Subline Retreat / CD/DL / 2024
Pierwsze sekundy Obake trigger, utworu otwierającego Spontaneous Dimensions i lądujemy w wyimaginowanym, personalnym terytorium Innovative Landscapes Laboratory. To nieistniejące miejsce, którego nie ma ani tu, ani tam – gdzieś zawieszone, kierujące się własną wolnością wyboru. Ciekawym odpowiednikiem, pod tym względem, mogą być dzieła Rolanda Kayna, a „znaki rozpoznawcze” czy kierunkowskazy, jakie pomogą nam przybliżyć ten ewenement to: muzyka konkretna, akuzmatyka, modular synth… Określenia, które często już same w sobie „brzmią”: ciężko i poważnie w odbiorze. Nic bardziej mylnego.
W informacji dołączonej do wydawnictwa zapoznajemy się z procesem powstania tego materiału. Zgromadzone wielogodzinne, improwizowane sesje z eurorack modular system (wykorzystując zarówno dźwięk elektroniczny, jak i sample) zostały poddane skrupulatnemu procesowaniu, z jednym istotnym detalem. Sam ich twórca Taras Opanasiuk odrzucił ich autorstwo stając się narzędziem w rękach dźwięku, a nie odwrotnie. Niezależnie, której z pięciu kompozycji słuchamy to łączy je tembr, specyficzna barwa pachnąca przyciemnioną niesamowitością. Brak tu zapachu współczesności, teraźniejszości. Obcujemy z wygenerowaną przez wyobraźnię artysty strefę, w której dominuje ciekawość dziecka, nieograniczoną jeszcze społecznymi zasadami. Jesteśmy świadkami pozbawienia dźwięku jego kontekstu, brak możliwości rozpoznania pochodzenia konkretnych odgłosów. Soniczne detale wyzbyte z codziennych skojarzeń pozwalają na lepszą koncentrację na jego szczegółach, właściwościach. Nieoczekiwane zestawienia motywów, pętli, drono wydłużeń, króciutkich wydarzeń sonicznych o różnym natężeniu emocjonalnym, a splecionych razem w poszczególne kompozycje jest nietuzinkową wyprawą w kwintesencje dźwięku samego w sobie.
Data wydania: 21 czerwca 2024
Marek “Lokis” Nawrot