Kepla – In Furnace

Anxious Magazine Kepla – In Furnace

Nagrany podczas fali upałów w zdekonsekrowanej kaplicy i skomponowany w powolnym i sporadycznym procesie, nowy album Kepli In Furnace oddaje niesamowite uczucie życia na końcu świata. Wciągając nas w miejsce dusznego upału z kamiennym chłodem, z zepsutymi organami kościelnymi wśród multiinstrumentalnego podejścia Jona Daviesa, zastanawia się nad miejscami, które zostały utracone i nabrały nowego znaczenia.

W lipcu 2021 roku Jon zorganizował tygodniowy pobyt w Capel-y-Graig, kaplicy przekształconej w przestrzeń artystyczną w walijskiej wiosce Furnace. Udał się tam, aby eksperymentować z nagraniami terenowymi, eksperymentować z wiolonczelą i fortepianem oraz nauczyć się suony, tradycyjnego instrumentu muzycznego z podwójnym stroikiem, popularnego w Chinach, a także zebrać nagrania gotowe do ponownego samplingu.

Po zakończeniu rezydencji stało się oczywiste, że zamiast ponownego przetwarzania nagrań, centralnym punktem albumu stanie się zachowanie unikalnego pogłosu kaplicy, jej otoczenia i ekstremalnego klimatu. Te kontestowane obiekty – kaplica, która nie funkcjonuje już dla zorganizowanej religii; instrument oderwany od swojej rytualnej funkcji – istnieją w czasach, w których zapaść ekologiczna nie jest już odległą przyszłością.

Koncepcja In Furnace rozpoczęła się od pozyskania i nauki gry na suonie wkrótce po obejrzeniu filmu Hou Hsiao-Hsiena A City of Sadness z 1989 roku, pierwszego ważnego filmu przedstawiającego wydarzenie z 28 lutego na Tajwanie, antyrządowe powstanie z 1947 roku, które zostało brutalnie stłumione.

Po niedawnej rodzinnej wycieczce do Tajpej, Jon poczuł kulturowe wyobcowanie ze swojego hongkońsko-tajwańskiego dziedzictwa, gdzie polityczne represje ponownie budzą niepokój. Suona pełni kluczową funkcję ceremonialną w całej azjatyckiej diasporze, choć niedawno zakazano jej używania w obrzędach pogrzebowych na wiejskich obszarach Chin z powodu wyraźnego zakłócania porządku publicznego.

Produkcja In Furnace stanowi osobiste odejście od debiutanckiego albumu Kepli Within The Gaze, A Shadhavar, obejmującego muzykę poprzez wydajność i eksplorację złożonej harmonii. Od otwierającej płytę mikrotonalnej melodii i spektralnych częstotliwości, po zamykający album utwór “Sanctifier”, improwizację opartą na jednym z trybów ograniczonej transpozycji Oliviera Messiaena, napięcie na całej płycie jest utrzymywane przez jej tonalną niejednoznaczność. Zbudowany na świszczących i tchnących cyklach akordów organowych, “Time In Furnace” nadaje albumowi najbardziej napięty moment, wsparty lodowatym kontrapunktem suona.

Inną inspiracją dla In Furnace jest filmowe kształtowanie czasu i subiektywności, w szczególności zestawianie „rzeczywistych” z „wyobrażonymi” przestrzeniami, nawiązując do poczucia opowiadania historii. “Horse Ladder” jest tego najlepszym przykładem, przedstawiając scenę, w której Jon ćwiczy grę na wiolonczeli w kaplicy na tle odległych trzasków na zewnątrz; utwór kończy się dramatyczną perkusją, której towarzyszą skradające się smyczki (z udziałem Simona Barra z anarchistycznej grupy black metalowej Dawn Ray’d) w zupełnie innym środowisku dźwiękowym. Podobnie “A Clearing, Spectre In Autumn” przenosi słuchacza z medytacyjnych dronów do kruchego szumu przerywanego syntetycznym feedback’iem, przy czym obie te atmosfery wzajemnie się napędzają.

Jon Davies to muzyk mieszkający w Liverpoolu, urodzony w Hongkongu, tworzący muzykę od 2016 roku pod pseudonimem Kepla. Jego twórczość obejmuje design dźwięku, syntezę i improwizację opartą na muzyce free i modernistycznej, a także czerpanie inspiracji z różnych dziedzin artystycznych.

Jego poprzednie płyty można znaleźć w Alien Jams, Purple Tape Pedigree, Entr’acte i Pale Master; In Furnace jest jego pierwszym wydawnictwem dla Chinabot.

Data wydania: 29 września 2023 r.
Wydawca: CHINABOT


Music: Jon Davies
Cello, Ocarina, Organ, Percussion, Piano, Suona, Synthesis and Field Recordings: Jon Davies
Violin on Horse Ladder: Simon Barr
Additional mixing: Jacob King
Master: Justin Randel
Artwork: Saphy Vong
Photography: Jon Davies (Tainan, Taiwan) & Laura Harris (Furnace, Wales)

Opracował: Artur Mieczkowski