Vajranala stworzony przez indonezyjski duet eksperymentalny złożony z wokalisty Rully’ego Shabary i multiinstrumentalisty Wukira Suryadiego, który bada, w jaki sposób na przestrzeni wieków świat przyrody kształtował nasze społeczeństwo, systemy wiedzy, z których wywodzi się władza, i dlaczego to wciąż rezonuje. Jest to ćwiczenie w zrozumieniu źródła władzy (wiedzy) omawianej w ich wydaniu Alkisah z 2021 roku. Jeśli chodzi o „władzę”, mówi wokalista Senyawa, Rully Shabara, „ludzie zwykle myślą o kimś politycznym, ale nie sądzę, żeby tak było. Pochodzenie władzy sięga głębiej”. Mówi, że to szamani byli pierwszymi posiadaczami władzy: „Jeśli jesteś w wiosce, jeśli jesteś uważany za posiadającego wiedzę, która łączy ludzi z królestwem bogów, będziesz miał władzę przed przywódcą. Zbadanie tego jest bardzo ważne”.
Co więcej, Vajranala to zbiór multidyscyplinarnych prac, które reinterpretują mitologię ziemi, na której stoi Świątynia Brojonalan (aka Świątynia Pawon). Pracom towarzyszy również instalacja w postaci kamiennej płaskorzeźby, która jest umieszczana na ziemi, gdzie została stworzona, służąc jako artefakt na przyszłość.
Pierwsza połowa albumu technicznie powinna być postrzegana jako pojedynczy utwór podzielony na trzy akty, z których każdy reprezentuje jeden wątek. Pierwszy, na ten przykład, odnosi się do związku Pawona z układem gwiezdnym. Istnieje teoria, że Pawon został skonstruowany tak, aby pasował do Pasa Oriona, czyli “lintang waluku” w języku jawajskim. Pojawienie się lintang waluku, wyjaśnia Shabara, tradycyjnie oznaczałoby początek sezonu sadzenia, do którego Senyawa odnosi się w trzecim utworze “Kaca Benggala”. Aby to odzwierciedlić, multiinstrumentalista Wukir Suryadi wziął “luku” (tradycyjny indonezyjski pług) i przekształcił go w gigantyczny i pędzący instrument smyczkowy; do nagrania stworzyli bardziej zwartą rekonstrukcję.
Równolegle z nagraniem albumu Senyawa podjął się stworzenia pomnika Vajranala: artefaktu z XXI wieku o wysokości 3,5 metra, szerokości 2,8 metra i grubości 2,4 metra, składającego się z 4100 kawałków rzeźbionej czerwonej cegły, otoczonej 26 rzeźbionymi kamieniami andezytowymi. Pomnik posiada funkcję, która może emitować ogień i został zbudowany z nadzieją, że w przyszłości stanie się artefaktem wiedzy dla ludzi.
Data wydania: 14 czerwca 2024
Wydawca: The state51 Conspiracy
Cała muzyka autorstwa Rully Shabara (wokal/tekst) i Wukir Suryadi (instrumenty Industrial Mutant)
Utwory 1-3 nagrane w Jogja Audio School przez KrisC
Utwory 4-5 nagrane przez Rully Shabara i Wukir Suryadi w Senyawa Studio Utwory 6 nagrane przez Mahamboro w Senyawa Studio
Zmiksowane przez Cordey Lopez
Mastering wykonany przez Richy’ego Hughesa w Binary Feedback Mastering
Projekt świątyni, zdjęcie na okładkę i akwaforta: Anton Setiawan
Layout: Louise Mason
Opracował: Artur Mieczkowski