Subtext / DL / 2024
Sophie Schnell, znana jako Pyur, powraca z trzecim albumem Lucid Anarchy, który jest najbardziej emocjonalnym i intymnym dziełem w jej dorobku. Po monumentalnym Oratorio For The Underworld z 2019 roku, w którym dominowały elektroakustyczne kompozycje, na Lucid Anarchy artystka porzuca rytm na rzecz skoncentrowanej, pulsującej elektroniki. Album, pełen kontrastów, jest zarówno zredukowany w formie, jak i bogaty w emocjonalne odcienie, oddając wrażenia bezpośrednie, a nie narracje.
Proces twórczy tego albumu odbywał się w trudnym okresie życia Pyur, kiedy przemieszczała się między Berlinem, małą wioską rybacką w Bretanii, górami Jura a wioską w Tyrolu. Ta intensywna wewnętrzna podróż, w otoczeniu surowej, dzikiej natury i wyobcowanych ludzkich środowisk, znajduje swoje odzwierciedlenie w dziewięciu utworach Lucid Anarchy. Każdy z nich to pryzmatyczny, emocjonalnie surowy utwór, który odzwierciedla chaotyczną relację między abstrakcjami wewnętrznego świata a pięknem i nieskończonością zewnętrznego otoczenia.
Lucid Anarchy to album, który stawia uczucia i tekstury na pierwszym planie. Pyur z mistrzowską precyzją operuje dźwiękiem, tworząc kompozycje, które rozwijają się od minimalizmu po dźwiękowe apogeum. To, co początkowo wydaje się delikatne i eteryczne, stopniowo przeradza się w coś monumentalnego i przytłaczającego. W utworach pojawiają się tradycyjne instrumenty, takie jak ludzki głos czy kilka dźwięków fortepianu, jednak szybko rozmywają się w abstrakcji. Pyur udowadnia, że jej muzyka, mimo skomplikowanej struktury, jest naturalna.
Lucid Anarchy to także album, w którym Pyur odkrywa nowe terytoria harmoniczne. Utwory takie jak Night / Sea czy Windings On a Charged Wave łączą w sobie intensywne melodie z warstwami subtelnej perkusji i cyfrowej manipulacji. Zachowując śmiałość wcześniejszych prac, Pyur wprowadza do swojej muzyki nową dozę delikatności i refleksji, co słychać szczególnie w utworze Moving, Not Knowing, opartym na minimalistycznym arpeggiu, które kontrastuje z otaczającym go pięknem.
Jednakże, mimo całego piękna i intensywności, Lucid Anarchy może czasami frustrować słuchacza brakiem wyraźnych punktów kulminacyjnych. Pyur unika jednoznacznych zakończeń, co w utworach takich jak Ripples, Inner Outer może pozostawiać uczucie niedosytu. Niemniej jednak, to właśnie ta płynność i otwartość nadaje albumowi jego unikalny charakter.
Sophie Schnell nagrała Lucid Anarchy w czasie osobistych zawirowań, a zróżnicowane doświadczenia i miejsca, w których przebywała, wpłynęły na rozległość i głębię tego albumu. Nie trzeba jednak znać tej historii, aby poczuć jej wpływ – jest on wyczuwalny w każdym dźwięku. Ta płyta to podróż przez emocje, dźwięki i przestrzenie, która pozostawia słuchacza z uczuciem, że oto znalazł się w rękach mistrza, który doskonale wie, jak poprowadzić go przez ten złożony świat.
Data wydania: 12 stycznia 2024
Artur Mieczkowski
Artystka wystąpi na tegorocznym festiwalu OPEN SOURCE ART FESTIVAL w Sopocie.