Hexorcismos – MUTUALISMX

Anxious magazine Hexorcismos – MUTUALISMX

Przez ostatnie siedem lat artysta dźwiękowy, technolog i muzyk elektroniczny Moisés Horta Valenzuela (aka Hexorcismos) studiował sztuczną inteligencję i sztukę generatywną, zastanawiając się, w jaki sposób te nowe technologie można rozszerzyć na jego proces muzyczny. Urodzony w Tijuanie, a obecnie mieszkający w Berlinie, Hexorcismos od dawna próbuje przełamać przenikające się granice między stylami muzycznymi i ekspresjami, wykorzystując przestrzenie pomiędzy nimi do wzmocnienia swojej polityki i światopoglądu. W MUTUALISMX – becoming sonic network rozszerza swoją wizję, zapraszając artystów z całego świata do współpracy nad pracami, które kwestionują uprzedzenia nieodłącznie związane z modelami sztucznej inteligencji, oferując zbiorową alternatywę, która może służyć jako plan dalszych badań.

Większość sztuki AI na tym etapie pracuje z “big data”, czerpiąc pomysły z kanonu kulturowego i mieszając je z naszą współczesną rzeczywistością. Ale jeśli przyjmiemy, że kultura masowa jest zawsze politycznie stronnicza, zawsze skłania się ku historycznym uprzedzeniom, to musi istnieć kontrnarracja. Hexorcismos zaczął rozwijać podejście oddolne, wykorzystując “small data” do zbadania swojego idiosynkratycznego podejścia do sztuki; zbudował narzędzie o nazwie SEMILLA.AI oparte na neuronowej syntezie dźwięku, które mogło nie tylko naśladować jego dźwiękowy odcisk palca, ale także przekształcić go w inny. Kiedy więc zaoferował syntezator swojej sieci współpracowników, dał im możliwość wykorzystania tylko swoich danych lub udostępnienia podpisów każdego innego artysty zaangażowanego w projekt, rozmywając ich tożsamości we wspólnym głosie.

Rezultatem jest kompilacja, która rozwija się ze spójnością i ciągłością albumu pojedynczego artysty lub odważnego miksu DJ-skiego, bezgatunkowego i nieograniczonego, ale zjednoczonego przez pojedyncze przesłanie. Hunanese-American artystka Kloxii Li na przykład wykorzystuje chropowatą perkusję i napiętą, industrialną atmosferę, rozmazując swój pejzaż dźwiękowy w wirujący podmuch upiornego dysonansu. Sam Hexorcismos wnosi dwie kompozycje: długie, hipnotyczne Acaso de veras se vive con raíz en la Tierra, napędzane sztuczną inteligencją eksperymenty jego spiczastego plemiennego guarachero; oraz Interferencias, współpraca z meksykańskim weteranem klubowym Bryanem Dálvezem, znanym jako El Irreal Veintiuno, który napędza intensywne rytmy parkietu w gęstą mgłę zamrożonych dronów i zakłóceń radiowych. W Gebera artystka, technolog i edukatorka Jessika Khazrik łączy swój głos z niezliczoną wielością i urzekającymi warkotami. Zgodnie z jej wielowymiarową praktyką, która ponownie umiejscawia alchemię w techno-polityce kongregacji, Gebera jest zaskakującym hołdem dla irackiego alchemika Jabera Ibn Hayyana z VIII wieku i Pseudo-Gebera, od którego imienia wywodzi się słowo „bełkot”.

Niektórych artystów przyciągnęły mętne aspekty technologii, szukając prawdy w zupie różnych dźwięków, podczas gdy inni, tacy jak KMRU, używali syntezatora Hexorcismos do badania swojej twórczości. Na “hidden options” kenijski artysta dźwiękowy wprowadził swój ogromny katalog do sieci neuronowej, wydobywając w ten sposób swoje manieryzmy i tendencje. Każdy utwór jest wyjątkowy, ale niezliczony, wywołując zarówno wzajemny szacunek, jak i dźwiękowe przeobrażenie, proces sprzężenia zwrotnego między artystą a narzędziem, jednostką a kolektywem. Zbiory danych są tworzone przez ludzi, a poprzez bezpośrednie zaangażowanie muzyków, Hexorcismos sugeruje nowy sposób wykorzystania technologii demonizowanej i gloryfikowanej bez dokładnego zbadania. Każdy artysta jest właścicielem swojego modelu AI, a wraz z albumem Hexorcismos udostępni publicznie SEMILLA.AI (z niestandardowymi modelami, aby rozpocząć proces), umożliwiając każdemu dostęp do tej rewolucyjnej technologii.

Nawet oprawa graficzna albumu odzwierciedla polityczne przesłanie, opracowane przez chilijski duet hypereikon, który wykorzystał procesy AI do opracowania wizualnego odzwierciedlenia technologii i jej możliwości. Działając poza środowiskiem akademickim i kapitalistycznymi przedsiębiorstwami, MUTUALISMX proponuje alternatywną przyszłość – taką bez granic, która nie jest przywiązana do zachodniego kanonu, gdzie niezależna praca może być traktowana priorytetowo i celebrowana, a kreatywność może naprawdę rozkwitać.

Data wydania: 15 lutego 2024
Wydawca: Other People

Artwork by Hypereikon Lab
Design by Maziyar Pahlevan
Typography by Andrea Moreno Jiménez

Opracował: Artur Mieczkowski