Svetlana Maraš – Live performance 2019–2020

Svetlana Maraš Live performance 2019–2020 Anxious Magazine

„Prawie nieskończony potencjał improwizowany moich występów jest wynikiem dostosowywania technologii, używania jej w nieprzewidywalny sposób, muzycznie ją wykorzystując i może nawet nadużywając.” – Svetlana Maraš

Serbska kompozytorka, artystka dźwiękowa i muzyk Svetlana Maraš spędziła wiele lat na opracowywaniu swojego unikalnego systemu do występów na żywo. Wyraźnie określając występ na żywo jako własną formę praktyki muzycznej, zdefiniowaną przez potencjał rzeźbiarski, a nie reprodukowalność, buduje zestawy do grania na żywo jako ramy dla wyrazu muzycznego. Rdzeniem jej praktyki performatywnej jest dostępność wszystkich warstw „obrazu muzycznego” w danym punkcie.

Używając mikrosampli, granularnego samplingu i fragmentów (muzycznych – przyp. red.) o długości od jednej do dwóch sekund, Maraš traktuje swój zestaw na żywo jako równoważny z instrumentem akustycznym. Za pomocą tabletów jako kontrolerów działających na interfejsie “Touch OSC” zbudowanym przez nią samą oraz kostek efektów, manipuluje i kształtuje materiał z mentalnością rzeźbiarza, jednocześnie wystawiając się na widok publiczności. Skupia się na samym dźwięku: strukturze i cechach muzycznych oraz kształcie dźwięków wyświetlanych w przestrzeni performatywnej określa, jaki obrót może może przyjąć w następnej kolejności. 

Svetlana Maraš Live performance 2019–2020 Anxious Magazine

Maraš wyjaśnia: „Interesuje mnie, jak dźwięki wypełniają przestrzeń, jak się rozprzestrzeniają, jak blisko lub daleko są, jakie są ‘duże’ lub ‘małe’, jak się zmieniają i poruszają”. Z zestawem, na którym grała od 2019 do 2020 roku, Maraš osiągnęła skrajność w zakresie manipulowania mikrosamplami. 

-OUS wydaje nagranie z tego zestawu jako dogłębne badanie możliwości manipulacji dźwiękiem na żywo.

Svetlana Maraš to kompozytorka i artystka aktywna w dziedzinie muzyki eksperymentalnej. Jej twórczość, którą prezentuje na arenie międzynarodowej, obejmuje różne formaty, takie jak występy na żywo, kompozycje elektroakustyczne, instalacje dźwiękowe i prace dla radia. Jest laureatką najbardziej prestiżowej serbskiej nagrody kompozytorskiej “Mokranjac”, przyznawanej przez Serbskie Stowarzyszenie Kompozytorów. W latach 2016–2021 była kompozytorką rezydentką i dyrektorem artystycznym w Elektronicznym Studiu Radia Belgrad, gdzie założyła wiele programów, takich jak rezydencje artystyczne, kursy edukacyjne i przede wszystkim EMS Synthi 100. Obecnie Maraš jest profesorem Creative Music Technology i współkierowniczką Electronic Studio na Hochschule für Musik FHNW w Bazylei.

Music by Svetlana Maraš
Recorded at Il Circolo del Frattempo, Zurich, 2019
Mastered by Manuel Oberholzer
Artwork by Marko Vuleta-Djukanov
Graphic design by Rebecca Morganti-Pfaffhauser

Ten koncert został nagrany w Il Circolo del Frattempo w Zurychu, w ramach koprodukcji pomiędzy -OUS i MADAM.

The set was additionally performed at:
HEK, Basel
CAN, Neuchâtel
Galerie Weisser Elefant, Berlin

Data wydania: 12 maja 2023 r.

Opracował: Artur Mieczkowski