Kamran Sadeghi – Disappearing Music (for Nam June Paik)

Anxious magazine Kamran Sadeghi – Disappearing Music (for Nam June Paik)

Kamran Sadeghi powraca do LINE z pracą wykorzystującą Wobbulator, syntezator wideo z lat 70. twórcy sztuki wideo, Nam June Paika. Poprzednim wydawnictwem Sadeghiego dla LINE był Loss Less (LINE_110) z 2020 roku.

Wkrótce po pokazie prac audiowizualnych na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Komputerowej w Seulu w 2009 roku, Kamran rozpoczął swoją pierwszą rezydencję artystyczną w Experimental Television Center (E.T.C.) w Nowym Jorku, wykorzystując Wobbulator Nam June Paika – syntezator wideo wykonany ze zmodyfikowanego czarno-białego monitora telewizyjnego. To rodzaj telewizora z odsłoniętymi cewkami i lampami.

Aby wygenerować wzory, należy wysłać do niego napięcie sterujące, a jedynym sposobem na zarejestrowanie wyświetlanego obrazu jest ponowne zeskanowanie ekranu za pomocą kamery wideo. Zainspirowany minimalistycznym designem Wobbulatora i pracą Paika nad fizycznością dźwięku, Kamran postanowił zrezygnować z tradycyjnej formy zapisu muzycznego i tworzyć impulsy, kliknięcia i trzaski za pomocą systemu E.T.C. studios Doepfer A-100 i syntezatora Korg MS-20.

Dźwięki te zostały wykorzystane do aktywacji Wobbulatora i wygenerowania wzorów elektromagnetycznych. Przez 5 dni Sadeghi mieszkał wewnątrz studia E.T.C. pełnego historii kultury, 50 letniej spuścizny artystycznej i pomysłowej elektryczności. To wydawnictwo zawiera wybrane części nagrane na żywo w 2009 roku, zmiksowane w 2022 roku i udostępnione po raz pierwszy.

„Myślę, że dźwięk to sekwencja czasowa. A jeśli zawiera treści, takie jak narracje, staje się filmem, teatrem… jeśli muzyka nie ma mocy, by pozwolić ci cieszyć się nią bez oglądania, to nie jest to świetna muzyka.” – Nam June Paik, 1983

Kamran Sadeghi tworzy na styku muzyki i sztuki. Jego kompozycje wyróżniają się zamiłowaniem do intensywnego skupienia, momentami głębokiego uniesienia, nieoczekiwanymi przejściami i precyzyjnymi interpunkcjami, z których wszystkie przywołują pojęcie tworzenia ścieżek słuchowych w sferze przestrzennej. Kamran wykorzystuje niekonwencjonalne metodologie, w tym wielokanałową kompozycję, improwizację i ruchomy obraz, w połączeniu z niestandardowymi instrumentami, nagraniami terenowymi i technikami akustycznymi. Te wielopłaszczyznowe podejście zbiega się, aby stworzyć trzewną narrację w jego twórczości.

Album Sadeghi “Loss Less” został nagrany na żywo wewnątrz nieczynnej wieży ciśnień. Instalacja audiowizualna miała swoją premierę w Muzeum Luwru (Paryż) i HKW (Berlin). Ścieżka dźwiękowa Kamrana “Approximation” znalazła się na wystawie grupowej “Broken Music Vol.2” w Hamburger Bahnhof w Berlinie. Jego wspólny album “42.41” powstał we współpracy z artystą instalacyjnym Zimounem. Wraz z Matthew Herbertem współtworzył oprawę dźwiękową brytyjskiego serialu TEMPLE. Współpracował również z Patti Smith, Jean-Luc Godardem, Nan Goldin i Sashą Waltz.

Nagrania i produkcje są publikowane przez Sternberg Press, LINE, Vinyl Factory, SUPERPANG, Sacred Bones, Opal Tapes i Apollo Records. Jako kurator muzyczny Fridman Gallery, Public Records i e-flux/Bar Laika Kamran współpracował między innymi z Mariną Rosenfeld, Aho Ssan, DeForrest Brown Jr, Unsound Festival, Gábor Lázár, Qasim Naqvi, Afrikan Sciences. Jako solista występował z Vladislovem Delayem, Timem Heckerem, Moritzem von Oswaldem i Richardem Devine.

Data wydania: 13 października 2023 r.
Wydawca: LINE

Performed, Mixed, Mastered: Kamran Sadeghi
Made possible by the Experimental Television Center