Notka od Bena Glasa:
Fugal States (gra słów zamierzona) to seria fizycznie względnych dronów, skomponowanych przy użyciu struktury klasycznej fugi jako inspiracji. Proste melodie tonalne skomponowane w jednym rejestrze zostały następnie przetransponowane do rejestrów powyżej lub poniżej; jeśli podstawowa linia melodyczna miała zostać przetransponowana na przykład o oktawę w górę, cała melodia zostałaby zmniejszona do połowy oryginalnego rozmiaru, aby zmieścić się w oryginalnym temacie. Alternatywnie, jeśli melodia miałaby zostać przetransponowana w dół rejestru, melodia zostałaby rozciągnięta, aby dwukrotnie objąć oryginalną melodię.
Komponowanie utworów w ten sposób (elastycznie) pozwoliłoby wszystkim indywidualnym nutom / tonom spotkać się i przeciąć przynajmniej raz podczas kompozycji, pozwalając słuchaczowi na stopniowe fluktuacje układu odniesienia, prawie tak, jakby poruszał się atonalnie. Linie melodyczne powracają, temat i odpowiedź zawijają się w sobie i stają się międzystrefami utkanego dźwięku, rzutowanego w przestrzeń: poprzez fugalne powtórzenia zapętlone pasma ujawniają platońskie pole niezliczonych fizycznie nawigowalnych kombinacji, do których słuchacz może się dostroić lub dostroić.
Myślę i czuję, że powinienem wspomnieć, że nie wszystkie prezentowane utwory są z natury fugami w klasycznym sensie i definicji. Niektóre z nich ściśle podążają za tym schematem, podczas gdy inne błądzą i skupiają się bardziej na marzycielskim dronie, wciąż jednak wykonanym przy użyciu rodzajów powtórzeń, które można usłyszeć w tradycyjnej fudze. W przypadku niektórych z tych utworów elementy fugalne znajdują się w strukturze kompozycji, podczas gdy w innych fugalność można znaleźć poprzez ruch w przestrzeni odsłuchowej.
Komponowanie tych utworów działało jak wytchnienie, trochę czasu wolnego od innych wirujących płyt zajmujących mój umysł i walczących o moją uwagę. Podczas sesji odtwarzania bez wysiłku wchodziłem i wychodziłem, drzwi obrotowe prowadziły do udawanego stanu fugalnego: niższe rejestry i tony każdej kompozycji działały jako tymczasowe zawieszenie czasowe, podczas gdy średnie i wyższe głosy pojawiały się i znikały w szybszym tempie, upiększając niski dron.
Tematy w tematach, tony w tonach nakładające się na siebie pod regularnymi i nieregularnymi kątami, dodają i odejmują swoje indywidualne głosy i wpływy w miksie, pozostawiając mi powiązaną z teraźniejszością agencję, aby również przychodzić i odchodzić, słyszeć lub słuchać. Chociaż istnieje mnóstwo tematycznych powtórzeń, jest to farsa! Żaden tonalny wir nigdy nie jest taki sam (zmienia się / ja i ucho mojego umysłu się zmieniamy / wszystko nieustannie się zmienia), a słuchacz jest zaproszony do ponownego odwiedzenia tematu, tak jak dobrej książki, przez całe życie.
Data wydania: 30 stycznia 2024
Wydawca: Room40
Opracował: Artur Mieczkowski