Coil – Moon’s Milk (In Four Phases)

Anxious magazine Coil – Moon's Milk (In Four Phases)

Po raz pierwszy skompilowany jako podwójne CD w 2002 roku, “Moon’s Milk (In Four Phases)”, to zestaw czterech EP-ek, które Coil wydawał cyklicznie za pośrednictwem własnego wydawnictwa Eskaton w 1998 roku. Skład zespołu podczas tych sesji tworzyli John Balance, Peter “Sleazy” Christopherson, Drew McDowall i William Breeze. Nagrana głównie w ich domowym studiu w Chiswick w Londynie, w przededniu przeprowadzki do małego nadmorskiego miasteczka Weston-Super-Mare, kolekcja od dawna jawi się jako kluczowe i szczytowe dzieło w dyskografii grupy, ale nigdy nie została oficjalnie wznowiona ani wydana na winylu. Czas sprawił, że jego zawartość tylko dojrzała.

Ułożony kolejno w hołdzie równonocom i przesileniom, “Moon’s Milk” uchwycił Coil na przełomowym skrzyżowaniu, pochylając się głębiej w improwizację, spontaniczność i projektowanie dźwięku. “Moon’s Milk or Under an Unquiet Skull” inicjuje postępowanie w “Spring Equinox”, dwuczęściowym seansie organowym z zaświatów utkanym z wokalnych dronów, klawiszy katedralnych, smyczków i opiatów. Od tego momentu “Summer Solstice” staje się lżejszy, ale nie mniej zaklęty, a Balance wykorzystuje swój głos jako instrument w pieśniach z pochodni świadomych snów (“Bee Stings”), purgatorialnym słowie mówionym (“Glowworms/Waveforms”), dusznych utworach kameralnych (“Summer Substructures”) i falsetowych ravings (“A Warning From The Sun (For Fritz)”).

“Autumn Equinox” emanuje bardziej zadumanym i mrocznym nastrojem, od wyśpiewanej przez Rose McDowall neofolkowej ballady “Rosa Decidua” (“I hear your voice sing near to me / I’ve put away the poisoned chalice (for now) / And lie down amongst the flowerbeds”) przez hall-of-lords hallucination “The Auto- Asphyxiating Hierophant” po liminalny, smyczkowy klasyk “Amethyst Deceivers”, ” z doskonałą gitarą kosmity Breeze’a, na którą nałożono często cytowany wers Balance’a: “Oddaj hołd sępom / Bo one są twoją przyszłością”.

Ostatni rozdział albumu, “Winter Solstice”, jest najbardziej przygnębiający, odległy i ceremonialny. Otwierający “A White Rainbow” miesza smyczki, warstwowe wokale chóralne i drżący rytm w implodujący hymn pogrzebowy. “North” oscyluje ponuro, jak duch w maszynie szemrzący nieprzejrzyste proroctwo, podczas gdy “Magnetic North” jest jego odwrotnością, medytacją z delikatnie migoczącym oprogramowaniem i surrealistyczną poetyką czakr (“Czerwona róża wypełniająca czaszkę / Żółty sześcian w dolnej części miednicy / Srebrny półksiężyc poniżej pępka”). Suita przechodzi w szarość wraz z tradycyjną angielską kolędą (“Christmas Is Now Drawing Near”), wykonaną niczym pieśń kata przez Rose McDowall skazaną na zagładę pięknym głosem.

Zestaw Dais zawiera całość rzadkiego “Moon’s Milk Bonus Disc” CD-R / 2019 Threshold Archives Copal CD, który zawiera trzy wspólne nagrania z Thighpaulsandrą. Materiał ten jest równie bogaty i odurzający, jak poprzednie cztery fazy, od elektroakustycznych rytuałów śpiewania mis (“Copal”) po dysonansowe elektroniczne recytacje wizjonerskiej poezji Angusa Maclise’a (“The Coppice Meat”) po złowieszczą klasyczną melancholię (“Bankside”). Po raz kolejny Coil potwierdza ogrom swojej zagmatwanej, nieskończonej alchemii, badanej i udoskonalanej przez dziesięciolecia eksperymentów – zarówno dźwiękowych, jak i fizycznych. Od post-industrialu do post-wszystko, ich sztuka jest nieokiełznana, w dziczy własnego planu.

Data wydania (preorder): 15 marca 2024
Wydawca: Dais Records


Audio remastered by Josh Bonati under supervision from Drew McDowall, William Breeze and Thighpaulsandra
Original artwork restored by Steven Stapleton

Slipcase artwork by Steven Stapleton
Jacket plasmagrams artwork by Coil
Performed by Peter Christopherson, John Balance, Drew McDowall (1-15), William Breeze (2, 3, 4, 10, 11, 12, 17, 19), and Thighpaulsandra (16, 18, 19)
Featuring Rose McDowall (vocals) on “Rosa Decidua” and “Christmas Is Now Drawing Near”
Featuring Robert Lee (violin) on “Rosa Decidua” and “Christmas Is Now rawing Near”
Design/layout by Nathaniel Young
Remastered by Josh Bonati

Opracował: Artur Mieczkowski