Z okazji dwudziestolecia Subtext prezentuje antologię literacką zatytułowaną Cybernetyka czy duchy? – Historie od mitu do sztucznej inteligencji wraz z siostrzaną kompilacją muzyczną.
Zredagowana przez brytyjsko-nigeryjskiego pisarza i artystę Michaela Salu antologia zawiera piętnaście opowiadań napisanych w odpowiedzi na przełomowy esej Italo Calvino z 1967 roku Cybernetyka i duchy. W eseju tym Calvino śledzi rozwój języka od mitologii do spekulatywnej przyszłości automatycznych systemów pisania.
Skompilowana przez Jamesa Ginzburga z Subtext, składanka zawiera wkład obecnych i przyszłych artystów wytwórni, a także artystów, którzy odegrali kluczową rolę w początkach wytwórni, takich jak Roly Porter, który jako połowa wczesnego industrialnego dubstepowego projektu Vex’d – producentów dwóch pierwszych singli Subtext – odcisnął niezatarte piętno na muzyce elektronicznej XXI wieku. Po tych dwóch pierwszych wydawnictwach w 2004 i 2005 roku nastąpiło sześć lat uśpienia, gdy założyciele Subtext James Ginzburg i Robert Ellis (aka Pinch) skupili się na innych wytwórniach, oczekując na odnalezienie równie wyjątkowej muzyki, z którą mogliby kontynuować działalność związaną z początkowymi wydawnictwami Subtext.
W 2011 roku Roly Porter udostępnił Jamesowi demo swojego debiutanckiego solowego albumu Aftertime i zgodził się na wydanie go przez Subtext pod warunkiem, że najpierw wytwórnia wyda jego LP Demiurge. Od tego czasu wytwórnia pozostaje nadal aktywna, a jej kuratorem jest James.
W kompilacji udział wzięli również KMRU i Aho Ssan, wietnamski kolektyw Rắn Cạp Đuôi, urodzony w Kairze / mieszkający w Berlinie producent ZULI, turecki kompozytor i artysta Başak Günak aka Ah! Kosmos, Ziúr, PYUR, xin, Holly Childs & Gediminas Žygus, Gonçalo Penas, MIRA新伝統, Amina Hocine, Eric Holm i Bridget Ferrill.
Artyści, pochodzący z równie diasporycznych środowisk jak pisarze, zostali poproszeni o muzyczną odpowiedź na antologię, czerpiąc inspirację z jej tekstów i struktury – i zastanawiając się nad tym, w jaki sposób rozwój i ewolucja technologii stosowanej do generowania tekstu znajdują odzwierciedlenie w ostatnich wydarzeniach związanych z rozwojem generatywnej sztucznej inteligencji w muzyce.
Data wydania: 18 października 2024
Wydawca: Subtext Recordings