
Basse Brevis kanadyjskiej kompozytorki Sarah Davachi, współzamówiony przez Radio France i INA GRM, miał swoją premierę na festiwalu Présences 2024 poświęconym Steve’owi Reichowi. Czerpiąc z własnego, minimalistycznego podejścia, Davachi z chirurgiczną wręcz precyzją bada sploty i złożone relacje między barwą dźwięku, przestrzenią a czasem w muzyce. Wykorzystując ewolucję brzmienia, która uwidacznia się dopiero w dłuższej perspektywie, kompozytorce udaje się tworzyć utwory niezwykle precyzyjne, subtelne, a przy tym pełne życia. To, co jednak najbardziej porusza w Basse Brevis, to fakt, że tak abstrakcyjna i powściągliwa metoda kompozytorska potrafi być jednocześnie głęboko przejmująca.
Materiał łączy w idealnych proporcjach momenty formalnej eksploracji z wybuchami czystej emocji, tworząc delikatne napięcie między dwoma sposobami słuchania: tym, które skupia się na instrumentalnej strukturze, a tym, które podąża za konkretnymi dźwiękowymi faktami. Davachi balansuje między tymi podejściami, jakby kreśliła w powietrzu „dźwiękową przekątną” – linię łączącą percepcję, cielesne doznanie i uczucie. To muzyka, która nie tyle opowiada, co wydarza się – między dźwiękiem a ciszą, między kontrolą a spontanicznością.
Data wydania: 21 marca 2025
Wydawca: Portraits GRM
Opracował: Artur Mieczkowski