“Long Drove”, to lokalizacja w Fens w pobliżu domu brytyjskiego kompozytora, multiinstrumentalisty i inżyniera masteringu Simona Scotta. Jest to ścieżka łącząca dwa rezerwaty przyrody, zwane Holme Fen i New Decoy, a oba miejsca są częścią projektu odnowy siedlisk, zwanego The Great Fen Project i znajduje się blisko miejsca, w którym Scott dorastał jako dziecko. Obszar ten po raz pierwszy stał się miejscem kompozytorskiej inspiracji ponad dekadę temu, kiedy Scott stworzył “Below Sea Level” na płycie 12k (później wznowionej na Touch). Jego powrót do Fens zaowocował szeregiem nowych utworów, prezentowanych tutaj na “Long Drove”, które są intymnymi dźwiękowymi narracjami o miejscu i wiejskiej traumie.
“Long Drove” to studium dźwiękowe typu site-specific, które przenosi dyskurs antropocenu z roli widza na muzyczne uczestnictwo, odpowiedzialność i twórcze zaangażowanie. Można niemal usłyszeć procesy myślowe Scotta w tych pięciu kompozycjach, jak Fens brzmiałoby, gdyby zostało ponownie zatopione i zalane wodą, powracając do swojego pierwotnego stanu bagiennego w wyniku zmian klimatycznych.
„Regularnie odwiedzam odległy i bezimienny zerwany most, wyjaśnia Simon, który znajduje się nad długim rowem melioracyjnym łączącym rezerwaty przyrody Holme Fen i New Decoy, po prostu po to, aby słuchać. W każdym sezonie wracałem, by obserwować, jak dźwięki dzikiej przyrody łączą się z szumem długich przewodów telefonicznych, które ciągną się przez szerokie i płaskie Fens. Podczas moich odsłuchów dostrzegałem różne charakterystyki dźwiękowe w tym samym miejscu i wkrótce zacząłem rejestrować jego rozległą polifoniczną chwałę. Przez czysty przypadek moja butelka z wodą przypadkowo uderzyła w stalowy most i rozbrzmiała jak gong w całym krajobrazie Fens. Zainspirowało mnie to do użycia miękkich młotków, aby zagrać na moście jak na perkusyjnym instrumencie muzycznym i uchwycić jego rezonansowe właściwości. Kolejnym pragnieniem było umieszczenie moich małych mikrofonów DPA wewnątrz jednego z pionowych otworów mostu, aby działać jako filtr wielu dźwięków wewnątrz i na zewnątrz metalowego mostu. Wibracyjne właściwości słuchowe mostu różniłyby się w zależności od tego, w którą część mostu uderzałem i jaka była pora roku.”
“Holme Fen Posts” śledzi zapętlone nagrania pobrane z jednego z dwóch słynnych stalowych słupków rezerwatu przyrody Holme Fen, które znajdują się w najniższym miejscu kartograficznym w Anglii (sześć stóp poniżej średniego poziomu morza). Słupki zostały wbite w ziemię w 1851 roku w celu dokonania odczytów osiadania gruntu przez lokalnego właściciela ziemskiego Williama Wellsa. Metalowe tabliczki zostały przymocowane do słupków, aby zobrazować kolejne daty poziomu gruntu, a Scott zaklinował dwa mikrofony kontaktowe pomiędzy poziomymi słupkami, aby uchwycić jego dźwięczność. Nagrania ujawniają nie tylko powolne i głębokie wibracje stalowych rzeźb, ale także rytmiczną dynamikę tworzoną przez zjawiska naturalne, takie jak ulewa mająca miejsce w momencie nagrywania przez Scotta, oraz rezonanse w otoczeniu.
Naturalne zjawiska wiatru stały się eolicznymi cechami dźwięku, słyszanymi w “The Whistling Wire”, a miękki rytm uderzania w most stał się długimi dronami i pogłosowymi teksturami, które te wibracje wytworzyły, ujawniając złożoną topografię dźwiękową Fens. Od uchwycenia symfonicznej chwały wiatru, który bez żadnej ingerencji człowieka rozpala otwory w drutach. Uruchamia to przesuwające się płaszczyzny przenoszonej muzyczności wywołanej zmianami klimatycznymi. “The Black Fen” śledzi pola dźwiękowe poprzez kasetowe pętle eolicznych nagrań terenowych, które są manipulowane po wprowadzeniu do systemu syntezatora modularnego Scotta, aby stopniowo wydobyć zanurzone, ukryte melodie.
Premiera: 20 stycznia 2023
Wszystkie utwory nagrane i zmiksowane w 2021/2022 przez Simona Scotta, z wyjątkiem 05 zmiksowanego przez Lawrence’a Englisha
Mastered by Lawrence English at Negative Space
Wydane przez Touch/Fairwood Music 2022
//Opracował: Artur Mieczkowski