أحمد [Ahmed] – Giant Beauty

Anxious Magazine أحمد [Ahmed] – Giant Beauty

أحمد [Ahmed] to kwartet Pata Thomasa (fortepian), Joela Gripa (kontrabas), Antonina Gerbala (perkusja) i Seymoura Wrighta (saksofon altowy). Wspólnie aranżują i wyobrażają sobie na nowo w czasie rzeczywistym muzykę kompozytora, basisty i oudysty Ahmeda Abdula-Malika (1927-1993).

Słuchanie, uczenie się.

Latem 2022 roku zagrali pięć nocy z rzędu na piątej edycji festiwalu innej muzyki. Fylkingen płonęło pod rzadką sztokholmską falą upałów. Każdej nocy inna melodia.

Nights on Saturn
Oud Blues
African Bossa Nova
Rooh (The Soul)
El Haris (Anxious)

Pięć płyt w jednym dużym pudełku. Gigantyczne dzieło sztuki. Zapakowane w wydobyte fotograficzne detale z legendarnego sztokholmskiego klubu Golden Circle.

„Każdej nocy kwartet przynosi nową piosenkę, rozbiera ją na części, składa z powrotem, podąża za muzyką nieznanymi ścieżkami, czasem wraca, czasem nie, ale zawsze pozostaje w ruchu, płynąc jak rzeka w powodzi”. – Silvia Tarozzi

[Ahmed] grał niektóre utwory na Giant Beauty wiele razy wcześniej i powraca do nich tutaj, „tworząc mowe wersje”. Antonin Gerbal od razu wrzuca na wysokie obroty napędzający rytm otwierający Nights on Saturn (wtedy niedawny, teraz już wyczerpany LP Astral Spirits) i zamykają piątego dnia z El Haris (Anxious), utworem, który zagrali i nagrali podczas pierwszego publicznego występu w wiejskiej szwedzkiej stodole na Hagen-fest Joela Gripa w 2016 roku (i później wydany jako obecnie wyczerpany LP New Jazz Imagination na Umlaut).

Drugiego wieczoru zagrali Oud Blues. Utwór, który wykonali tylko raz wcześniej, ale w zupełnie innych okolicznościach – na tętniącym życiem, 600-osobowym parkiecie festiwalu Counterflows w Glasgow. Tamto nagranie również ukazuje się teraz na podwójnym LP za pośrednictwem Astral Spirits jako Wood Blues – ale tutaj zamieniają hałaśliwą, poszarpaną energię na coś bardziej dopracowanego i skupionego. W muzyce Éliane Radigue i Magnusa Granberga pozostają ślady (perfumy) oszczędnej koncentracji, którą słyszeliśmy wcześniej tego wieczoru.

Słyszymy również dwa nowe utwory, które pojawiają się na płycie po raz pierwszy – wibrujący swing afrykańskiej Bossa Nova ustępuje miejsca dronowi Rooh (The Soul) następnej nocy. Rooh otwiera bas Joela Gripa, na którym gra wiolonczelista Abdul Wadud, który zmarł w tym samym tygodniu, a występ jest mu zadedykowany.

Opracował: Artur Mieczkowski