Throbbing Gristle – „The Third Mind Movements”

CD/ Industrial Records / 2009

The Third Mind Movements – ostatni album legendarnej brytyjskiej formacji rocka industrialnego Throbbing Gristle, powstały w oparciu o materiał z Desertshore Installation, którego prezentacja odbyła się w dniach 1-3 czerwca 2007 w Institute of Contemporary Art. Album ukazał się 16 kwietnia 2009 roku. W odróżnieniu od wydanych w XXI wieku poprzednich albumów zespołu, na których dominował materiał piosenkowy ocierający się niekiedy o pop, jest to zdecydowany powrót Throbbing Gristle do eksperymentalno-industrialnych korzeni, o czym przekonuje już otwierający album utwór The Man From Nowhere, będący połączeniem industrialnych pulsów, zgrzytów i hałasów przypominających te z albumu Journey Through a Body (1981), z chłodną elektroniką lat 70. w stylu Tangerine Dream, w tle zaś słychać jest mocno przytłumioną i zniekształconą deklamację Genesisa P- Orridge’a.

PreMature przypomina wczesne występy Throbbing Gristle z lat 70.; utwór oparty jest na przeciągłym industrialnym hałasie i eksperymentalnej elektronice z przełomu lat 60. i 70., kompozycja z czasem nabiera sekcji rytmicznej, najpierw poprzez sekcję basową, potem dochodzi miarowy puls automatu perkusyjnego, w tle słychać cichą i przytłumioną deklamację, w końcu sekcja rytmiczna zanika, przenosząc kompozycję w fazę psychodeliczno-eksperymentalnej i drone’owej elektroniki przypominającej wczesny Cluster, Ash Ra Tempel czy Tangerine Dream z okresu “Pink Years”.

Secluded opiera się na eksperymentalnych dźwiękach elektroniki lat 60. rodem z twórczości Stockhousena, Pierre’a Schaeffera, Mortona Subotnicka czy Beaver & Krause, połączonych z industrialnymi dźwiękami. Także i tu w tle słychać mocno zniekształconą i przytłumioną, odtworzoną wstecznie deklamację Genesisa.

W Perception Is The Only Reality od początku pojawia się sekcja rytmiczna przypominająca raczej dźwięki ręcznego piłowania, które tworzą swoisty trip-hopowy rytm utworu wypełnionego drone’owymi dźwiękami eksperymentalnej elektroniki przełomu lat 60. i 70., kojarzącej się z dokonaniami wczesnego Cluster, z licznymi dźwiękowymi i industrialnymi wypełniaczami.

Not That I Am oparty jest z kolei na ciężkim trip-hopowym rytmie automatu perkusyjnego, wokół którego rozbrzmiewa hipnotyzujący bas współgrający z przeciągłymi riffami gitary uzupełnionymi o industrialne zgrzyty i syntezatorowe efekty dźwiękowe. Kompozycję rozpoczynają i kończą przetworzone deklamacje.

Na finalny The Third Mind składają się trzy psychodeliczno-industrialne impresje składające się na jedną 23-minutową suitę. First Movement opiera się na transowym industrialnym pulsie tworzącym rodzaj sekcji rytmicznej i nieustannych industrialnych efektach dźwiękowych; utwór ewoluuje od chłodnej, ambientowej melodii w stylu Tangerine Dream lat 70., przez połączenie psychodelii z jazzem w postaci długich partii saksofonu, które z kolei przechodzą w fazę eksperymentalnej, uzupełnionej o partie fletu i skrzypiec drone’owej elektroniki początków lat 70. rodem z krautrockowych klimatów Ash Ra Templel, Agitation Fee i Cluster lub The Legendary Pink Dots; kompozycja kończy się tak jak się zaczęła – chłodną ambientową melodią przypominającą brzmienie Tangerine Dream lat 70..

Second Movement przypomina klimaty z wczesnych koncertów Throbbing Gristle z lat 70.; drone’owa i eksperymentalna elektronika w dusznym klimacie w stylu The Legendary Pink Dots, uzupełniana jest o gitarowe riffy i industrialne efekty dźwiękowe; z czasem riffy gitarowe zanikają, a w ich miejsce pojawia się ociężała sekcja rytmiczna przypominająca syk maszyny parowej.

Third Movement to kolaboracja psychodelicznej elektroniki lat 70., drone’u i jazzu z wysokimi partiami saksofonu altowego, mocno przytłumioną jazzową sekcją rytmiczną automatu perkusyjnego i wszechobecnymi efektami stereofonicznymi.

The Third Mind Movements jest najlepszym albumem w dorobku Throbbing Gristle, który stylem nawiązuje do Journey Through a Body i, niestety, ostatnim, bowiem późnym latem 2010 roku, Genesis P- Orridge zrezygnował z uczestnictwa w trasie koncertowej Throbbing Gristle; zespół dokończył trasę jako trio XTG. Co gorsza, w listopadzie 2010 roku zmarł jeden z filarów grupy Peter Christopherson, co definitywnie położyło kres dalszej działalności Throbbing Gristle.

The Third Mind Movements jest niezwykle trudną do zdobycia pozycją w dyskografii zespołu, bowiem album nie jest dostępny w standardowej sprzedaży; album można było nabyć w 2009 roku w trakcie trasy koncertowej zespołu po USA, po niej zaś jedynie za pośrednictwem strony internetowej Throbbing Gristle.

Marcin Gadawski

↫powrót