Ahad aka Zsolt Sőrés – Nemo Point Soundmap For Terrestrial Melanoheliophobics (Ahad’s Flux Worlds 1.) / Astro-Noetic Chiasm χ (Ahad’s Flux Worlds 2.)

Fourth Dimension Records, Hinge Thunder / LP/DL / 2023

Fourth Dimension Records, Hinge Thunder / 2CD/DL / 2023

Ahad aka Zsolt Sőrés Anxious Magazine

Zsolt Sőrés to pochodzący z Budapesztu, a obecnie mieszkający w Berlinie artysta, eksperymentator dźwiękowy. Jego działalność muzyczna znana jest na wielu polach, między innymi muzyki noise, elekto-akustyki czy muzyki improwizowanej. Oprócz solowej aktywności kompozytor chętnie współpracuje z innymi muzykami, współtworzy też pod różnymi szyldami interesujące projekty (Sonic Catering Band, Inconsolable Ghost, Budapastis). Kilkanaście lat temu można było posłuchać Zsolta na koncertach w Polsce z grupą Theme oraz Jeanem-Hervem Peronem z Faust. Ich spotkanie po jakimś czasie zostało uwieńczone płytą nagraną w Budapeszcie, “Poison Is (Not) The Word” wydaną przez Lumberton Trading Company.

Na początku tego roku wytwórnie Fourth Dimension Records z Wieliczki oraz Hinge Thunder (label Sőrésa) wydały w kooperacji dwa albumy artysty. Na płyty te składają się nagrania studyjne, koncertowe a także jeden 30. minutowy utwór skomponowany na wystawę “Galántai 80 – Souvenirs for the Future” związaną z obchodami osiemdziesiątych urodzin węgierskiego artysty awangardowego, György Galántaia. Warto dodać, że Zsolt korzystał tutaj z wielu instrumentów czy różnych obiektów do wytworzenia swojej muzyki, na przykład: altówki, melotronu, instrumentów perkusyjnych, instrumentów burzowych, dzwonków czy syntezatorów.

Płyta “Astro-Noetic Chiasm χ (Ahad’s Flux Worlds 2.)”, która została wydana na zielonym winylu przynosi nam dwa utwory wypełniające strony płyty analogowej. Są to nagrania z berlińskiego wystąpienia artysty podczas “Ultraschall Berlin – Festival für Neue Musik”, któremu towarzyszyli Franz Hautzinger na trąbce, wiolonczelistki Anthea Caddy oraz Judith Hamann ,a także Mihály Kádár odpowiedzialny za dźwięk koncertu i efekty. Jej zawartość stanowi muzyka o powolnie narastającym natężeniu drone z echami elektroakustyki zabarwiona kosmische music. Jest czasami rozedrgana i hałaśliwa, a czasami brzmiąca dość minimalistycznie, jednopasmowo. Wszystkie instrumenty wspaniałe dopasowują się do siebie tworząc fantastyczny pejzaż dźwiękowy, w który można wtopić się w nieskończoność.

“Nemo Point Soundmap For Terrestrial Melanoheliophobics (Ahad’s Flux Worlds 1.)” to dwie płyty cd składające się z 75. minutowych materiałów dźwiękowych. Pierwsza płyta to zapis jakby kosmicznych, wielopoziomowych brzmień zagranych w rytmach miejskiego szamanizmu, zatopionych w rytuale wielkich aglomeracji. Mamy tutaj do czynienia z nieco hałaśliwymi, ale psychodelizującymi przestrzeniami, mechanicznym i plemiennym tętnem maszyn oraz wokalnymi eksperymentami przywołującymi ceremonialne obrzędy. Druga płyta z tego albumu stanowi kwintesencje i szaleństwo wszystkich instrumentów i obiektów użytych w tych nagraniach. W pierwszym utworze Zsolt jakby uruchomił większość swoich „grających przedmiotów” nadając im różnorodne drgania, czasami brzmiące niczym orkiestra wykonująca swoje, atonalne kompozycje. Kolejny utwór przenosi nas znów w rejony zahaczające o drone music mieszając się z natężeniami noise. Pomiędzy spokojnymi tłami atakują nas hałaśliwe i przesterowane drżenia, którym towarzyszą echa kosmicznych sygnałów by w finale usłyszeć można było rozmyte i nostalgiczne dźwięki altówki.

Słuchając tych dwóch płyt Zsolta Sőrésa miałem wrażenie, że to albumy bardzo odważne i konstruktywne, przemyślane i bezbłędnie skonstruowane. Z jednej strony dźwięki te stanowią o swojej intensywności oraz hałaśliwych drganiach, a z drugiej przenoszą w pewną psychodeliczną i rozdartą przestrzeń. “Astro-Noetic Chiasm χ (Ahad’s Flux Worlds 2.)” oraz “Nemo Point Soundmap For Terrestrial Melanoheliophobics (Ahad’s Flux Worlds 1.)” to muzyka otwartych umysłów, muzyka pełna brzmieniowych inspiracji oraz głośnej, sonicznej jaźni.

Michał Majcher