
SoiSong to jasny, olśniewający i krótkowieczny projekt zainicjowany w 2007 roku przez Ivana Pavlova (CoH) i Petera “Sleazy’ego” Christophersona (Coil). Duet połączył bezkompromisową, cyfrową estetykę Pavlova z dekadenckim, mrocznym i innowacyjnym podejściem Sleazy’ego do tworzenia. Jako że ich główna siedziba znajdowała się na wschodnim wybrzeżu Pacyfiku, nazwali swój projekt od tajskiego słowa oznaczającego „dwa” (piosenka), a także od mrocznych dzielnic czerwonych latarni („ponure Soi lub uliczki”) w Bangkoku. Wspólnie opracowali unikalny i jednocześnie tajemniczy język muzyczny.
Debiutancki pełnowymiarowy album SoiSong xAj3z to cyfrowe nawiązanie do jazzu: z pozoru akustyczna, buzująca, przełamująca granice, digitalowa rozrywka, w której promienie światła i tropikalny żar wspierane są przez zera i jedynki. Album jest definicją i arbitrem możliwości w (wówczas) rozwijającym się krajobrazie muzycznym późnych lat 2000. Bez potrzeby bycia komercyjnym lub konformistycznym, SoiSong nie był przywiązany do konwencji łatwego „tagowania”, mieszcząc się we własnym „nowym, jeszcze niekategoryzowalnym gatunku”, z xAj3z będącym jego arcydziełem.
xAj3z swobodnie miesza style muzyczne i łączy różne podejścia do tworzenia: syntetyczni wokaliści towarzyszą prawdziwej perkusji, aranżacje jazz-noir spotykają się z delikatną melodyką mórz południowych, a komputery mają brzmieć ciepło i organicznie. Album wyraźnie nie wykazuje szacunku dla definicji gatunku i ma na celu komunikowanie się ze słuchaczem na najwyższych poziomach intensywności emocjonalnej, często lirycznej, czasem mrocznej, czasami zabawnej, nawet podnoszącej na duchu. „Nasze piosenki, podobnie jak Anioły, są w dużej mierze matematyczne”.
Mimo zdecydowanego nacisku albumu na bas, wyraźnym elementem są również syntetyczni wokaliści: piękni, nieziemscy, organiczni, a jednocześnie jednoznacznie obcy. Wykorzystując wizerunek wirtualnej wokalistki stworzonej na zamówienie przez zewnętrznych członków kolektywu Han Li Chiou i Yuu Soijin-san Omiya, Pavlov w 2025 roku zauważył: „głos to nic innego jak instrument operujący sylabami, co sprawia, że wykonanie przypomina język… Jednak niezależnie od tego, jak poetycko może to brzmieć dla ludzkiego ucha, ta sekwencja sylab pozostaje całkowicie bez znaczenia”. Współpracując z Pavlovem jako SoiSong, Christopherson uznał rozwój muzyki za naturalny: „Powiedziałbym, że SoiSong niespecjalnie przypomina cokolwiek, co było wcześniej. Ale jeśli wiesz i doceniasz to, co obaj robiliśmy przedtem, to ta wiedza przyniesie więcej uznania i zrozumienia dla tego, co robimy teraz. To postęp od przeszłości do przyszłości”. Na oryginalnej wkładce Peter Christopherson podaje “Melodic Primitives and vocalists” razem z Ivanem Pavlovem na „instrumentach i przetwarzaniu jazzowym Pentium”.
Wyróżniający się na xAj3z, Dtorumi to jeden z najbardziej zapierających dech w piersiach utworów w katalogu raisonné połączonego dorobku Christophersona i Pavlova, ociekający pseudo jazzową i trip hopową atmosferą. Z mocno podzieloną perkusją, basowymi syntezatorami i upiornym sylabicznym wokalem, Dtorumi jest majstersztykiem w dziedzinie muzyki elektronicznej stylu post-90 Warp. Wpływy wschodniego Pacyfiku są wyczuwalne w J3z, z cyfrowym ćwierkaniem ptaków, klawesynami, uderzeniami basu i dźwiękami oddającymi światło słoneczne, migoczące na renderowanych w 3D brzegach – przypominając geograficznie sąsiadującego Susumu Yokotę. Nowością w reedycji Dais jest Lom Tum Lai Kwee, nowy miks tego, co pierwotnie było tylko utworem na żywo. Lom Tum Lai Kwee jest ćwiczeniem w separacji stereo, sekwencerach krokowych i halucynogennej wielkości, gdzie subwoofery przechodzą w dzwonki i rogi, przypominając szczyty imperialnej ery Tangerine Dream. Zamykający album Ti di ti naoo, który w studiach SoiSong miał utopijny tymczasowy tytuł Thai Olympics Anthem, przypomina transformację sali koncertowej od próby dźwięku do recitalu: ugrzeczniony fortepian jest ostrożnie łączony z żywymi dętymi blaszanymi i smyczkami, podczas gdy powtarzane nieliryczne “ti di ti naoo” odbija się echem w całym pomieszczeniu.
Gdy kończy się xAj3z, pojawia się ciepło słońca: nowy świt na linii horyzontu, gdzie możliwości są nieograniczone.
Data wydania: 30 maja 2025
Wydawca: Dais Records
Opracowała: Marta Podoska