizers, voice, drum machine and piano
Øyvind Dale – hammond B3 and synthesizers
Signe Irene Time – voice and cassette player
Arild Hoem – baritone and alto saxophone
Petter Frost Fadnes – baritone and alto saxophone
Gunhild Seim – trumpet and alto horn
Gaute Vikdal – bass trombone
Nils Erga – amplified voila
Jenni Witick – cello
Johan Egdetveit – accordion
John Lilja – electric bass, double bass and electric guitar
Thomas Bang – electric bass, double bass and electric guitar
Dag Magnus Narvesen – drums and percussion
Ståle Birkeland – drums and percussion
Marius Munthe-Kaas – vibraphone and tambourine
Dag Egil Njaa – laptop
Recorded by Inge Engelsvold at Tou Lyd, Stavanger on September 27, 2020
Additional recording at Uffizi Sound, Oslo by Kim Myhr, 2020-2023
Mixed by Kyrre Laastad at Øra Studio, Trondheim.
Mastered by Doug Henderson at micro-moose-berlin.
Cover photo by Eléonore Huisse. Art Direction: Stephen O’Malley
All music composed, produced and arranged by Kim Myhr.
Opracował: Artur Mieczkowski