Chrisman – Dozage

Anxious Magazine Chrisman – Dozage

Pochodzący z Kampali kongijski producent Chrisman powraca ze swoim najbardziej ambitnym zestawem jak dotąd: 35 utworów zmutowanej muzyki klubowej, która nieskazitelnie krzyżuje trap, afro-portugalskie tarraxo, hardstyle, amapiano, drill, rave, gqom i afrohouse. Prowadząc od kilku lat studio Nyege Nyege/Hakuna Kulala w Kampali, Chrisman miał okazję szybko rozwinąć swoje umiejętności producenckie i wchłonąć wpływy z całej muzycznej mapy.

“Dozage” to ekscentryczny przykład koncepcji, która eksploduje fantazją i czystą energią, dekonstruując wszechobecne szablony i przekształcając je z lekceważeniem i namacalnym entuzjazmem. Jego ostatnie dwa wydawnictwa Hakuna Kulala, “Ku Mwezi” i “Makila”, swobodnie rozpraszały parkietowy rozmach z Angoli, Durbanu i Atlanty, a “Dozage” znacznie rozszerza zasięg, rzucając rytmiczne podkręcanie na każdym zakręcie. Chrisman zebrał również zespół podobnie myślących współpracowników, w tym Ecko Bazz, Aunty Rayzor, Ratigan Era, MC Yallah, BLAQ BANDANA i Tracey the Rapper.

Najlepszym miejscem do rozpoczęcia może być tytułowy utwór albumu, mroczna fuzja zniekształconych rave’owych pisków, perkusji gqom, rozdmuchanych kicksów 909 i niepowtarzalnych bębnów amapiano. Jest nawet okraszony wokalem nigeryjskiej raperki Aunty Rayzor, która przebija beat swoją zręczną grą słów. Fuzja Chrismana jest eklektyczna, ale kontrolowana przez jego intuicyjne zrozumienie muzyki tanecznej, a ten ciągły ruch fachowo zakotwicza rozległy zestaw. W “Flo$$” BLAQ BANDANA z Kampali siorbie na tle wiertarki szkieletowej, a Papalas Palata z The Congo Techno Ensemble pojawia się w hipnotycznym “Christoven”, krzycząc sugestywnie nad FM podobnymi do Shackletona i opatentowanym przez Chrismana stopem gqom i trap. Kolejnym dowodem tej inteligentnej syntezy jest trafnie zatytułowany “Rap Gqom”, fascynujące crescendo hałaśliwych FX, cięć wokalnych w stylu Durbanu i lekkich leadów.

Ale tym razem Chrisman idzie jeszcze dalej w nieznane, spoglądając na indonezyjską siłę Raja Kirik i Gabber Modus Operandi w “Sumatra”, kakofonicznej mieszance hardstyle’owych kopnięć i elastycznego basu. Gdzie indziej, na “New Tech Vibe”, rekonfiguruje hard trance, dodając dystopijne pady w stylu Blade Runnera i bujającą perkusję, a dzięki “Giza” generuje industrialne drżenie gabberów, które zrównałoby z ziemią mały budynek. Jest tego zbyt wiele, by zaabsorbować to za jednym posiedzeniem: Chrisman dostarczył nam zestaw parkietowego materiału, który pozwoli nam przetrwać kolejny rok.

Data wydania: 31 października 2023 r.
Wydawca: HAKUNA KULALA

Opracował: Artur Mieczkowski