
10 lat po powstaniu, Snowdrops powraca do Gizeh Records ze swoim czwartym albumem, Singing Stones (volume 1), pierwszym z serii kompozycji celebrujących powolne i długie chwile, gdzieś pomiędzy postklasyczną, progresywną muzyką kameralną i głębokim słuchaniem. Kolektyw założony przez Christine Ott i Mathieu Gabry rozwija swoją alchemię analogowych i akustycznych barw w stylu, który jest czasami wewnętrzny, intensywny, narracyjny lub senny, a czasami wszystko jednocześnie.
Singing Stones opiera się na dwóch długich utworach, Crossing i Arctic Passage, które duet regularnie wykonywał na scenie od 2016 roku, w szczególności podczas Opéra Underground w Lyonie, Silent Green w Berlinie i w tym roku na festiwalu Autres Mesures w Rennes. W Crossing Snowdrops wykorzystuje całą swoją progresywną paletę; 20 minut prawdziwej podróży od ambient jazzu do barokowej elektroniki, do polirytmicznej, powtarzalnej i mistycznej cody, współczesnej mieszanki fortepianu i ondes Martenot. Ujawniając jeszcze więcej tekstur, Arctic Passage można postrzegać jako nocną przeprawę wśród lodu, rozkładających się gór lodowych; aktywne słuchanie naturalnych śladów naszego świata i wszystkiego, co może zniknąć.
W The Weather Project, nawiązaniu do monumentalnej instalacji artysty Olafura Eliassona, Christine Ott i Mathieu Gabry ponownie łączą siły z altówką Anne-Irène Kempf, z którą pracowali już przy Volutes i Missing Island (Injazero Records). Ale głównym gościem na Singing Stones jest rozmarzony akordeon Bartosza Szwarca, który dodaje subtelnego kolorytu utworom Ligne de Mica, The River i Dreamers. Ligne de Mica został skomponowany przez Snowdrops na wystawę artystki wizualnej Léi Barbazanges; w jej pracy Ligne de Mica jesteśmy pod wrażeniem intensywnych kolorów minerału, którego właściwości optyczne zmieniają się w zależności od kąta patrzenia. Kompozycja muzyczna opiera się na specyficznych kształtach fal ondes Martenot, analogowego syntezatora i akordeonu basowego, trzech wymiarów instrumentalnych, które reagują na siebie nawzajem, czasami znosząc się nawzajem lub ujawniając się – podobnie jak sam utwór – w minimalistycznym i ekspansywnym geście.
Pierwszy utwór na albumie dedykowany jest tajlandzkiemu reżyserowi Phuttiphongowi Aroonphengowi, dla którego Snowdrops skomponował ścieżki dźwiękowe do jego dwóch pierwszych filmów fabularnych, Manta Ray z 2018 roku i Morrison z 2023 roku. Corridors czerpie inspirację z tego drugiego filmu, a utwór jest skonstruowany jak mała symfonia oddechów w poszukiwaniu obecności i znaczenia. Aroonpheng wyreżyserował również teledysk do The River, neoklasycznego utworu, który jest równie nostalgiczny, co terapeutyczny.
Data wydania: 25 października 2024
Wydawca: Gizeh Records
Cała muzyka skomponowana przez Snowdrops :
Christine Ott : Ondes Martenot, fortepian, ksylofon
Mathieu Gabry: Fortepian, instrumenty klawiszowe, elektryczna lira korbowa, wibrafon
feat. Anne-Irène Kempf: Altówka w The Weather Project
feat. Bartosz Szwarc: Akordeon w utworach Ligne de Mica, The River i Dreamers
Nagranie, edycja i miks: Mathieu Gabry
Mastering: Benoit Burger
Grafika autorstwa Julie Calbert, oparta na jej serii Hyperion
Opracował: Artur Mieczkowski