Chinabot / DL / 2024

Latency to surowa, emocjonalna podróż, która wprowadza słuchacza w głąb mrocznych zakamarków ludzkiej psychiki. W najnowszym wydawnictwie DJ-ki i producentki Dayoung, która pochodzi z Seulu, barokowe inspiracje zderzają się z potężnym, industrialnym techno, tworząc ciężki, pulsujący pejzaż dźwiękowy – ścieżkę dźwiękową do jakby kryzysu egzystencjalnego na parkiecie.
Od pierwszych dźwięków Latency jest jak podróż przez mrok i swoistą melancholię. Już pierwszych, otwierających utworach, takich jak Strong/Weak, Dangerous, narasta atmosfera olbrzymiego smutku, która stopniowo przechodzi w bardziej niepokojące klimaty. To napięcie rozprzestrzenia się w kolejnych utworach. W Disturbing Choir, ciężkie bity przechodzą w pełne dramaturgii breakbeaty, a nakładające się melodie splatają się jak w chórze, wywołując uczucie niepokoju. Ta mroczna, niejasna siła wydaje się trwać przez cały materiał, który kończy się utworem Expired, gdzie Dayoung wykorzystuje latynoamerykański rytm tresillo, wsparty masywnym basem i energetycznymi uderzeniami. Zostawia słuchacza z lekkim poczuciem dyskomfortu, jakby otwierała drzwi do przemyśleń, z których nie tak łatwo się uwolnić. To zakończenie nie przynosi ulgi – wręcz przeciwnie, przypomina, że emocje, które porusza, nie mają prostych odpowiedzi.
Chinabot, niezależna wytwórnia, która wydała Latency, doskonale wie, jak promować artystów, którzy eksperymentują z dźwiękiem, wychodząc poza granice klasycznych gatunków. Twórczość Dayoung idealnie pasuje do ich wizji – Chinabot umożliwia artystom odkrywanie tego, co w ich kulturach niszowe, podziemne, a zarazem niesamowicie świeże (przyznaję, jestem wielkim fanem ich wydawnictw). Dla Dayoung subwersywna muzyka jest narzędziem uwolnienia, pozwalającym na wyrażanie tego, czego nie da się ująć słowami. Jej muzyka krzyczy emocjami i drży od intensywnych tekstur – to artystyczne katharsis, które rezonuje w każdym utworze.
Dayoung jest znana na scenie muzycznej Seulu jako DJ-ka i promotorka ciężkich brzmień, takich jak reggaeton, UK bass czy breakbeat, a także jako współzałożycielka kolektywu Fragmented Service. Jej dotychczasowa praca oraz wsparcie, jakie daje innym artystom, jak Dis Fig czy Flora Yin Wong, sprawiają, że rozwija się nie tylko jako artystka, ale również jako głos alternatywnej sceny muzycznej Azji. Latency zabiera słuchaczy w podróż po swoim świecie, pełnym kontrastów, intensywnych emocji i dźwięków, które nie dają o sobie zapomnieć.
To wydawnictwo jest jak emocjonalna jazda bez trzymanki – niełatwa, ale na pewno niezapomniana.
Data wydania: 25 października 2024
Artur Mieczkowski