Annelies Monseré – Mares

Annelies Monseré – Mares Anxious Magazine

Horn of Plenty kieruje swoje spojrzenie na prężnie rozwijające się współczesne belgijskie podziemie z Mares Annelies Monseré, niezwykłym zbiorem eksperymentalnych kompozycji, które sięgają do głębokiej studzienki surowej, emocjonalnej ekspresji tkwiącej w licznych tradycjach europejskiej muzyki ludowej.

Jako członkini gandawskiej sceny muzyki eksperymentalnej, przez ostatnie dwie dekady Annelies Monseré powoli doskonaliła swoje specyficzne podejście do muzyki, odchodząc od oszczędnych, instrumentalnych utworów fortepianowych, które definiowały jej wczesną karierę, w kierunku coraz bardziej złożonych aranżacji instrumentalnych, które oferują centralne miejsce dla jej własnego głosu, wydawanych przez godne uwagi wytwórnie takie jak Morc Tapes, Stroom i three:four. Podobnie jak jej praca w ramach szeroko znanego zespołu Luster, a także Distels, jej duetu ze Stevem Marreytem, solowe wysiłki Monseré ustanawiają porażająco piękne i niezwykle unikalne terytorium, które elegancko balansuje pomiędzy rygorystycznym eksperymentalizmem, minimalizmem, dronem i folkiem.

Nagrany w latach 2016–2022, Mares jest prawdopodobnie najlepiej zbliżony poprzez utwór, który wyznaczył jego początek i zakończenie, wykonanie Cyril Tawney’s Sally Free & Easy. Napisana w 1958 roku i spopularyzowana przez Pentangle we wczesnych latach 70., została przybliżona przez tak wielu artystów – Davy Graham, Trees, Tony Caro & John, Marianne Faithfull, Flying Saucer Attack, itd. – że stał się standardem w obrębie scen folkowych ostatniego półwiecza. Początkowo przyciągnęła ją melodyka melodii, ale Monseré zafascynowała się treścią tekstów, które, jak zauważa, są “etycznie problematyczne: marynarz ‘zrzucający winę’ na kobietę, ponieważ ta go opuściła… obwiniający ją o swoje (planowane) samobójstwo”. W ciągu sześciu lat, ze sparowanych początków, z jej rąk powoli wyłonił się dronowy, feministyczny utwór, z męskimi wokalami i harmonium jako ponurym kontrapunktem dla jej głosu, który całkowicie przekształcił piosenkę w nową i radykalnie aktualną formę.

To właśnie to poczucie kontrastu – elementarne człowieczeństwo i napięcie, które kryje się pod niezliczonymi tradycjami folku, zrekonceptualizowane w myślących przyszłościowo temperamentach współczesnej muzyki eksperymentalnej – definiuje Mares jako tak odrębne dzieło. Odchodząc od swoich wcześniejszych solowych wysiłków, jako pierwsza porzucając swoje główne instrumenty, gitarę i fortepian, album został pomyślany przez Monseré jako coś w rodzaju malowania barwy; “dodając podobne warstwy na sobie z (nieco) innymi odcieniami”. Przyjmując obraz morza i etyczne napięcie w Sally Free & Easy jako konceptualny punkt wyjścia – wplatając te tematy jak nić przez całą płytę – wśród złożonych zestawów harmonicznych relacji i zróżnicowanych struktur durowych, które rozwijają się w pozostałych siedmiu kompozycjach, Monseré splotła swoje własne wspomnienia z dzieciństwa z przesłuchaniami na temat tego, jak “te wspomnienia są często arbitralnie utrwalone i skażone przez teraźniejszość, a także bardziej metaforyczne (nawet biblijne) konotacje morza, wskazujące na toksyczne relacje międzyludzkie i odurzenie w jego wielu znaczeniach”.

Pojawiając się z natychmiastową bezpośredniością i emocjonalnością muzyki ludowej, przepojoną poczuciem przygody eksperymentu i wychowaną z powściągliwością i elegancją minimalizmu, Mares’ jest głębokim ciałem sonorycznym, które czerpie z fundamentalnej ludzkiej potrzeby wyrażania i obcowania poprzez dźwięk, rzutując tę starożytną potrzebę w przyszłościowe formy bez poświęcania jej korzeni. Głębokie piękno, elegancja i poezja, te osiem utworów oferuje zanurzenie się w pojedynczy głos twórczy jednego z najbardziej unikalnych artystów obecnie działających na belgijskiej scenie.

Premiera: 3 marca 2023 roku

Music, voice, lyrics by Annelies Monseré (keyboard, drum computer, accordian, indian harmonium, bass guitar and melodica).

*napisany przez Cyril Tawney with additional vocals by Tim Depraetere, Steve Marreyt and Glen Steenkiste.
Recorded and mixed by Annelies in Ghent, Belgium between 2017 and 2022.
Layout and design by Karolina Kołodziej.
Mastered by Mikey Young.

Opracował: Artur Mieczkowski