Musique Infinie – Earth

Anxious magazine Musique Infinie – Earth

Musique Infinie to wspólny projekt Manuela Oberholzera a.k.a. Feldermelder i Noémi Büchi. Ich album Earth, wydany przez Hallow Ground, oparty jest na spontanicznie skomponowanej na żywo ścieżce dźwiękowej do przełomowego niemego filmu Aleksandra Dowżenki Zemlya (Ziemia) z 1930 roku, stworzonej na 24. edycję Videoex – Międzynarodowego Festiwalu Filmów Eksperymentalnych i Wideo. Często wymieniany jako arcydzieło kinematografii początku XX wieku, film opowiada o kolektywizacji ukraińskiego rolnictwa. Szwajcarski duet uzupełnił go o klimatycznie bogate elektroniczne pejzaże dźwiękowe, które są zarówno głęboko wciągające, jak i bardzo sugestywne. Jako samodzielne wydawnictwo muzyczne, dwuczęściowy album Earth oddaje istotę współpracy Büchi i Oberholzera, która charakteryzuje się wzajemnym zaufaniem i wszechstronnością muzyczną, która wprowadza ich w stan „transu wspólnoty”, jak to nazywają.

Oberholzer był bardzo produktywny jako kompozytor, muzyk, projektant dźwięku i artysta instalacji w ostatnich latach, wydając mnóstwo solowych albumów, a także wiele wspólnych płyt z artystami takimi jak Sara Oswald i Julian Sartorius. Büchi niedawno zadebiutowała jako solowa kompozytorka i artystka dźwiękowa pracująca z technikami elektroakustycznymi, aby stworzyć „symfoniczny maksymalizm na koniec świata”, jak sama to nazywa. Oboje są płodnymi i wszechstronnymi artystami z zamiłowaniem do pracy koncepcyjnej, jednak ich współpraca jako Musique Infinie jest improwizowana, a zatem z założenia intuicyjna. Ich sesje rozpoczynają się od wymiany emocji i myśli, a nie teoretycznych pytań czy estetycznych debat. Kiedy zabierają się do pracy – często przez kilka godzin – rzadko rozmawiają. W ten sam sposób podeszli do Earth, swobodnie improwizując razem i wykorzystując tylko kilka wybranych sampli z oryginalnej ścieżki dźwiękowej filmu.

Ich swobodne podejście cechuje estetyczna ambiwalencja, która doskonale koresponduje z wewnętrznymi sprzecznościami filmu. Büchi i Oberholzer odpowiednio pracują z motywami, które jednocześnie wydają się hymniczne i elegijne, pracując z dźwiękami i motywami muzycznymi, które w jednej chwili wywołują poczucie swojskości, a następnie przekształcają się w coś futurystycznego i niesamowitego. Ich partytury do Zemlya nie należy rozumieć jako zwykłej interpretacji filmu, ale raczej jako renarrację, a nawet renegocjację jego estetycznych i emocjonalnych cech na ich własnych warunkach. Earth to album, który w zwięzły sposób przedstawia to, co leży u podstaw ich muzycznej współpracy.

Data wydania: 7 lutego 2024
Wydawca: Hallow Ground

Composition and production by Musique Infinie
Mixing and mastering by Suoni Speziali
Photos by Jean-Marc Avila
Design by Laurin Huber
Essay by Laurin Huber

Opracował: Artur Mieczkowski