Zoharum / 2CD / 2022
NIMH to projekt urodzonego w Rzymie Włocha, Giuseppe Verticchio. Zaczynał jako programista komputerowy, w 1994 r. rozpoczął swoją przygodę z muzyką. Przez rok mieszkał w Tajlandii, dzięki temu pokochał muzykę orientalną jak również zaczął kolekcjonować etniczne instrumenty.
Wydany nakładem Zoharum dwupłytowy zbiór “Early Electronic Works- Caustic/ Composite”, przynosi jego wczesne nagrania z połowy lat 90. Pierwszy dysk przynosi kompozycje “Caustic” podzieloną na trzy części, analogicznie na dysku drugim mamy osiem części “Composite”. Całość cechuje skrajna surowizna, to zarazem czystej wody improwizacje i eksperymenty. Nagrane na żywo, bez studyjnych dogrywek, retuszy, poprawek.
Muzyka NIMH udanie balansuje między industrialnym hałasem, ambientem, eksperymentalną elektroniką i technikami kolażu. Giuseppe Verticchio starał się w maksymalny sposób wykorzystać możliwości jakie dawało użycie syntezatorów, efektów, oprogramowania, niestandardowych źródeł dźwięku ale też instrumentów etnicznych. Tym samym jego wczesna twórczość wpisuje się w nurt post industrialnych neo prymitywistów, całkiem niedaleko tu tego co prezentowali w połowie lat 80. chociażby Zoviet France.
NIMH umiejętnie etapuje hałasem, nie czyni go swoim orężem ale raczej ornamentem. Skupia się na kreacji nawiedzonych, dysonansowych pejzaży. Świat zimny, wyizolowany z pozoru mało przystępny. Mimo tego warto zanurzyć się w tę przestrzeń i odkryć ją. Tym bardziej iż utwory jakie znalazły się na tym dwupłytowym albumie, nigdy wcześniej nie były publikowane. Zatem można je potraktować jako niezłe wprowadzenie i rozgrzewkę do reszty pokaźnej dyskografii Włocha.
Italia nie zawsze bywa słoneczna, w tym wypadku pokazuje swoje groźne i chmurne oblicze. Warto dać się porwać i tej wizji, jakże innej od utartych schematów.
Robert Moczydłowski