Coil Moon’s Milk (In Four Phases)

Anxious Magazine Coil Moon's Milk (In Four Phases)

Po raz pierwszy skompilowane jako podwójny CD w 2002 roku, Moon’s Milk (In Four Phases) to zestaw czterech EP-ek, które Coil wydawał cyklicznie za pośrednictwem własnego labelu Eskaton w 1998 roku. Skład zespołu podczas tych sesji tworzyli John Balance, Peter “Sleazy” Christopherson, Drew McDowall i William Breeze. Nagrane głównie w ich domowym studiu w Chiswick w Londynie, w przededniu przeprowadzki do małego nadmorskiego miasteczka Weston-Super-Mare, kolekcja od dawna jawi się jako kluczowe i szczytowe dzieło w dyskografii grupy, ale nigdy nie została oficjalnie wznowiona ani wydana na winylu. Czas sprawił, że gobelin królewskiej niezwykłości tylko dojrzał.

Ułożony sekwencyjnie w hołdzie równonocom i przesileniom, Moon’s Milk uchwycił Coil na odkrywczym rozdrożu, pochylając się głębiej w improwizację, spontaniczność i konstrukcję dźwięku. Moon’s Milk or Under an Unquiet Skull inicjuje procedurę w Spring Equinox, dwuczęściowym seansie organowym z zaświatów, utkanym z dronów wokalnych, klawiszy katedralnych, smyczków morskich i opiatów. Od tego momentu Summer Solstice staje się lżejszy, ale nie mniej inkantacyjny, z Balancem wykorzystującym swój głos jako instrument w pieśniach świadomych snów sennych (Bee Stings), purgatorialnym słownym (Glowworms/Waveforms), dusznych utworach kameralnych (Summer Substructures) i falsetowych majaczeniach (A Warning From The Sun (For Fritz)).

Autumn Equinox emanuje bardziej zadumanym i mrocznym nastrojem, od śpiewanej przez Rose McDowall neofolkowej ballady Rosa Decidua (“I hear your voice sing near to me / I’ve put away the poisoned chalice (for now) / And lie down amongst the flowerbeds”) przez halucynacje Sali Lordów The Auto- Asphyxiating Hierophant po liminalny, smyczkowy klasyk Amethyst Deceivers, z doskonałą gitarą kosmity Breeze’a, na którą nałożono często cytowany wers Balance’a: „Miej respekt dla Sępów / gdyż stanowią one Twą przyszłość”

Ostatni rozdział albumu, Winter Solstice, jest najbardziej przygnębiający, zdystansowany i ceremonialny. Otwierający A White Rainbow miesza smyczki, wokale chóralne i drżący rytm w implodujący hymn pogrzebowy. North oscyluje ponuro, jak duch w maszynie szemrzący niejasne proroctwo („Ten czarny pies nie ma właściciela / Ten czarny pies nie ma zapachu”), podczas gdy Magnetic North jest jego odwrotnością, medytacją z delikatnie migoczącym oprogramowaniem i surrealistyczną poetyką czakr („Czerwona róża wypełniająca czaszkę / Żółty sześcian w dolnej części miednicy / Srebrny półksiężyc poniżej pępka”). Suita przechodzi w szarość wraz z tradycyjną angielską kolędą (Christmas Is Now Drawing Near), wykonaną niczym pieśń kata przez skazany na zagładę, piękny głos Rose McDowall.

Zestaw Dais zawiera całość rzadkiego Moon’s Milk Bonus Disc CD-R / 2019 Threshold Archives Copal CD, który zawiera trzy wspólne nagrania z Thighpaulsandra. Materiał ten jest równie bogaty i upajający jak poprzednie cztery fazy, począwszy od elektroakustycznych rytuałów śpiewania mis (Copal), poprzez dysonansowe elektroniczne recytacje wizjonerskiej poezji Angusa Maclise’a (The Coppice Meat), aż po złowieszczą klasyczną melancholię (Bankside).

Po raz kolejny Coil potwierdza ogrom swojej zagmatwanej, nieskończonej alchemii, badanej i udoskonalanej przez dziesięciolecia eksperymentów – zarówno dźwiękowych, jak i tych fizycznych. Od post-industrialu do post-wszystkiego, ich sztuka jest nieokiełznana, w dziczy własnego projektu.

Data wydania: 26 lutego 2024
Wydawca: Dais Records

Slipcase artwork by Steven Stapleton
Jacket plasmagrams artwork by Coil
Performed by Peter Christopherson, John Balance, Drew McDowall (1-15), illiam Breeze (2, 3, 4, 10, 11, 12, 17, 19), and Thighpaulsandra (16, 18, 19)
Featuring Rose McDowall (vocals) on “Rosa Decidua” and “Christmas Is Now Drawing Near”
Featuring Robert Lee (violin) on “Rosa Decidua” and “Christmas Is Now Drawing Near”
Design/layout by Nathaniel Young
Remastered by Josh Bonati

Opracował: Artur Mieczkowski