Daniel Fishkin – Dark Listening

Anxious Magazine Daniel Fishkin – Dark Listening

Zaczynając od Composing the Tinnitus Suites (2011 – obecnie): ten projekt obraca się wokół instrumentu, który wymyśliłem, zwanego Lady’s Harp, długiego na 20 stóp ekosystemu fortepianowych przewodów, przetworników i feedback’a miksera. Długie, utrzymujące się tony mojej Harfy nie reprezentują dokładnie szumów usznych, ale rezonują obok nich. Dzięki mojej Harfie Lady mogę przykryć szumy uszne dźwiękiem i ponownie ujawnić dzwonienie, aby stworzyć wrażenie ciągle zmieniających się harmonii. Ale szumy uszne to nie tylko dźwięk – to także bardzo emocjonalne doświadczenie, ponieważ wszystko, co słyszysz, może po prostu zniknąć, zwłaszcza jeśli się pogorszy. Innymi słowy, szumy uszne to nie tylko słyszenie dzwonienia w uszach, ale także strach przed jeszcze większym dzwonieniem w uszach.

Po dziesięciu latach pracy z Lady’s Harp zastanawiałem się, czy mógłbym zapisać Tinnitus Music na innych instrumentach. Masking Songs zajmuje się zasadą maskowania i tłumienia słuchowego, w której na percepcję dźwięku akustycznego wpływają inne dźwięki. Wyjaśnia to zasada „pasma krytycznego” w psychoakustyce, która opisuje zakresy, w których dźwięki mogą się wzajemnie zakłócać. Jednak moje badania nad pracą neuronaukowca Pawła Jastreboffa wykazały, że szumy uszne nie reagują na zasadę pasma krytycznego, a zatem dźwięki o podobnych częstotliwościach nie są przydatne do ich maskowania. Zamiast tego, dźwięk o dowolnej częstotliwości ustawionej na odpowiednim progu dynamiki może maskować szumy uszne. W Masking Songs zastosowałem te zasady w notacji, a moje szumy uszne po raz pierwszy pojawiły się „na stronie”.

Data wydania: 29 września 2023 r.
Wydawca: Tripticks Tapes

Tracks 1 and 3 feature The Daxophone Consort (Daniel Fishkin, Cleek Schrey, and Ron Shalom)
Track 3 also features Science Ficta Viola da Gamba Consort (Doug Balliett, Loren Ludwig, Zoe Weiss)
Track 2 was performed solo by Daniel Fishkin on the Lady’s Harp.
Track 4 features ensemble mise-en playing alongside archival recordings of Composing the Tinnitus Suites (2008-2011), of the first Lady’s Harp.

Opracował: Artur Mieczkowski