Head X’Change to genialny nowy album Scythe, długodystansowego wspólnego projektu Davida Westa i R.A. Jonesa.
Po raz pierwszy pojawiające się na dwóch kasetach cloak-and-dagger dystrybuowanych przez Low Company w 2019 i 20 roku, „fachowo modulowany kosmiczny blues i izolacjonistyczne architektury” Scythe, zdradzały unikalne, pozbawione snu, podejście DIY do kosmische atmosfer, gdzie kruche, rozpadające się pętle syntezatorów znajdowały ukojenie w niekończących się ścieżkach sprzężenia zwrotnego i pogłosu. Tutaj uczucie jest wyraźnie chłodniejsze i bardziej paranoiczne, ale nie bez przebłysków nadziei i optymizmu.
West to mistrzowski autor piosenek, którego umiejętności wokalne i instrumentalne można prześledzić dekadę wstecz w szeregu solowych i wspólnych projektów, w tym Rat Columns, Lace Curtain i pracy pod własnym nazwiskiem. Dla nas, Rat Columns Do You Remember Real Pain? (Adagio830, 2015) – niestarzejący się, był kluczowym współczesnym punktem odniesienia podczas kompilacji I Won’t Have To Think About You (2017). Od tego czasu jego niestrudzony impuls do współpracy został zrealizowany w grupach takich jak Stairway (z Richardem Inghamem i Anną Savage) i Elizabeta (z Elizabeth Bruk), podczas gdy Anaxios, czteroosobowy zespół z Cohenem Bourgaultem, Louisem Hooperem i Timem Loughmanem, widzi Westa eksponującego napięcie między jego gitarą a instrumentami klasycznymi w improwizowanej kompozycji o długiej formie.
Scythe to kolejny aspekt jego szeroko zakrojonej muzykalności. W duecie z nowojorskim wirtuozem elektroniki Jonesem nagrali X’Change ze skromnym instrumentarium, ale z wielkimi ambicjami, w najlepszej tradycji noise’owego DIY. Wybitny kompozytor, producent i edukator, Jones ostatnio wydał Sahrazad, album utworzony przez systemy generatywne „wijące się strumienie syntetyzowanego dźwięku” we współczesnych formatach dźwięku przestrzennego, takich jak Binaural, Blu-ray, MP4 i Atmos Streaming. Jest członkiem elektronicznego awangardowego zespołu P.E., a wcześniej był zaangażowany w Gospel of Mars Eternal Tapestry, Jackie-O-Motherfucker i Parquet Courts, a także występował na albumach wydanych przez Rough Trade, Mississippi Records, K, Blackest Ever Black i Wharf Cat.
Album Head X’Change opowiada o podróży, wspomnieniu… o opuszczeniu ziemi, ukochanej osoby, ciała. Odrywając się od napiętego, niepokojącego Tennessee, oda jest skierowana do Genevieve, być może po raz ostatni. Lądowanie w znajomych dolinach i wśród księżycowych szczątków Dawngarden i Superwillow, podziwianie Ziemi wywołuje poczucie maleńkości i niewinności, uchwycone w gwiezdnym bluesie Embryo. Tytułowy utwór wyznacza nagłą trajektorię do wewnątrz i zmianę nastroju: chłodne wiatry i amorficzne wybuchy czerni i głębokiego błękitu emanują ze szczelin, złowieszczo zapowiadając tunelową paranoję. Mark, Ring Me jest odległym błaganiem o ludzki kontakt… ale może być już za późno, ponieważ bolesna psychodelia For Iris samotnie opłakuje otchłań.
Przemierzając strefę zmierzchu między tellurycznym a pozaziemskim, Head X’Change promieniuje światłem podczas niekończących się poszukiwań czegoś, czegokolwiek, w chwilach całkowitej ciemności.
Data wydania: 22 marca 2024
Opracował: Przemek Król