Yann Novak – The Voice of Theseus

Yann Novak The Voice of Theseus Anxious Magazine

W mitologii greckiej legenda o Tezeuszu opisuje, jak król-założyciel starożytnych Aten ratuje dzieci ze swojego miasta przed minotaurem króla Minosa na Krecie. Aby upamiętnić to zwycięstwo, Ateńczycy rozpoczęli pielgrzymkę, zabierając statek Tezeusza i płynąc nim z Aten do Delos. To właśnie z tą tradycją wiązał się filozoficzny paradoks dotyczący historycznego statku: W miarę jak statek był naprawiany, kawałek po kawałku, aż przestał składać się z oryginalnych części, w którym momencie statek nie mógł być już uważany za ten sam byt?

W ostatnich latach zainteresowałem się badaniem różnic percepcyjnych, których doświadczam. Podczas gdy niektóre z tych zmian – częściowa ślepota barw i dysleksja – towarzyszyły mi przez całe życie, szumy uszne spowodowane uszkodzeniem słuchu są stosunkowo nową zmianą w sposobie, w jaki doświadczam świata. To właśnie te wyzwania sensoryczne ukształtowały moją praktykę artystyczną, tworząc coś, co nazywam niepewnością percepcyjną – niepewność co do tego, jak dokładnie rozróżniam otaczający mnie świat.

The Voice of Theseus to moja próba zgłębienia przeszkód, jakie napotykam w przetwarzaniu zewnętrznych informacji sensorycznych. Jeśli mam problemy z postrzeganiem czerwieni i zieleni, jeśli mam problemy ze słyszeniem pewnych częstotliwości, jeśli nie interpretuję języka pisanego w standardowy sposób, jak blisko mogę doświadczać rzeczywistości w sposób, w jaki doświadczają jej inni? Album prosi słuchacza o zastanowienie się, w jaki sposób jego unikalne środki percepcji i interpretacji mogą różnić się od innych.

W przypadku The Voice of Theseus poprosiłem dwóch moich ulubionych wokalistów o pomoc w tym eksperymencie. Zarówno Dorian Wood, jak i G.Brenner nagrali wokale, którymi mogłem manipulować w całym albumie. Jeśli ich oryginalny dźwięk jest statkiem Tezeusza, zmiany, których dokonuję w ich głosach, są jak Ateńczycy wymieniający każdy z oryginalnych elementów statku. A więc, jak daleko można posunąć te wokale, wciąż pozostając przywiązanym do tożsamości wokalistów? Gdzie leży granica między materiałami źródłowymi a obiektami, do których stworzenia zostały użyte?

Mit o statku Tezeusza pozwolił mi przyjrzeć się niuansom tego, jak rzeczywistość może być obserwowana, interpretowana i zmieniana na nieokreśloną liczbę sposobów; może być wielokrotnie demontowana i odbudowywana. A jednak, z powodu moich wewnętrznych uwarunkowań, percepcyjna niepewność pozostaje. Tak jak elastyczna może być prawdziwa natura obiektu lub chwili, tak też pojawia się nieścisłość. Nie ma prawdziwego sposobu, aby dowiedzieć się, jak duża jest rozbieżność między moimi doświadczeniami obserwacyjnymi a doświadczeniami innej osoby, i nie ma wyraźnego limitu tego, jak wiele elementów naszej wspólnej rzeczywistości można zmienić – zanim przestanie ona być tylko tym.

Data wydania: 7 lipca 2023 r.

Vocals by Gabriel Brenner and Dorian Wood.
Cover image by Joel Westendorf.
Mastered by Lawrence English at Negative Space.
Published by Touch Music/Fairwood Music, UK.

Opracował: Artur Mieczkowski