KSAWERY WÓJCIŃSKI – „Tower Of Pressure”

Antenna Non Grata / CD / 2022

KSAWERY WÓJCIŃSKI Tower Of Pressure recenzja Anxious Magazine

Rodzimy wydawca, Antenna Non Grata, nieustannie sonduje niezwykle płodne poletko z kręgu awangardy i muzyki improwizowanej.

Ksawery Wójciński to muzyk o niezwykle szerokiej erudycji, grywał jazz, awangardę sięgał też do skarbnicy muzyki ludowej. W swoim muzycznym CV może też zapisać współpracę z takimi artystami jak Uri Caine, Michael Zerang, Nicole Mitchell. Z rodzimego podwórka grywał z Raphaelem Rogińskim, Mikołajem Trzaską jak i Wacławem Zimpelem. W dyskografii Wójcińskiego dosyć istotną pozycją był wydany nakładem For Tune album „The Soul” z 2014 r. Tyleż to istotna płyta, iż ukazywała Ksawerego Wójcińskiego jako niezwykle biegłego multiinstrumentalistę. Sam zagrał na kontrabasie, fortepianie, perkusji, gitarze a także zaśpiewał.

Wydany nakładem Antenna Non Grata album „Tower Of Pressure”, to zapis sesji nagraniowej z 2018 r. jaka odbyła się w Galerii CKiS Wieży Ciśnień w Koninie. Sesja jest o tyle unikalna, iż jest wynikiem specyficznej akustyki tego miejsca. Wójciński oddaje się tu niczym nieskrępowanym improwizacjom sondując możliwości brzmieniowe kontrabasu, który częstokroć nie brzmi jak kontrabas. Specyficzna jazda po skali, smagnięcia smyczkiem po strunach, drapieżne świsty jak i przeróżne brzmieniowe robinsonady są tym co wyróżnia ów materiał.

Wójciński bardziej zadaje się podążać ku dźwiękowej awangardzie. Wyjątkami są dwie kompozycje w których wspomaga go brat grający na trąbce, Maurycy Wójciński. Jego widmowa gra wnosi z lekka jazzowy klimat, nieco ocieplając i tonując drapieżne improwizacje Ksawerego.

Mimo owego improwizowanego charakteru tych nagrań, słucha się ich w miarę bezboleśnie. Faktem jest, iż prawdziwym poligonem dla improwizacji jest scena. To właśnie tam, na żywo można doświadczyć całego tego napięcia, energii, jak i sensu chwytania tej „chwili” która już się nie powtórzy. Bardzo udany materiał wart najwyższej uwagi.

Robert Moczydłowski