Notka od Davida Shea:
Ta gra rozpoczęła swoje życie jako projekt ówczesnego dyrektora generalnego firmy deweloperskiej Tantalus Game, Toma Crago. W tym czasie tworzył on projekt doktorancki w Victorian College of the Arts, a gra miała być wynikiem prowadzonych przez niego badań łączących gry i filozofię. Plan polegał na stworzeniu gry, w której elementy wizualne i dźwiękowe miały być efektem współpracy z artystami, którzy nigdy nie pracowali ani nie wiedzieli zbyt wiele o historii gier. W ciągu 3 lat grupa malarzy, rzeźbiarzy, ja, projektanci gier i programiści stworzyliśmy grę VR, która miała swoją premierę na Triennale w 2017 roku w National Gallery of Victoria w Melbourne w Australii. Te utwory to wybór dzieł zainspirowanych i wykorzystanych w grze. To moja pierwsza ścieżka dźwiękowa do gry wideo.
Akcja gry toczy się na wirtualnym statku, a gracz wciela się w awatara próbującego odkryć cel podróży i miejsce, do którego statek zmierza. Kluczem do tajemnicy jest zbieranie przedmiotów, które łączą się ze sobą i tworzą wzory oraz mają unikalne dźwięki, które gracz może łączyć. Ten „język” przedmiotów jest zbierany poprzez eksplorację wszystkich części statku i nawigację nim, podczas gdy gracz na przemian zyskuje i traci kontrolę. Cel staje się jaśniejszy, aż do ostatniej sceny gdzie miejsce docelowe, które jest nieznane, nie zostaje ujawnione. Metafora staje się również jaśniejsza, że statek jest poczuciem samotności i uwięzienia we własnym umyśle, próbując nadać sens wzorcom i wskazówkom. Środowisko VR wzmacnia to, ponieważ wizja i dźwięk są intymne i wciągające.
Ścieżka dźwiękowa i projekt dźwiękowy miały być modułowe i integrowały mieszankę mis śpiewających, gongów, sampli, fortepianu, zespołów instrumentów i dźwięków kinowych. Każdy obiekt był ogniwem w pewnego rodzaju modułowej „skali”, a gracz mógł w niektórych miejscach tworzyć i ulepszać własne dodatki do partytury, umieszczając obiekty dźwiękowe na lustrze wody i eksperymentując z nowymi kombinacjami dźwięków. Wykorzystanie dźwięku akustycznego, cyfrowego i instrumentalnego zostało nadane każdemu obiektowi, aby nadać mu unikalny charakter i jakość w celu zmiksowania i uzupełnienia partytury. Różne regiony statku są reprezentowane w tych utworach, które wybrałem, a dźwięki obiektów wybrałem do miksowania z muzyką. Była to dla mnie pierwsza wycieczka, ale doprowadziła do stworzenia kursu na Uniwersytecie w Melbourne o nazwie Games: Remaking Reality, w którym Tom jest regularnym prelegentem. Dziękuję Tomowi za możliwość pracy w wyjątkowym medium, w którym zamierzam pracować, gdy tylko nadarzy się okazja, i za doświadczenie, które było wyjątkowe od początku do końca. Dzielę się z wami fragmentami tego wciągającego doświadczenia z moją muzyką i osobistym doświadczeniem dla waszej własnej podróży, dokądkolwiek by ona nie prowadziła…
Data wydania: 2 marca 2024
Opracował: Przemek Król