Cindytalk – When the Moon is a Thread

Anxious Magazine CINDYTALK – When the Moon is a Thread

Cindytalk prezentuje przestrzenie między emocjami i hałasem, płynne ramy eksperymentalne… dźwiękowy świat dwoistości.

Ich nieustająca miłość do odkrywania i poszukiwania “nowych ścieżek, które zawsze są odkrywane” nadal znajduje wyraz w ich pierwszym albumie dla LINE. “When the Moon is a Thread” jest częścią tej ścieżki w czterech odsłonach, ale jeszcze bardziej okrojonej, surowej, delikatnej, a jednocześnie potężnej i złowieszczej.

„Zawsze uważałem twórczość Cindytalk za inspirującą. W szczególności The Wind is Strong, ścieżka dźwiękowa z 1990 roku, ma dla mnie głęboki osobisty wymiar od pierwszego przesłuchania i nadal rezonuje ze mną do dziś. Był to kluczowy moment w moim zrozumieniu wykorzystania warstw dźwięku, hałasu i muzyki do stworzenia obejmującej narracji, a jednocześnie nieliniowej przestrzeni emocjonalnej. Dla mnie Cindytalk reprezentuje zdolność do przełączania się między trybami ekspresji dźwiękowej”. – Richard Chartier

Cindytalk jest trudnym do określenia… merkurialnym, ekspresjonistycznym ujściem szkockiego artysty Cinder. W ciągu ponad czterech dekad twórczość Cindytalk była bezkompromisowa. Ich twórczość opiera się na przypadku i transformacji, łącząc elementy hałasu, ballady, ścieżki dźwiękowej, katharsis i improwizacji.

Cinder jest jedynym stałym członkiem Cindytalk od momentu jego powstania we wczesnych latach 80. Cindytalk był ewolucją ich punkowego zespołu The Freeze z Edynburga, założonego po przeprowadzce do Londynu i zainspirowanego krzyżówką odkrywczego brytyjskiego post-punku i wczesnego europejskiego industrialu. Od tego czasu pragnienie stworzenia „czystej muzyki” było ich ostatecznym celem.

Seria albumów od “Camouflage Heart” (1984) do “Wappinschaw” (1995) wydanych przez Midnight Music (UK) pozwoliła grupie rozwinąć często bezkompromisowo mroczną, intensywną i poetycką twórczość, z wokalem Cinder uzupełnionym muzyką, która poruszała się między industrialem, post-punkiem, ambientem i w pełni improwizowaną, jednocześnie bezpośrednio łącząc dyscypliny z performansem, filmem i innymi mediami.

Po tych słynnych albumach, a także współpracy z This Mortal Coil i Cocteau Twins, Cinder wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, angażując się w różne podziemne techno kolektywy na Środkowym Zachodzie i Zachodnim Wybrzeżu.

W 2003 roku singiel “Transgender Warrior” (Klanggalerie, Austria) zapoczątkował kolejną zmianę i potężny dorobek, który rozwinął się w unikalną, ziarnistą atmosferę. Brzmienie to rozwinęło się podczas pobytu Cinder w Japonii w uznaną serię pięciu solowych i głównie elektronicznych albumów wydanych przez Editions Mego (Austria), od “The Crackle of My Soul” (2009) do “The Labyrinth of the Straight Line” (2016).

Od 2016 roku Cinder nagrywał wspólne utwory, w tym z Michaelem Wollenhauptem (Ancient Methods) jako In The Mouth Of The Wolf oraz z Massimo Pupillo (Zu) jako Becoming /// Animal.

Ostatnio “Of Ghosts and Buildings” na Remodel (Japonia) w 2021 roku, a po powrocie do Szkocji “Subterminal” w 2022 roku na False Walls (Wielka Brytania) kontynuował połączenie elektroniki z nagraniami terenowymi. W latach 2022–2023 ukazała się długo oczekiwana seria wznowień albumów Cindytalk z lat 1984–1995 wydanych przez DAIS Records (USA).

Od 1995 roku Cindytalk kontynuuje działalność zarówno w formie zespołowej, jak i solowej, występując i nagrywając, coraz częściej wykorzystując improwizację i elektronikę na żywo na festiwalach na całym świecie.

Data wydania: 17 listopada 2023
Wydawca: LINE

All tracks written and recorded by Cindytalk 2013-2023 Kobe, London & Glasgow. Many thanks to Richard at Line.
cover image courtesy of NASA/GSFC/Arizona State University.

Opracował: Artur Mieczkowski