Cergio Prudencio – Antolog​í​a 1: Obras para la Orquesta Experimental de Instrumentos Nativos

Anxious magazine Bruno Duplant – du silence des anges

Twórczość boliwijskiego kompozytora Cergio Prudencio (La Paz, 1955) jest nierozerwalnie związana z projektem Orquesta Experimental de Instrumentos Nativos [Eksperymentalna Orkiestra Instrumentów Tubylczych] (OEIN), którą współzałożył w 1980 roku i której jest emerytowanym dyrektorem. Stanowi ona jedną z najtrudniejszych przygód w muzyce, która pojawiła się w Boliwii i Ameryce Łacińskiej.

OEIN jest wynikiem włączenia tradycji muzycznych Aymara do sfery muzyki współczesnej w celu stworzenia nowego świata dźwiękowego. W kompozycji chodzi o „…znalezienie w rdzennej koncepcji muzyki elementów zmiany i transformacji, aby ustanowić historyczną ciągłość”. Ta inkorporacja opiera się nie tylko na wykorzystaniu rodzimych instrumentów, ale także obejmuje integrację ich kontekstu społeczno-historycznego i filozofii z andyjskiego świata rdzennych mieszkańców.

Oprócz tworzenia zespołów z wykorzystaniem rodzimych instrumentów góralskich (sikus, tarkas, mohoceños, pinkillos, wankaras, nasion, bębnów itp.), fundamentem są trzy zasady strukturalne, które rządzą muzyką Aymara: “arca-ira”, co oznacza naprzemienność dźwięków między dwoma muzykami; “tropa”, która obejmuje tworzenie dużych zespołów instrumentalistów i wzmacnianie dźwięku; oraz “wakiña”, co oznacza siłę społeczności. Według Prudencio, akustyczna i ekspresyjna tożsamość andyjskich dźwięków górskich wywodzi się z tych zasad, podobnie jak tożsamość OEIN.

Cergio Prudencio – Anthology 1: Works for the Experimental Orchestra of Native Instruments został wydany przez Buh Records na podwójnym winylu, w limitowanej edycji 300 egzemplarzy. Zawiera książeczkę z notatkami napisanymi przez Cergio Prudencio. Nagranie, edycja i mastering zostały wykonane przez Gustavo Navarrete. Grafika i projekt Gonzalo de Montreuil.many-souls

Opracował: Artur Mieczkowski