
Pamięci Zbigniewa Karkowskiego (14 marca 1958 – 12 grudnia 2013).
Noise in Shadow City dokumentuje zaciekłą, zaginioną współpracę pomiędzy trzema wpływowymi postaciami muzyki eksperymentalnej i noise: Zbigniewa Karkowskiego, Li Jianhonga i Torturing Nurse. Nagrany w 2009 roku w 0093 Rehearsal Studio w Szanghaju podczas prywatnego występu – części mało znanej trasy koncertowej po Hangzhou, Szanghaju i Nanjing, ten 46-minutowy utwór harsh noise uchwycił nie tylko zmienną synergię trzech artystów, ale także ostatnią wizytę Karkowskiego w Chinach przed jego przedwczesną śmiercią w 2013 roku.
Karkowski, polski kompozytor i pionier muzyki eksperymentalnej, był potężną siłą na międzynarodowej scenie noise i awangardy. Mając doświadczenie zarówno w akademickiej kompozycji, jak i radykalnym dźwięku komputerowym (zwłaszcza Max/MSP), przesuwał granice dźwiękowe z intensywnością konfrontacji, która pozostawiła trwały ślad w kulturze eksperymentalnej w całej Europie, Japonii i poza nią. Jego obecność na tym nagraniu jest niezłomna, zdyscyplinowana i brutalna w swej niechęci do kompromisów.
Li Jianhong, weteran chińskiego undergroundu od lat 90., użycza swojej swobodnej pracy na gitarze, oscylując między teksturą a sprzężeniem zwrotnym, podczas gdy Torturing Nurse, jeden z najbardziej rozpoznawalnych na całym świecie projektów Harsh Noise z Chin, znany z nieustających występów na żywo i płodnej twórczości, wstrzykuje ścierające napięcie poprzez manipulacje pedałami efektów, uwalniając arsenał dźwięku w kierunku brutalnych ekstremów.
Sam dźwięk jest surowy i monolityczny. Zamiast budować w kierunku punktu kulminacyjnego, trio utrzymuje nieprzerwaną ścianę zniekształceń – zgrzytanie, buczenie, wybuchanie – sugerując kontrolowane zanurzenie w fizycznym, niemal architektonicznym hałasie. Nie ma tu dramatycznych ruchów, a jedynie stała erozja przestrzeni dźwiękowej.
Nagranie, od dawna uważane za zaginione, zostało ponownie odkryte ze starej szpulowej taśmy audio z pomocą Dennisa Wonga (黃仲輝) i starannie odrestaurowane przez Thomasa Stadnickiego. To wydanie stanowi jego pierwsze w historii pojawienie się w formie fizycznej. Wydany przez WV Sorcerer Productions jako czarny CD-R, ręcznie numerowany i limitowany do 150 egzemplarzy, umieszczony w 7-calowej obwolucie z paskiem OBI.
Ponury, minimalistyczny i odważny, Noise in Shadow City odzwierciedla nie tylko historyczny ślad na chińskiej scenie noise, ale także kapsułę czasu z intensywnością z jej zacienionych lat.
Data wydania: 5 czerwca 2025
Wydawca: WV Sorcerer Productions
Opracował: Artur Mieczkowski