Douglas Ewart jest twórczą siłą – i filarem AACM – od dziesięcioleci i wnosi swoją afirmującą życie energię i potężną sprawność artystyczną, gdziekolwiek się pojawi. Emphatic Now spotyka go w Provo wraz z innymi guru improwizacji, Christianem Asplundem i Stevenem Ricksem.
E A R Trio znalazło czas na nagranie swojego muzycznego spotkania na Brigham Young University podczas rezydencji Ewarta w 2022 roku (12 lat w przygotowaniu). Zaplanowali długą sesję w Madsen Recital Hall – znajomej przestrzeni, w której Asplund i Ricks (jako RICKSPLUND) występowali dziesiątki razy – tym bardziej okazała się obecna, ponieważ zaplanowano jej wyburzenie, aby zrobić miejsce dla nowych budynków uniwersyteckich. Ten album jest wynikiem tej sesji, a głos Douglasa Ewarta – zarówno dosłownie poprzez recytację jego przejmujących wierszy, jak i estetycznie poprzez jego grę – pozostaje centralnym elementem wszystkich tych utworów, które biorą swoje nazwy od tytułów i wersów jego wierszy lub od słów przez nie sugerowanych.
The Isness of Love i Water Song zawierają spontaniczne recytacje Ewarta, które odnoszą się do kwestii społecznych i tematów, które przenikają większość jego twórczości. Stawia prowokacyjne pytania, takie jak „Czy miłość jest czymś, co znajdujemy, czy czymś, co kultywujemy, czy też jest wieloraka?”. A kiedy żartuje na temat faktu, że w niektórych miejscach na świecie kobiety i dziewczęta rezygnują ze szkoły i edukacji, aby nosić wodę na duże odległości, pyta: „Czy kiedykolwiek musiałeś nosić wodę?”. W improwizowanym Did You See That zaczyna od mocnych zaczepek w stylu Did you do that?. Jego słowa eksplorują to, co głębokie i przyziemne, a także zmuszają do introspekcji i samooceny. W wielu przypadkach Ewart i jego współpracownicy podejmują tę ideę sondowania i rzucania wyzwań w bardziej abstrakcyjnych kierunkach dźwiękowych, z instrumentami takimi jak puzon, elektronika, fortepian i własnoręcznie zbudowane przez Ewarta bambusowe instrumenty dęte.
Podczas naturalnych przypływów i odpływów tych dźwiękowych podróży, słuchanie jest najważniejsze, a szczególna uwaga na barwy instrumentów i muzyczne intencje zaangażowanych graczy kształtują muzykę zarówno w subtelny, jak i dramatyczny sposób. Artystyczny głos Ewarta w instrumentalnych ścieżkach i pasażach pozostaje najważniejszy dzięki jego unikalnemu i obecnemu sposobowi gry.
To nagranie jest inspirującym artefaktem przedstawiającym jeden z najbardziej wpływowych głosów w amerykańskiej muzyce kreatywnej, wspierany przez innych doświadczonych muzyków, którzy byli podekscytowani możliwością udziału w tym procesie. Muzyczny moment – podobnie jak budynek, w którym powstały te dźwięki – już minął; cenne wspomnienie spotkania, wizyty i rozstania.
Data wydania: 1 stycznia 2024
Wydawca: Neuma Records
Ewart Asplund Ricks Trio:
Douglas R. Ewart – woodwinds, didgeridoo, percussion, voice, texts
Christian Asplund – viola and piano
Steven Ricks – trombone and electronics
Recording made possible through the support of the Laycock Center for Creative Collaboration, Barlow Endowment Education Grant, BYU Honors Alcuin Fellowship, and BYU School of Music.
Recorded October 14, 2022,
Madsen Recital Hall, Provo, UT.
Recorded and mixed by Jeff Carter .
Mastered by Erdem Helvacıoğlu.
Original artwork by Douglas Ewart.
Designed by Philip Blackburn.
Opracował: Artur Mieczkowski